3674
Sök

Besiktningsproblem

VW-driver
291 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#1
Jag besiktigade min Golf III idag och givetvis ska de klaga på mina nya Lexusbaklysen och Angel Eyesen. Men det är ett jävla bländande. Hur får jag bort detta bländande? Jag har H7 Xenon lampor i dem, kan det vara just dem "Xenon" som gör att det lyser så skarpt?

Sen med baklysena ska dem ha en reflex, det hade dem ju inte. Det visste jag heller inte innan.

Ja, det är ju bara att byta tillbaka till de vanliga framlyktorna och baklyktorna om det inte löser sig med angeleyesen. De är ju annars E-märkta, varför kan inte besiktningsgubbar hänga med i utvecklingen? Han visste inte vilka lyktor det var.

I övrigt fick den 2 fel till, bromsrör med rost. Det är inte mycket man märker egentligen.

Bromsrör är ju inte svårt att få tag på, men är det lätt att sätta dit?

Volvo 162
26 Inlägg
14 december 2006
#2
Sätt en röd reflex med dubbelhäftande tape på kofångaren på varje sida och plocka bort dom när du besiktat bilen... hjälper inte de så be gubben fara och flyga ...
och angel eysen borde väll gå att koppla ur tillfälligt?


med lem
1 147 Inlägg
14 december 2006
#3
sätt dit dina originalprylar, besikta o byt sen tillbaka igen..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 december 2006
#4
Bromsrör, jaa. Det är lite pyssel med det. men är man lite kunnig o inte tummen mit i handen så brukar det inte vara några större problem..


bitter besserwisser
644 Inlägg
15 december 2006
#5
det är inte något större projekt på en golf 3a se till att du har ett koningsverktyg bara.
och lufta ordentligt. glöm ej att åka en liten bit och bromsa ett par gånger  när du luftat klart så bromsarna är ordentligt luftade och tar som de ska.
Senast redigerat av niclas_swe (15 december 2006)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
15 december 2006
#6
Om lyktorna är e-märkta ska det inte vara några som helst problem att ta sej igenom besiktning...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
15 december 2006
#7
racing-jimpa skrev:
Om lyktorna är e-märkta ska det inte vara några som helst problem att ta sej igenom besiktning...

Ifall det är en bil nyare än -97 (!?) så är den helbilsgodkänd och du får således inte besiktiga med något ytbytt ifrån original.
Rätt mig gärna om jag har fel någon som vet bättre!


VW-driver
291 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#8
Nä, det är en -96a.

Ja, de är ju E-märkta, men halvljuset bländar tydligt, ljusbilden är felaktig. Jag har ju H7 "Xenon" lampor i. Tror ni det funkar att byta dom till vanliga H7or?

Örebroare i exil
970 Inlägg
15 december 2006
#9
Är ljusbilden felaktig måste du göra en ljusinställning. Dvs justera in ljuset så det inte bländar. Men det kanske inte va så du menade?
Senast redigerat av _Kekke_ (15 december 2006)

Hej FRA!

VW-driver
291 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#10
_Kekke_ skrev:
Är ljusbilden felaktig måste du göra en ljusinställning. Dvs justera in ljuset så det inte bländar. Men det kanske inte va så du menade?

Jo förmodligen är det så. Ska jag gå in i lyktan och ändra position på glödlampan?

159 Inlägg
16 december 2006
#11
brukar finnas en ratt man kan skruva på på själva lyktan,
dock behövs nog ett sånt där stativ som de har på SBP så den blir korrekt inställd

Örebroare i exil
970 Inlägg
16 december 2006
#12
enklast är väl om du svänger förbi en versktad och hör om dom kan fixa en ljusinställning åt dig lite snabbt. svårt att få det bra om man gör det själv och inte har ett "stativ" (har ingen aningom vad det heter egentligen). vad gäller baklamporna, som någon sa, tryck på ett par klisterreflexer på stötfångaren så borde det inte vara några problem. eller så monterar du originalarna inför besiktningen, så är du garanterad att det inte blir gnäll.

Hej FRA!

VW-driver
291 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#13
_Kekke_ skrev:
enklast är väl om du svänger förbi en versktad och hör om dom kan fixa en ljusinställning åt dig lite snabbt. svårt att få det bra om man gör det själv och inte har ett "stativ" (har ingen aningom vad det heter egentligen). vad gäller baklamporna, som någon sa, tryck på ett par klisterreflexer på stötfångaren så borde det inte vara några problem. eller så monterar du originalarna inför besiktningen, så är du garanterad att det inte blir gnäll.

Ja jag funderar på det. Har en bra oberoende märkesverkstad här som tar in grejerna billigt. Jag ska byta iaf baklamporna till original, det går ju supersnabbt. Med framlamporna ska jag begära en ljusinställning på samma verkstad.

Bromsrören får de fixa också. Som tur var kan man köpa in rören själv och be verkstaden fixa det. Det gick iaf med hjullagret senast.

Tack för hjälpen iaf.

VW-driver
291 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#14
niclas_swe skrev:
det är inte något större projekt på en golf 3a se till att du har ett koningsverktyg bara.
och lufta ordentligt. glöm ej att åka en liten bit och bromsa ett par gånger  när du luftat klart så bromsarna är ordentligt luftade och tar som de ska.

Är det bara att köpa ett nytt bromsrör och ett koningsverktyg?

Räcker det med att ta bort gamla bromsrören och trycka in det nya? Behövs inga nipplar eller så?


Sök