Canusb (saab)

Audijonte Audijonte
18 mars 2011 · 16 Inlägg

Hej alla goa och glada!

behöver lite hjälp med min CANUSB http://www.canusb.com/index.htm . har installerat  (D2XX and VCP Drivers) enligt manualen. men (CANUSB DLL & ActiveX Driver) fattar jag inte riktigt hur jag ska kunna installera i den? Kan man ens installera en CANUSB enskillt eller måste man vara uppkopplad mot bilen?

Någon saabåkare där ute som som håller på och mappar själv med T5 och som vet hur man ska gå till väga
för att installera den här dumma prylen!

Tacksam för svar!


MVH jonathan.

Senast redigerat av Audijonte (18 mars 2011)

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
Revotech Pedal To The Metal
21 mars 2011 · 750 Inlägg

Bara en liten reminder ifall någon undrar...

Gå in på lawicels sida, därfinns driver till canusb. Sen kopplar du ner från nätet så den inte försöker hitta drivrutin där. Nu plugar du i CANUSB. Sen väljer du att installera från angiven plats. Då väljer du den filen du laddade ner från lawicel


Här är länk till sidan http://www.canusb.com/downloads.htm

Filen ska heta  CANUSB USB Drivers (FTDI) - CDM (VCP+D2XX) och är en ZIP fil.


Du skriver att du installerat D2XX och VCP. Är det via canusb.com eller har den hittat den drivrutinen själv?

Vad det beträffar DLL och activeX så behöver du inte installera dem.
Vilket program är det du ska använda med Canusb?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audijonte Audijonte
21 mars 2011 · 16 Inlägg

är de så att man måste gå via bdm interface först för att få de att lira med canusb senare?

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
Revotech Pedal To The Metal
21 mars 2011 · 750 Inlägg

Audijonte skrev:
är de så att man måste gå via bdm interface först för att få de att lira med canusb senare?

Hur menar du nu?

Vilket program använder du? Suiten eller?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audijonte Audijonte
21 mars 2011 · 16 Inlägg

Enligt guiden på Lowbudgetrides.com står det:

"Installera drivrutiner till CANUSB adaptern ,de kan laddas hem här,där finns även instruktioner till hur de ska installeras.
Ladda hem drivrutinerna innan du ansluter CAN/USB adaptern till datorn.
Installera först D2XX and VCP Drivers och sedan CANUSB DLL & ActiveX Driver.
Läs igenom instruktionerna noga på sidan och följ dem så fungerar det."

och jag gjorde som du/Guiden sa. installerade D2xx and VCP. det är ju den mappen man laddar ner från canusb.com och som man installerar på canusb, eller är det något mer jag behöver efter?.

och lite längre ner på sidan står:

"Läs ur mappen ur din box , följ denna ---> http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707 <--- instruktion.(Gör en kopia av orginalmappen!)
Öppna mappen du läst ur boxen med T5suite och gå till "Actions" -> "Firmware info".
Säkerställ att "RAM locked" ej är markerad.
Om den är markerad - avmarkera och spara mappen.
Programera sedan om boxen med den sparade mappen enligt denna instruktion.
Har du en extra backup box så programerar du den istället och sparar din fungerande orginalbox."

Och den länken jag la in i texten var frågan jag ställde innan, behöver jag löda om boxen och för att kunna live streama mina värden ur boxen. eller kan man hoppa över det steget? japp jag tänkte  använda mig utav t5 suite eller car pc eller vad det nu heter.

MVH jonathan, verkligen glad att du tar dig tid och svarar på mina frågor!

Senast redigerat av Audijonte (21 mars 2011)

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
Revotech Pedal To The Metal
11 maj 2011 · 750 Inlägg

Du kan livelogga/Streama utan att löda om i boxen. Man gör sig en liten adapter till SFI-Utaget jämte styrboxen (ca 2 dm bort från boxen på kabelmattan). Där igenom kan du både läsa ur mappar, programmera och köra live. Rekomenderar CarPc till live loggning. Dock är det lite omständigt att man måste lägga in den akutuella mappen i CarPc foldern och döpa till workbin.bin  Men det går att leva med.

Kan fixa en grundlig guide för liveloggning...

Jag har gott om tid tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audijonte Audijonte
12 maj 2011 · 16 Inlägg

ja det skulle vara guld värt! big_smile  finns säkert fler än jag som skulle kunna ta del av en sån guide, en ''komma igång guide''. jag har pluggat i en SFI kontakt i bilen med mostånd och gud vet allt. men jag skulle vilja veta hur jag får kontakt med datorn så jag kan börja live streama via Carpc. Canusb ska vara installerad på datorn korrekt och allt ska vara i sin ordning, men den vill inte. jag måste göra något fel någonstans. men har du tid och ork att göra en guide så vore det jätte snällt!

Tack i förhand! smile

MVH jonathan

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
Revotech Pedal To The Metal
12 maj 2011 · 750 Inlägg

Hmmmm med motstånd säger du.. Låter inte rätt..  Men jag gör en liten guide så fort jag kan så kan vi få fram det hela..

// Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Revotech Pedal To The Metal
12 maj 2011 · 750 Inlägg

Nu finns det en guide här http://www.chrima.se/?page_id=520

det är första versionen 1.0  haha kommer lite update på den sen när jag fått fatt i fler bilden. Hade ingen 9000 hemma just nu.. Men kommer uppdatering på den...

Undras det något som kanske är oklart i guiden.. Hör av er!

Enjoy


Sry för dubbel post tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang