4261
Sök

Audi 100 C3 Quattro -89. Tempen blir inte varm.

731 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Hej, köpte nyss en audi som sagt i rubrik. Finns lite små pill på den men största är att den inte blir varm.

Jag misstänker såklart termostat och vill egentligen bara få det fastställt.

Audi 100 quattro -89
Motor: 2.3E
Mil: 16 500

Problem: Bilen blir inte varm (enligt temp mätare), gick som mest upp till 65/70c vid hård motorvägskörning (180km/h) och därefter ner till ca 50 igen.

Vad tycker ni, är det termostat eller kan vi ha annat fel här?

Mvh Hardrox

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 maj 2011
mitt tips är ju termostaten ja, verkar ha "fastnat" i öppet läge... gör som folk brukar rekommendera, ta ur den, koka den, om den inte ändrar sig så köp en ny...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Forummoderator
18 410 Inlägg
16 maj 2011
Håller med. Om det nu ens sitter en i den... Men den kokar ju inte iallafall! Bättre för kall! Jag köpte också en bil idag! Kommer upp strax. Kanonköp! Tror även att du har gjort en fin affär. Quattro är kul. Fungerar 4-krafset då?

731 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Ja den fungerar. Vet inte om el diff gör det men lampan tänds när man trycker mer knappen i alla fall.
Ska prova termostat byte. Antagligen det som är knas.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 maj 2011
Något som är lättare än att byta termostat är att kontrollera att tempmätaren visar rätt, det är mycket vanligt på dessa bilar att den inte gör det.

De flesta Audin jag haft har alltid visat kring 70c vid körning på E4 tex och stadskörning ca 110 fast det inte stämmer.

Du kopplar motstånd till kablarna istället för att ha ikopplat kontakten till tempgivaren, har en tabell om vilket motstånd som ska motsvara ett värde på tempmätaren om du är intresserad.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

731 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Jag böt termostat idag, var inte speciellt svårt. Trångt kanske men det gick, och färskt kylarvatten.
Nu ligger den stadiga 90c vid körning och på tomgång utan kupefläkt igång går den som högst till 100C.

Så mitt problem verkar löst!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 maj 2011
gött!  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök