Importera rätt – så går det till
Följ våra fyra steg så går ditt importköp i EU i lås utan problem.
STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.
STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar och ett inköpskvitto med din ansökan. Pris 500 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1220 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.
Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.
STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.
STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör
Är det bara det som gäller? Så om jag ringer en bilfrima i tyskland och anordnar så att de har skyltar, papper och dylikt klara samt att jag betalar. Kan jag bara köra hem bilen och följa anvisningarna ovanför?
mvh Rasmus