7509
Sök

Audi 100Q 2.3e 1989. Koppling tar lågt ner (slirar EJ)

731 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Märke: Audi
Årsmodell: 1989
Kaross: 100 (C3)
Motor 2.3E
Drivning: quattro

Fel/problem: Kopplingen tar väldigt långt ner, jag är möjligtvis överkänslig då bmwn har modell värre koppling som tar högt upp.

Jag har provat att köra på 5an på motorvägen och trycka ner koppling + varva upp motorn och kasta upp kopplingen och den hugger bra, har även gjort start från 0 på ca 4-5000 varv och den hugger ordentligt. Så enligt mig slirar den INTE.

Hur som helst tar kopplingen långt ner och pedalen känns kort (från upp till nertryckt), det går att dra upp pedalen så den klickar och då verkar den ligga i den nivån den borde göra om man gämför med broms och gas.
Men i det läget är den "slapp". Frågan är om det inte borde vara så att den alltid går upp i det läget?

Är kopplingen slut även fast den inte slirar eller kan det ha att göra med att den behöver luftas eller något i den stilen? Har aldrig mekat kopplingar förut och känner mig inte säker inom området!

Mvh Hardrox smile

270 Inlägg
19 maj 2011
Kopplingen tar ovanligt högt när den är slut. Du får nog se över vajern, spänna den lite. Kom ihåg att du måste ha lite spel i pedalen
Senast redigerat av DanneGTV6 (19 maj 2011)

731 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
DanneGTV6 skrev:
Kopplingen tar ovanligt högt när den är slut. Du får nog se över vajern, spänna den lite. Kom ihåg att du måste ha lite spel i pedalen

Problemet är att det inte är vajer på den sad

mvh hardrox

723 Inlägg
19 maj 2011
Ursäkta offtopic men är det samma sak på volvo? Att kopplingen tar långt upp när den är slut? Min har börjat ta väldigt långt ner och det är obehagligt att man får trycka ganska hårt när man ska koppla.

Ursäktar igen men tänkte att det hänger ihop lite med tråden!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

731 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
ValP2k skrev:
lufta låter det som

Finns det någon "Guide" för luftning av koppling som jag kan ha nytta av ?
Mvh

270 Inlägg
20 maj 2011
Det är väldigt enkelt att lufta en hydraulisk koppling, tvärt emot vad många påstår.
1. Köp en ny oljekanna. En sån man pumpar fram olja med. En helt vanlig oljekanna alltså.

2. Trä över en genomskinlig plastslang på oljekannan. Alltså en plastslang som även sitter tätt över luftnippeln. Man kan behöva värma den för att kunna trä den över oljekannans nippel.

3. Fyll oljekannan med bromsvätska och pumpa fram vätska längst ut i slangen och trä den sedan över den öppnade luftnippeln på slavcylindern till kopplingen.

4. Pumpa på bromsvätska genom hela systemet upp genom bromsvätske burken tills det inte kommer några luftbubblor längre (se till att locket på burken är avskruvat).

5. Stäng nippeln och sätt dig i bilen och stampa ner kopplingspedalen våldsamt ca 20 ggr. Skruva på locket på burken.

Sen är det klart smile
Senast redigerat av DanneGTV6 (20 maj 2011)

731 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Det ska jag fixa idag, går det att blanda "olika" bromsvätskor?

270 Inlägg
21 maj 2011
Det gör nog inget smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 maj 2011
En utav kraven för bromvätskor är att dom ska vara blandbara. Satt det är ingen fara.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

731 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Verkade gå att spänna en sak nere vid kopplingspedalen så glappet minskade, och nu känns det mycket bättre.

Tack smile

Sök