Märke: Audi Årsmodell: 1989 Kaross: 100 (C3) Motor 2.3E Drivning: quattro
Fel/problem: Kopplingen tar väldigt långt ner, jag är möjligtvis överkänslig då bmwn har modell värre koppling som tar högt upp.
Jag har provat att köra på 5an på motorvägen och trycka ner koppling + varva upp motorn och kasta upp kopplingen och den hugger bra, har även gjort start från 0 på ca 4-5000 varv och den hugger ordentligt. Så enligt mig slirar den INTE.
Hur som helst tar kopplingen långt ner och pedalen känns kort (från upp till nertryckt), det går att dra upp pedalen så den klickar och då verkar den ligga i den nivån den borde göra om man gämför med broms och gas. Men i det läget är den "slapp". Frågan är om det inte borde vara så att den alltid går upp i det läget?
Är kopplingen slut även fast den inte slirar eller kan det ha att göra med att den behöver luftas eller något i den stilen? Har aldrig mekat kopplingar förut och känner mig inte säker inom området!
Ursäkta offtopic men är det samma sak på volvo? Att kopplingen tar långt upp när den är slut? Min har börjat ta väldigt långt ner och det är obehagligt att man får trycka ganska hårt när man ska koppla.
Ursäktar igen men tänkte att det hänger ihop lite med tråden!
Det är väldigt enkelt att lufta en hydraulisk koppling, tvärt emot vad många påstår. 1. Köp en ny oljekanna. En sån man pumpar fram olja med. En helt vanlig oljekanna alltså.
2. Trä över en genomskinlig plastslang på oljekannan. Alltså en plastslang som även sitter tätt över luftnippeln. Man kan behöva värma den för att kunna trä den över oljekannans nippel.
3. Fyll oljekannan med bromsvätska och pumpa fram vätska längst ut i slangen och trä den sedan över den öppnade luftnippeln på slavcylindern till kopplingen.
4. Pumpa på bromsvätska genom hela systemet upp genom bromsvätske burken tills det inte kommer några luftbubblor längre (se till att locket på burken är avskruvat).
5. Stäng nippeln och sätt dig i bilen och stampa ner kopplingspedalen våldsamt ca 20 ggr. Skruva på locket på burken.