4737
Sök

Automat växellåda glappar ? Man får gasa rätt mkt innan den åker ( volvo 740 )

321 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej nu äre såhär växellådan har börjat glappa efter jag bytt ut motorn..när man lägger i D drive alltså o ska gasa och åka iväg då tar det en stund för den att förstå att den ska köra iväg så det rycker till sen åker den..samma sak med back också..Lådan har fungerat perfekt innan jag bytte ut motorn så den kan ju inte ha gått sönder utav sig själv när den stått stilla? vad kan vara fel ? växellådsoljan är nybytt också..
Och när man lägger i D då ska den ju kunna åka iväg av sig själv också men det vill den inte heller längre utan man får gasa rätt mkt sen rycker den till och kör iväg..Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig vad som kan vara felet sad


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
#2
Gjorde du rent filtret och använde rätt olja? Lät du convertern hänga kvar på lådan när motorn var ur?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

321 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#3
RD_87 skrev:
Gjorde du rent filtret och använde rätt olja? Lät du convertern hänga kvar på lådan när motorn var ur?

Vad är convertern ?  förklara tack smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
#4
Den stor klumpen som sitter istället för svänghjulet. Sitter längt fram innanför sprängkåpan och bör inte lämnas hängade på lådan då vissa lådor inte tål tyngden.
Jag skulle inte rekomendera att du kör med bilen innan du löst problemet då du riskerar att förstöra lådan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

14 382 Inlägg
27 maj 2011
#5
frightnight skrev:
Hej nu äre såhär växellådan har börjat glappa efter jag bytt ut motorn..när man lägger i D drive alltså o ska gasa och åka iväg då tar det en stund för den att förstå att den ska köra iväg så det rycker till sen åker den..samma sak med back också..Lådan har fungerat perfekt innan jag bytte ut motorn så den kan ju inte ha gått sönder utav sig själv när den stått stilla? vad kan vara fel ? växellådsoljan är nybytt också..
Och när man lägger i D då ska den ju kunna åka iväg av sig själv också men det vill den inte heller längre utan man får gasa rätt mkt sen rycker den till och kör iväg..Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig vad som kan vara felet sad

Har du kollat oljenivån i lådan!! Fattas det olja kan den hugga efter att man gasar på!

/Benny

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#6
Converter kallas åxå turbin... om den satt kvar på motorn och att du flyttade över den till den nya motorn och sen satte ihop motorn med lådan.. så kan det vara så att turbin inte var i rätt läge när du satte ihop det igen.. vilket kan resultera i att lådan går sönder och måste bytas.

Man ska alltid försöka att få turbin kvar på lådan när man ska ut med motor eller låda.. för att säkerställa att den verkligen sitter där den ska... såvida man inte är en van mekaniker som vet vad han gör vill säga.

Minns första gången jag bytte så pajjade jag min låda.. hade liknande symptom... rev ner skiten och plockade isär lådan och där låg en massa grejer trasiga... lådan hade alltså pajjat.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

* Voff voff *
11 008 Inlägg
27 maj 2011
#7
Steg 1 är dock absolut att kolla nivån! En låda med för låg oljenivå gör precis som trådskaparen beskriver att hans låda gör!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#8
Brådhis skrev:
Steg 1 är dock absolut att kolla nivån! En låda med för låg oljenivå gör precis som trådskaparen beskriver att hans låda gör!

//Brådhis

Ja men funkade lådan bra innan och det inte runnit ut nån olja så lär inte det vara problemet.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

* Voff voff *
11 008 Inlägg
27 maj 2011
#9
Danne_1977 skrev:
Brådhis skrev:
Steg 1 är dock absolut att kolla nivån! En låda med för låg oljenivå gör precis som trådskaparen beskriver att hans låda gör!

//Brådhis

Ja men funkade lådan bra innan och det inte runnit ut nån olja så lär inte det vara problemet.

För all del... smile Men kanske värt att kolla en så enkel sak ändå innan man börjar ge sig på att byta lådan?! wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
#10
Danne_1977 skrev:
Converter kallas åxå turbin... om den satt kvar på motorn och att du flyttade över den till den nya motorn och sen satte ihop motorn med lådan.. så kan det vara så att turbin inte var i rätt läge när du satte ihop det igen.. vilket kan resultera i att lådan går sönder och måste bytas.

Man ska alltid försöka att få turbin kvar på lådan när man ska ut med motor eller låda.. för att säkerställa att den verkligen sitter där den ska... såvida man inte är en van mekaniker som vet vad han gör vill säga.

Minns första gången jag bytte så pajjade jag min låda.. hade liknande symptom... rev ner skiten och plockade isär lådan och där låg en massa grejer trasiga... lådan hade alltså pajjat.

Men vissa lådor är det absolut förkastligt att lämna kvar turbinen på lådan några längre stunder då pumpen kan ta skada.

Första steget är ju att kolla nivå & filter, på AW71 som det bör vara i bilen så är det ett finmaskigt nät som är tvättbart. I övrigt så brukar det ju vara tryckfall vid sådana symptom dvs kass pump eller skräp i lådan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#11
Sant.. men att lämna kvar turbin på lådan är i dom allra flesta fall ingen fara alls, men han kan ju kolla oljan osv osv.. jag tror till 99% att monteringen av turbin är fel... nästan alla nybörjare gör detta fel.. och gör man det inte så har man ren tur eller vet exakt hur det ska vara...

Jag har i nuläget bytt ett helt gäng motorer med automat.. har aldrig varit några som helst problem eftersom jag lämnat kvar convertern på lådan helt enkelt.. funkat klockrent efter motorbytet.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

14 382 Inlägg
27 maj 2011
#12
Min åsikt i sådana här fall är ju endå att man kollar de enkla sakerna först som typ oljenivå och filter innan man börjar demontera lådor. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
#13
Danne_1977 skrev:
Sant.. men att lämna kvar turbin på lådan är i dom allra flesta fall ingen fara alls, men han kan ju kolla oljan osv osv.. jag tror till 99% att monteringen av turbin är fel... nästan alla nybörjare gör detta fel.. och gör man det inte så har man ren tur eller vet exakt hur det ska vara...

Jag har i nuläget bytt ett helt gäng motorer med automat.. har aldrig varit några som helst problem eftersom jag lämnat kvar convertern på lådan helt enkelt.. funkat klockrent efter motorbytet.. big_smile

En annan klassiker är ju nybörjare som tar ner turbinen och tömmer den på olja, vid demontering ska man alltid fylla turbinen lite innan montering! På min har jag en liten plugg för att tömma & fylla turbinen, jävligt bra när lådan varit nere eller vid mycket seriösa oljebyten. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#14
Vettemannen skrev:
Min åsikt i sådana här fall är ju endå att man kollar de enkla sakerna först som typ oljenivå och filter innan man börjar demontera lådor. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

JO helt klart.. men som jag fattade som han beskrev så funkade allt fint innan.. och skulle det runnit ut olja så skulle han märkt det och möjligen förstått att det kan vara det som är felet..

Men helt klart.. kolla lätta grejer först.. och ser det bra ut.. riv isär och kolla vad det är för fel som är trasigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#15
RD_87 skrev:
Danne_1977 skrev:
Sant.. men att lämna kvar turbin på lådan är i dom allra flesta fall ingen fara alls, men han kan ju kolla oljan osv osv.. jag tror till 99% att monteringen av turbin är fel... nästan alla nybörjare gör detta fel.. och gör man det inte så har man ren tur eller vet exakt hur det ska vara...

Jag har i nuläget bytt ett helt gäng motorer med automat.. har aldrig varit några som helst problem eftersom jag lämnat kvar convertern på lådan helt enkelt.. funkat klockrent efter motorbytet.. big_smile

En annan klassiker är ju nybörjare som tar ner turbinen och tömmer den på olja, vid demontering ska man alltid fylla turbinen lite innan montering! På min har jag en liten plugg för att tömma & fylla turbinen, jävligt bra när lådan varit nere eller vid mycket seriösa oljebyten. smile

Ja precis... hmm

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

14 382 Inlägg
27 maj 2011
#16
Danne_1977 skrev:
Vettemannen skrev:
Min åsikt i sådana här fall är ju endå att man kollar de enkla sakerna först som typ oljenivå och filter innan man börjar demontera lådor. Rätta mig om jag har fel.

/Benny

JO helt klart.. men som jag fattade som han beskrev så funkade allt fint innan.. och skulle det runnit ut olja så skulle han märkt det och möjligen förstått att det kan vara det som är felet..

Men helt klart.. kolla lätta grejer först.. och ser det bra ut.. riv isär och kolla vad det är för fel som är trasigt.

Jovisst är det så för den mängd olja som finns i turbinen skulle lätta märkas om den skulle runnit ur.

/Benny

321 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#17
Hej ! jag fyllde på olja i turbinen men minns dock inte om jag hällde i fullt ? och turbinen passar ju bara åt ett håll vad jag vet ? det lixom "klickade" i perfekt..oljan är perfekt..hm jag lär väl ner med låd jäveln och kolla lite tongue ska man hälla i fullt med olja, så mycket som det får plats ? alltså i turbinen..och är lådjäveln sönder är det ingen större förlust, för då blir det M90 tongue

EDIT: Kommer det inte in ny olja i turbinen när man startar bilen ?
Senast redigerat av frightnight (27 maj 2011)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
#18
frightnight skrev:
Hej ! jag fyllde på olja i turbinen men minns dock inte om jag hällde i fullt ? och turbinen passar ju bara åt ett håll vad jag vet ? det lixom "klickade" i perfekt..oljan är perfekt..hm jag lär väl ner med låd jäveln och kolla lite tongue ska man hälla i fullt med olja, så mycket som det får plats ? alltså i turbinen..och är lådjäveln sönder är det ingen större förlust, för då blir det M90 tongue

EDIT: Kommer det inte in ny olja i turbinen när man startar bilen ?

Jo det kommer i ny olja, men det går inte på en sekund. Du behöver inte fylla den full utan det är bara för att den inte ska packa ihop innan den fått ny olja. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

321 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
frightnight skrev:
Hej ! jag fyllde på olja i turbinen men minns dock inte om jag hällde i fullt ? och turbinen passar ju bara åt ett håll vad jag vet ? det lixom "klickade" i perfekt..oljan är perfekt..hm jag lär väl ner med låd jäveln och kolla lite tongue ska man hälla i fullt med olja, så mycket som det får plats ? alltså i turbinen..och är lådjäveln sönder är det ingen större förlust, för då blir det M90 tongue

EDIT: Kommer det inte in ny olja i turbinen när man startar bilen ?

Jo det kommer i ny olja, men det går inte på en sekund. Du behöver inte fylla den full utan det är bara för att den inte ska packa ihop innan den fått ny olja. smile

Okej men då kan det ju inte vara det hmm


1 353 Inlägg
29 maj 2011
#20
frightnight skrev:
Hej ! jag fyllde på olja i turbinen men minns dock inte om jag hällde i fullt ? och turbinen passar ju bara åt ett håll vad jag vet ? det lixom "klickade" i perfekt..oljan är perfekt..hm jag lär väl ner med låd jäveln och kolla lite tongue ska man hälla i fullt med olja, så mycket som det får plats ? alltså i turbinen..och är lådjäveln sönder är det ingen större förlust, för då blir det M90 tongue

EDIT: Kommer det inte in ny olja i turbinen när man startar bilen ?

Vet inte hur det är på volvos automatlådor, men på fords automatlådor så skall turbinen in 2 "klick" så att säga, det första är splinesen på genomgående axeln, och sen nästa klick är oljepumpumpen i lådan.

jag har själv förstört en låda genom att bara sätta i första klicket, och sen dragit upp låda och allting, då klämmer / trycker turbinen sönder oljepumpen.

Men som sagt, titta så att oljenivå och allting sånt stämmer först innan lådan plockas ner

There's no replacement for displacement


Sök