4275
Sök

Tråden om signaler, dist och clipping.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Det har pratats mkt om distortion och clipping då folk bränt basar.

Men vad ÄR då distortion och clipping?
Ja för att enkelt kunna förklara detta så lånar jag ngr riktigt bra bilder från våran moderator ChriZtoffer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-5c4c13558b36dfb739c09690cd11d2e8.jpg
Här ser ni en ren och fin signal (skärmens upplösning på hans lilla osciloscop gör att den ser lite hackig ut, men den ÄR jämn och fin).

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2510a5eca16ed9683c32c9528e8d5628.jpg
Här ser ni hur signalen är förvrängd. DETTA är distortion och ju mer förvrängning av signalen ju mer distortion ju sämre låter det. Det är INTE detta som får basar att dö. Det låter bara förbannat illa :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2505eb91edac9c86ee0611282915b018.jpg
Här ser ni hur signalen är platt i ändarna (och just i detta exempel väldigt förvrängd).
Detta är clipping, när steget förstärker signalen så mkt att man kliver förbi tröskeln och skapar en fyrkantsvåg.

Vad händer nu?
Jo steget skickar ut likspänning vilket får talspolen att stanna upp medans de matas på ström genom den.
Detta medför att spolen inte får den kylning som den behöver och till sist brinner den.

Hur får man då steget att klippa?
Antingen gainar man upp för mkt vilket medför att man ökat ingångskänsligheten på tok för mkt så att signalen in till steget bottnar redan där. Även kallat överstyrning.
En annan sak är att man har för lite effekt till basen och just därför gainar upp för mkt. Steget orkar helt enkelt inte med att driva basen och då gainar man upp vilket åter för oss till överstyrningen av insignalen.
För hög gain är den vanligaste orsaken till att man klipper en signal.

Basboost ger en liknande effekt då den förstärker en vald frekvens (eller ett område) högre än vad insignalen tillåter, vilket på sitt sätt överstyr signalen och man får en klippt signal som ett brev på posten.

Hoppas att detta rett ut en del frågetecken för folk.
/Anders

::EDIT::
Bildlänkar fixade.
Senast redigerat av Lonefox (30 maj 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

309 Inlägg
30 maj 2011
Väldigt bra tråd!

Funderade kring det där att man "gainar" för mycket. Hur vet man när man gör det? Som mig t.ex: Har 50mm2 kablar från batteriet, som delas upp bak till 2st 21mm2 kablar. Använder ett sinus live sla-1500 steg. Har lyckats bränt 2 basar med det steget :S  gainen har stått på ca 75%. Har jag haft för lite ström och för hög gain i det läget?

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Sandegren skrev:
Väldigt bra tråd!

Funderade kring det där att man "gainar" för mycket. Hur vet man när man gör det? Som mig t.ex: Har 50mm2 kablar från batteriet, som delas upp bak till 2st 21mm2 kablar. Använder ett sinus live sla-1500 steg. Har lyckats bränt 2 basar med det steget :S  gainen har stått på ca 75%. Har jag haft för lite ström och för hög gain i det läget?

Svårt att säga om du haft för lite ström eller inte utan att veta vad du har för batteri, generator och hur alla anslutningar mår.

Clipping HÖR man om man är van.
Kan leta upp ett exempel på dutuben under dagen och lägga upp som respons till din fråga.
Annars är det bästa att skaffa sig ett osciloscop, använda sig av en ren signal (50Hz funkar ypperligt för bas) och mäta både lågnivåns och stegets signal då man får det visuellt framför sig.

309 Inlägg
30 maj 2011
Lonefox skrev:
Sandegren skrev:
Väldigt bra tråd!

Svårt att säga om du haft för lite ström eller inte utan att veta vad du har för batteri, generator och hur alla anslutningar mår.

Clipping HÖR man om man är van.
Kan leta upp ett exempel på dutuben under dagen och lägga upp som respons till din fråga.
Annars är det bästa att skaffa sig ett osciloscop, använda sig av en ren signal (50Hz funkar ypperligt för bas) och mäta både lågnivåns och stegets signal då man får det visuellt framför sig.

Okejokej, ja har kört på ett batteri med ca 85A, Orginalgenerator. Tänkte på en sak, när jag har mätt Volt från batterit. Då har jag mätt precis där + går in i steget. ska det gå att mäta - också? alltså när det går ut till jordpunkten?

Vore kanon om du hittade någon videon så jag fick höra.

dB Jägare!
732 Inlägg
30 maj 2011
Riktigt bra tråd! Tummen upp!

451 Inlägg
30 maj 2011
Sjävla ordet distorsion kommer från latin och betyder ~ förvrängning
(används även inom medicinen som beteckning för vrickning)

Distorsion är ett samlingsnamn för all typ av förvrängning av signaler som kan ske i en förstärkare. Clippning, eller överstyrningsdistorsion som det egentligen heter, kan man således se som en underkategori till distorsion.

Med andra ord tänker jag fortsätta att hävda att distorsion dödar basar.

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rigan skrev:

Distorsion är ett samlingsnamn för all typ av förvrängning av signaler som kan ske i en förstärkare. Clippning, eller överstyrningsdistorsion som det egentligen heter, kan man således se som en underkategori till distorsion.

Även om signalen fortfarande är oförvrängd när den slår i taket och skapar likspänning? Hmmm....
Signalen är ju fortfarande oförvrängd tills likspänningen kommer.
Således klipper den UTAN distortion...
Saken i det läget är att folk upplever det som distortion eftersom det LÅTER illa men sinusvågens vändning skulle egentligen skett ovanför taket, men nu kan den inte det och man får en likspänningsdel i sinusvågen.

451 Inlägg
30 maj 2011
Lonefox skrev:
Rigan skrev:

Även om signalen fortfarande är oförvrängd när den slår i taket och skapar likspänning? Hmmm....
Saken i det läget är att folk upplever det som distortion eftersom det LÅTER illa men sinusvågens vändning skulle egentligen skett ovanför taket, men nu kan den inte det och man får en likspänningsdel i sinusvågen.

Insignalen är fortfarande förvrängd från utsignalen.

Förvrängning = Distorsion

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Lonefox skrev:
Rigan skrev:

Kalla det vad du vill, men det är fortfarande likspänningen som dödar talspolar, inte en "smutsig" förvrängd signal som bara låter illa. Är vi överens om DEN saken iaf?

451 Inlägg
30 maj 2011
Lonefox skrev:
Rigan skrev:
Lonefox skrev:

Kalla det vad du vill, men det är fortfarande likspänningen som dödar talspolar, inte en "smutsig" förvrängd signal som bara låter illa. Är vi överens om DEN saken iaf?

Jodå, jag håller helt med om att det är likspänningsdelen som får basen att försöka stanna i sina ändlägen som eldar upp spolen.

Det enda jag ville komma fram till är att en sinusvåg med en "likspänningsdel" är en förvrängd signal och lägger sig därför i kategorin "distad signal"
Senast redigerat av Rigan (30 maj 2011)

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Lonefox skrev:
Rigan skrev:

Jodå, jag håller helt med om att det är likspänningsdelen som får basen att försöka stanna i sina ändlägen som eldar upp spolen.

Det enda jag ville komma fram till är att en sinusvåg med en "likspänningsdel" är en förvrängd signal och lägger sig därför i kategorin "distad signal"

Och vad jag o andra sidan hävdar är att signalen inte är förvrängd just pga att själva vågen fortfarande är ren och "bara" bottnar pga förstärkarens kapacitet...

451 Inlägg
30 maj 2011
Lonefox skrev:
Rigan skrev:
Lonefox skrev:

Och vad jag o andra sidan hävdar är att signalen inte är förvrängd just pga att själva vågen fortfarande är ren och "bara" bottnar pga förstärkarens kapacitet...

Jag ville verkligen inte att det skulle komma till detta, but you leave me no choice!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klippning_(ljudteknik)

Jag länkade till wikipedia! *springer iväg och gråter*
Aja. Men är ser man klart och tydligt att vi pratar om samma sak i alla fall.

7 241 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Lonefox skrev:
Rigan skrev:

Jag ville verkligen inte att det skulle komma till detta, but you leave me no choice!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klippning_(ljudteknik)

Jag länkade till wikipedia! *springer iväg och gråter*
Aja. Men är ser man klart och tydligt att vi pratar om samma sak i alla fall.

Summa summarum ja.

Grundtanken med denna tråd var egentligen att VISA folk visuellt hur signalen som är den stora boven till brända talspolar ser ut.
Senast redigerat av Lonefox (30 maj 2011)

Sök