6066
Sök

Broms håller ej tryck (volvo 240)

48 Inlägg
måndag 15:39
Trådstartare
hallåj, har en volvo 240 81- som gör mig galen. bytte hela bromssystemet bak å de satt fast, bytte även en slang fram, luftade allt men bak vänster tjuvade luft, tillslut bytte jag huvudcylinder då felsökningen inte hjälpte, nu finns inget luft i systemet, har även luftat huvudcylinder, men ej på bänk. bilen bromsar om man pumpar bromsen, men så fort man släpper en sekund så går den till botten igen. hittar inga läckage, luftat alla bromsar (i rätt ordning) och luftat huvudcylindern, vad ska jag göra...

7 783 Inlägg
måndag 16:10
Låter för mig som defekt kolvpackning i huvudbromscylindern.
Inte ovanligt fel efter att man luftat med "pedalpumpmetoden" utan kloss under bromspedalen = kolven med packning har tvingats över vändkanten i loppet och därvid skadats.

3 850 Inlägg
måndag 16:39
Så huvudculindern är också bytt.

Jag minns 240 var jobbiga att lufta.
Dels pga två kretsar i varje framhjul, men också för blockeringsventilen som stoppar flödet till bakhjulen vid slangbrott.

Man fick ibland trycka in kolvarna bak och på så sätt pressa upp vätskan [och luften) i koppen

Fram minns jag att översta nippeln skulle luftas sist för bäst resultat.  Var det inte tre luftnipplar per ok fram, tror jag?

628 Inlägg
måndag 17:19
köp typ sån här luftare
en som trycker bromsvätskan genom behållaren
det bästa sättet att lufta på
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.html … QoEALw_wcB

48 Inlägg
måndag 18:10
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så huvudculindern är också bytt.

Jag minns 240 var jobbiga att lufta.
Dels pga två kretsar i varje framhjul, men också för blockeringsventilen som stoppar flödet till bakhjulen vid slangbrott.

Man fick ibland trycka in kolvarna bak och på så sätt pressa upp vätskan [och luften) i koppen

Fram minns jag att översta nippeln skulle luftas sist för bäst resultat.  Var det inte tre luftnipplar per ok fram, tror jag?

Jo asså bromsarna fungerar ju som sagt om man bygger upp trycket, har dock ingen aning om vad det är för blockeringsventil? Borde den påverka frambroms också?

48 Inlägg
måndag 18:12
Trådstartare
torsen skrev:
Låter för mig som defekt kolvpackning i huvudbromscylindern.
Inte ovanligt fel efter att man luftat med "pedalpumpmetoden" utan kloss under bromspedalen = kolven med packning har tvingats över vändkanten i loppet och därvid skadats.

Huvudcylindern är bytt nyss pga detta problem, är väl inte lika känslig ny?

5 917 Inlägg
måndag 18:12
Misstänker att ventilen nere på framvagnsbalken är problemet.
Kolven inuti kan få för sig att fastna åt ena hållet och blockerar då ena kretsen av bromsarna och pedalen känns då som man har luft i bromsarna trots man inte har det.

48 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Misstänker att ventilen nere på framvagnsbalken är problemet.
Kolven inuti kan få för sig att fastna åt ena hållet och blockerar då ena kretsen av bromsarna och pedalen känns då som man har luft i bromsarna trots man inte har det.

men borde inte bara bakbromsarna påverkas? jag kan bygga upp tryck när motorn är av, sätter jag på motorn går pedalen alltid i botten, och åker sakta tillbaka...

3 850 Inlägg
för 1 timme sedan
Jo, men om den ventilen inte är rätt, blir det luft kvar och symptomen du beskriver.
Det är luft i systemet, såvida du inte har en läcka. Men då skulle det försvinna vätska.

Det är 3st luftnipplar per ok fram.
1 per ok bak, men om ventilen bromsar är det lögn att få ur det.

Been there, done that.

Slutade med att jag tog ur beläggen och  lät kolvarna gå ut. Tryckte sedan tillbaka dom fort. Sen fungerade det.

Har gjort så på några stycken.

Även luft kvar I fram som är envist. Översta nippeln i synnerhet. Den satt som mot baksidan, om jag minns rätt.

Det är deras kretsindelning fram med båda kretsar i samma ok, och blockeringsventilen som ställer till.
Säkert system dock.

Sök