Focus 1.6 01 kokar plötsligt

khoma
26 maj 2011 · 8 Inlägg

Hej!

Har ett skumt problem med en Focus 1.6 01. Plötsligt under körning (90-väg) hoppar tempmätaren upp till det röda området (går på mindre än en sekund) och stannar jag då bilen och öppnar huven hörs och syns det tydligt att kylvätskan kokar. Får den stå en stund kan den gå hur fint som helst igen i flera veckor, sedan händer det igen. Någon som råkat ut för något liknande? Det är kylvätska i den, och den läcker inte. Topplockspackningen verkar ok, oljan ser bra ut, vitröker inte onormalt mycket, och som sagt, minskar inte kylvätska nämnvärt.

All hjälp uppskattas,
Mvh khoma

engolf
26 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Termostaten kan krångla och fastna i stängt läge, då kan det fort börja koka i blocket.

khoma
26 maj 2011 · 8 Inlägg

Ok! Ska kolla detta, tack så mycket för hjälpen!

Ravi Tekniker
26 maj 2011 · 624 Inlägg

kolla så termokontaken funkar till fläkten ordentligt

Echonator Köpingsbo i exil
1 juni 2011 · 507 Inlägg

Det är termostaten som kärvar, bara att byta den så är problemet löst.

Hade själv samma problem förra sommaren på vår -02....när man satt med husvagn på E20.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
ajonasson
2 juni 2011 · 583 Inlägg

Ravi skrev:
kolla så termokontaken funkar till fläkten ordentligt

Förstår inte vad kontakten har att göra med hans problem?

Fläkten är till för att kyla motorn.. vid tomgång / i kö.
Ej på landsväg/motorväg!

engolf skrev:
Termostaten kan krångla och fastna i stängt läge, då kan det fort börja koka i blocket.

Detta tror jag med på.


Anledningen att temperaturmätaren skjuter i höjden så snabbt är för att du har en indirekt motortemperatur mätare. Många som inte vet om detta.

En temperaturmätare som sitter i äldre bilar, exempelvis min har gradering i celsius grader. Dessa bilar har en direkt temperaturmätare som mäter kylarvattnets temperatur och då ser man även att ifall man stannar vid ett rödljus så går temperaturen uppåt (villket den även skall). För att sedan när man kör iväg kommer fartvinden passera kylaren och motortempen kommer att sänkas. Detta reglerar termostaten automatiskt. Ifall fartvinden ej räcker till (som vid ett rödljus) och temperaturen fortsätter stiga kommer kylfläkten då att starta. Ifall det inte är en slirkopplingsfläkt som alltid snurrar.

Moderna bilar har Blå & röd zon. De bilar som har en sådan är det inte motorns temperatur du ser. Utan ifall datorn tycker att motorn har rätt temperatur (styrdatorn styr din nål). De är programerade att ifall motortemperaturen ligger inom "godkänt intervall" så ställer den mätarnålen imitten. Ifall överhettning är påväg att ske kommer nålen kastas in i rödzon för att indikera att motortemperaturen är över "godkänt intervall".

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Bullen1 Tekniker
2 juni 2011 · 345 Inlägg

Vattenpumpen brukar också gå sönder på dom och många andra bilar då hjulet är gjort av plast o spricker = ingen cirkulation, kolla om du har Cirkulation i kylsystemet..

Det man inte dör av gör ont.
ajonasson
2 juni 2011 · 583 Inlägg

Bullen1 skrev:
Vattenpumpen brukar också gå sönder på dom och många andra bilar då hjulet är gjort av plast o spricker = ingen cirkulation, kolla om du har Cirkulation i kylsystemet..

Då borde bilen bli varmare och varmare och inte kunnat färdas någon längre sträcka.

Ifall mätarnålen verkar gå mot rött idrekt kan det vara vattenpumpen som är kass.

Dock råder jag att testa att byta termostat innan byte av vattenpump pga jobb & prismässiga själ.

Even with cruise control.. you still have to steer.
Bullen1 Tekniker
2 juni 2011 · 345 Inlägg

när vatten pumpen är paj kokar den under färd, just som beskrivs här, har varit med om det 100talsgånger..
Sen att den hoppar helt plötsligt har varken med en pump eller thermostat att göra, snarare temp givaren som inte hänger med.

Det man inte dör av gör ont.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang