2779
Sök

Volvo 850R - varningslampor lyser

75 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en Volvo 850R av -97 års modell. När jag idag var ute och körde tändes så gott som alla varningslampor på min instrumentpanel. Stängde tvärt av bilen för att sedan testa och starta den igen. Tur nog startade bilen upp. Men på kvällen på väg hemåt började all elektronik i bilen krångla. Instrument lamporna lös helt plötsligt svagare, mätarna i mätarhuset gick i "botten"(slutade fungera) och ytterbelysningen lös med sin låga frånvaro. Bara några sekunder efter detta gick bilen allt sämre och bilen orkade inte ta sig framåt och lät den stänga av sig själv. Testade att starta om den men utan respons. Vad kan problemet vara?

OBS - Laddade batteriet för tre veckor sedan. Har sedan dess fungerat utmärkt men blivit slöare nu mot slutet.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Viktor J


121 Inlägg
26 maj 2011
#2
Låter som att den inte laddar. Prova ladda batteriet igen och kolla om den går.

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

1 353 Inlägg
26 maj 2011
#3
generatorn..
en bil använder endast batteriet för att starta, dvs driva runt startmotorn, (hur skulle den annars funka:P)
efter den gått igång drivs den endast på generatorn samtidigt som den även laddar batteriet för att kunna startas nästa gång...


85 Inlägg
26 maj 2011
#4
Crille88 skrev:
generatorn..
en bil använder endast batteriet för att starta, dvs driva runt startmotorn, (hur skulle den annars funka:P)
efter den gått igång drivs den endast på generatorn samtidigt som den även laddar batteriet för att kunna startas nästa gång...

Japp, garanterat laddningsrelät i generatorn som är slut.
Går att byta kol själv.

75 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#5
Har kollat laddningsregulatorn nu, cirka 6mm sticker fortfarande ut. Dvs har kontakt. Är det för lite? Eller kan det vara batteriet som är slut och måste bytas?

Tacksam för snabba svar!


385 Inlägg
30 maj 2011
#6
Har du kollat banorna på generatorn? Alltså den yta kolen ligger emot. Hur gammalt är batteriet?
Mvh

75 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#7
Jag har inte kollat banorna som kolet ligger emot. Det känns som om det är batteriet, men vågar inte chansa på att köpa ett nytt. Ska försöka låna polarens och se om det blir någon skillnad.


385 Inlägg
30 maj 2011
#8
Beror helt på åldern på batteriet. Lättaste att kolla laddning är med bilen igång och kolla ladningen på plus minus kablarna till batteriet, ska ligga på 14 volt.
Mvh

6 Inlägg
30 maj 2011
#9
Om det e generatorn som e problemet så har ja en till rätt pris.


85 Inlägg
31 maj 2011
#10
Kolla banan som kolen går mot. Den går att byta den med, bara en kopparring som sitter på axeln.

Volten i batteriet har mindre betydelse. Du måste belastningsprova det.

Och ett batteri är väl inte så farligt att lägga pengar på. 900;- på "feltema". Kör med det i alla mina bilar, och även dem servicebilarna vi har här på jobbet. Bara tuffar och går alla år.

385 Inlägg
31 maj 2011
#11
Stettler skrev:
Kolla banan som kolen går mot. Den går att byta den med, bara en kopparring som sitter på axeln.

Volten i batteriet har mindre betydelse. Du måste belastningsprova det.

Och ett batteri är väl inte så farligt att lägga pengar på. 900;- på "feltema". Kör med det i alla mina bilar, och även dem servicebilarna vi har här på jobbet. Bara tuffar och går alla år.

Vem har sagt nått om volt i batteriet?

85 Inlägg
31 maj 2011
#12
volvo142-73 skrev:
Beror helt på åldern på batteriet. Lättaste att kolla laddning är med bilen igång och kolla ladningen på plus minus kablarna till batteriet, ska ligga på 14 volt.
Mvh

Du skrev det själv. I och med att du nämner ålder på batteri, antar jag att du syftar på om det kan ta emot laddning (och behålla spänningen).

75 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#13
Kollade spänningen över polerna på batteriet när bilen var på respektive av. När motorn inte var igång producerade motorn 11,0 V och när den var igång 11,0 V, alltså samma konstanta spänning. Testade även med att varva motorn men fick tyvärr ingen respons då heller. Blir till att byta generatorn då den som sitter i är kass. Ska förbi Atracco i Hedemora senare idag och hittar förhoppningsvis en där!


385 Inlägg
1 juni 2011
#14
Stettler skrev:
volvo142-73 skrev:
Beror helt på åldern på batteriet. Lättaste att kolla laddning är med bilen igång och kolla ladningen på plus minus kablarna till batteriet, ska ligga på 14 volt.
Mvh

Du skrev det själv. I och med att du nämner ålder på batteri, antar jag att du syftar på om det kan ta emot laddning (och behålla spänningen).

Nej. Får reda på vad det är för spänning från generatorn till jord.(kaross)

75 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#15
Var iväg och köpte en generator förra veckan. Ska nu lossa generatorremmen/ageratorremmen men det är för trångt mellan det fyrkantiga hålet(spännaren) och databoxen på bilen. Köpte ett spärr skaft som ska passa det fyrkantiga hålet men får inte plats med spärrskaftet emellan. Känns jobbigt att trassla ur databoxen ur bilen... Hur ska jag på bästa sätt lossa remmen utan att behöva lyfta ur databoxen(lådan)?


8 267 Inlägg
8 juni 2011
#16
Stick in något som passar i hålet på spännaren och vrid med en stkiftnyckel eller liknande


85 Inlägg
8 juni 2011
#17
Marlboroman skrev:
Stick in något som passar i hålet på spännaren och vrid med en stkiftnyckel eller liknande

Japp, enklast. Själv använder jag ett litet plattjärn..

129 Inlägg
8 juni 2011
#18
ta ur boxen tar 10 min bigg deal, plocka dän insuget också underlättar rätt mkt


Sök