4657
Sök

Kärvande bromsar på en Aygo?

2 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Hej,

Jag har en Aygo -07 som vänster fram brom har kärvat på. För ett tag sedan blockade jag ner och smörjde upp oket och byte klossarna, märkte då att gumibälgens om sitter runt oket hade lossat och var därför det hade börjat kärva. Satt tillbaka bälgen och hoppades på det bästa.

Nu några veckor efter så har fälgen börjat bli väldigt varm igen och det luktar bränt, bilen rullar utan problem och det känns inte att bromsen ligger på. Jag hissade upp bilen och kände på däcket och visst gick det att snurra, man känner att bromsen ligger på lite men det går forfarande att snurra på för hand. Jag tog även bort klossarna och visst kände på kolven och det gick att trycka in den med en polygrip så jag monterade allt igen, men felet är ändå kvar. Tror ni att det kan vara det lilla bromsen ligger på som gör att det blir så varmt och luktar bränt eller är det något annat?

Mina tankar har gått till hjullagret men jag känner inget glapp i lagret verken när bilen står stilla eller när jag kör den.

Någon som har några andra tankar om det här? Är inne på att byta oket mot ett begagnat men hade varit intressant att hör någon annans åsikt också?

2 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Bytte oket och det gjorde susen, problemet löst

Sök