4400
Sök

Tappar laddtrycket efter en stunds körning. - Saab 9000 2,3T

668 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Tjena nu när jag har kört min 9000 ett tag har jag märkt att det är något som inte stämmer med den. Om bilen har stått ett tag och jag gör iväg med den går den riktigt bra. Laddmätaren visar en bit över rödmarkeringen. Men när jag har kört typ 5-10 min hyffsat hård körning så laddar den inte mer än precis innan rödmarkeringen. (se bild)
Det är alltså en Saab 9000 fulltryckare på 200 hk(org) den har 3" efter kat, öppet filter av märket itg och öppen dump hks kopia.

Har två frågor:
1. Varför beter den sig som den gör
2. Kan bilen va chippad? Min polare har en t5 och han säger att min går bättre än hans. Sen med tanke på att turbo mätaren går över rödmarkeringen så borde den ju ha höjt ladd på nått sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68887/68887-a3f78f456decdea61e8d8bcfbe01192d.jpg

434 Inlägg
8 juni 2011
Årsmodell? Är det någon lampa som tänds under körning?

668 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Dometros skrev:
Årsmodell? Är det någon lampa som tänds under körning?

Oj det glömde jag är en -97 och nej det är inga lampor som tänds

434 Inlägg
8 juni 2011
Kolla om Magnetventilen är hel.

668 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Dometros skrev:
Kolla om Magnetventilen är hel.

Kan den bli defekten göra så att motorn bara funkar ett par gånger och sedan sänker laddtrycket?
Ska kolla lite allafall.

1 353 Inlägg
8 juni 2011
först o främst, är bilen chippad? skaffa en graderad mätare istället, man kan inte gå efter org..
sen är de som följande:
* när de blir varmt sänker den laddtrycket.(eftersom du inte har 3" från turbon så är detta helt normalt)
* din hks dump kan läcka
* hur sitter ditt luftfilter? inne i motorrummet eller ute i skärmen?
* är den inte chippad och laddar utanför röda så har du extrema peakar o därmed sänker programmet

för att ta reda på om den är chippad så gör du följande:
1. dra loss el-kontakten till MV och kontrollera att du har rätt GrundLaddTryck
2. googla fram va du ska ha för GLT och justera tills de är rätt.
3. sätt tillbaka kontakten, och kontrollera att du laddar antingen ORG, eller vad din programvara nu vill ha (ca 1,1-1,3 beroende på vilken firma)
och detta ska alltså göras med en graderad PÅLITLIG laddtrycksmätare..

EDIT: alternativt så öppnar du "ankdammen" och kollar på boxen, kan sitta nåt klistermärke på utsidan som skvallar om att den är utbytt..
Senast redigerat av Crille88 (8 juni 2011)

668 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
först o främst, är bilen chippad? skaffa en graderad mätare istället, man kan inte gå efter org..
sen är de som följande:
* när de blir varmt sänker den laddtrycket.(eftersom du inte har 3" från turbon så är detta helt normalt)
* din hks dump kan läcka
* är den inte chippad och laddar utanför röda så har du extrema peakar o därmed sänker programmet

3. sätt tillbaka kontakten, och kontrollera att du laddar antingen ORG, eller vad din programvara nu vill ha (ca 1,1-1,3 beroende på vilken firma)

EDIT: alternativt så öppnar du "ankdammen" och kollar på boxen, kan sitta nåt klistermärke på utsidan som skvallar om att den är utbytt..

Tjena tack för svaret hinner inte svara ordentligt då jag ska iväg. Men en snabb fråga var sitter "Ankdammen"?

1 353 Inlägg
8 juni 2011
när du öppnat huven, så sitter det precis vid rutan, där vindrutetorkarna och de är, under den plasten på förarsidan sitter styrboxen

668 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Ok tack för svar. Svarar på alla dina frågor du har ställt lite senare när jag är hemma igen smile

668 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
sen är de som följande:
* din hks dump kan läcka

Ok då kommer lite svar då.
Luft filtret satt inne vid motorn dock har jag flyttat ut det till framskärmen utan att märka någon speciell skillnad.
Märkte dock att det är värmen och inte om jag laddar fullt som gör att jag inte laddar lika mycket som när motorn är nystartad. Alltså tror jag inte att den går in i GLT läget, dock är ju det vad jag tror.
Jag får väl helt enkelt köpa en laddtryck mätare och se om den är chippad.

Eller är det några fler som vet att deras 9000 2,3T beter sig på samma vis som min gör?

668 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68887/68887-24a407f8d43983498cb96a917f53a5ee.jpg

Bild på styboxen

1 353 Inlägg
9 juni 2011
ta bort el-kontakten till mv så märker du direkt att du får lägre laddtryck, det är ditt glt..
som sagt, styrboxen ställer ner laddtrycket ganska direkt nu när det är så varmt ute, dessutom med org downpipe och ev orgkat? de stryper som fan om den börjar bli gammal.

Sök