2980
Sök

Motorproblem Ford Mondeo 2.0 GLX -94

2 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Hej köpte en Ford Mondeo 2.0 GLX (4-cylindrig bensin motor) 1994 (20 800 mil) i måndags och redan är det problem med den.

Felet:
Bilen dör titt som tätt, ojämn tomgång och kan bli väldigt låg tomgång och helt plötsligt dö.
Bilen går hackigt, gas pedalen är på samma ställe hela tiden och den kan gå upp i varvtal och ner lite som den själv tycker.
Fick soppa torsk igår och efter det har den bettet sig väldigt underligt (trodde att det skulle komma upp en varnings lampa när bränslet var riktigt lågt men sån lyx kanske jag inte har i min bil) Den uppför sig som väldigt ryckigt och konstig. Verkar som den reagerar bra på högre varvtal än vad man normalt kör med,(ska ut o testa detta lite mer nu) men det kan ändå hända att den dör.
Värme mätaren står oftast under normal eller väldigt lågt på normal, vet inte om det är normalt nu bara för att det är så kallt ute. Kör med motorvärmare men det verkar inte som det har nån betydelse varken med värme mätaren eller om bilen dör eller är ryckig.

På varudeklarationen var det normal skick på bränslesystemet, tändsystemet och allt sånt men "osäker funktion" på batteriet och kopplingen, kan det ha nått att göra med mitt problem?

Vet nån om bilfirman står för reparationen? Har fått trafikförsäkring från bilfirman på 1 månad eller högst 1000km. Har ju inte ens haft bilen i en vecka lixom.

Tacksam för svar /Tomas

2 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Har varit ute o testat lite och kommit fram till att det är i lägre hastigheter som det är som värst, speciellt när jag bromsar som den ofta dör. I högre hastigheter går det hur fint som helst (+80) körde 2 mil och den fungerade bra tills jag stängde av den i 3 minuter sen samma gamla visa igen. motorn verkar inte komma upp i arbetstemperatur, kan det vara termostaten som är fel på?

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 januari 2007
Kolla slangen till luftmängdmätaren.

För övrigt ska du enligt konsumentköplagen ha tre månaders garanti om du köpt bilen på firma. Kontakta dem om du inte snubblar över felet och kan åtgärda det lätt och billigt.

Har du otur är det någon styrbox eller något sådant och då är det dyra prylar.

// Ellen (med ropade förklaringar från Mattias i soffan)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök