2546
Sök

Volvo 740 tic 1986 elfel/något

17 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Har nåt konstigt elfel/nåt på min 740 tic...

När ja kör på startmotorn går bilen som den ska, Men slutar jag köra på startmotorn tvärdör bilen.

Vi har testat att bryta solonoiden efter att motorn har startat och då går den sålänge man håller nyckeln på starten.

Soppa pumpen går inte på tändingsläge bara i startläge.

Nån som har något tips så att man får dynghögen att funka skulle uppskattas: )))!

Mvh Gustaf

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juni 2011
Kasst tändningslås, det är 2 lägen på nyckeln med olika utgångar. Jävligt jobbigt att förklara exakt men i startläge så är det en annan strömmatning än vid körning. Jag har en gång lyckats koppla så det blev tvärtom, ingen gnista när man körde starten men det gick att skjuta igång bilen. Men eftersom både tändströmmen & pumpen är död så är jag ganska säker på att det är låset.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

17 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
tack så jättemycket! det va det jag trodde för låset kändes lite svampig...

Blir det inhandla ny v-låda å tändningslås imörra då!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juni 2011
Kan räcka med "eldelen" som sitter bakpå låset, jag vet inte om det är delbart på den men på tex amazon så kan man sruva loss bakstycket och byta bara det, så att man kan ha samma nyckel. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

17 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Testade med en annan ''eldel'' men funka inte bättre för det...

fortfarande samma fel att den går om ja kör på starten å gasar å kopplar förbi startmotorn men inte på andra läget som nyckeln ska vara på...

Mer tips mottages gärna:)
Senast redigerat av Gustaf1987 (21 juni 2011)

Sök