Ombesiktning (Tonade rutor) Går dom igenom allt också?

M5Hartge
26 juni 2011 · 31 Inlägg

Hej

Fick mig en flygande besiktning och anmärkning på tonade rutor fram, det var det enda dom gjorde anmärkning på. Fick körförbjud och ombesiktning. Tänkte om dom går igenom hela bilen eller kollar dom bara rutorna?

Tacksam för snabba svar, vill vara ute på vägarna redan nu smile

gamlingen
26 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Dom KAN kolla övriga delar oxå.. men troligast inte

IROC
26 juni 2011 · 88 Inlägg

Fick du körförbud för tonade rutor fram?

Vindruta eller sidorutorna?

gamlingen
26 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Körförbud låter lite väl drastiskt

Seth
26 juni 2011 · 3 354 Inlägg

gamlingen skrev:
Körförbud låter lite väl drastiskt

På sätt och vis så kan jag tolka det som körförbud om han inte ryckt bort filmen.
2 ska ju åtgärdas innan man får bruka fordonet förutom till frång verkstad/bilprovningen. wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
gamlingen
26 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Seth skrev:

gamlingen skrev:
Körförbud låter lite väl drastiskt

På sätt och vis så kan jag tolka det som körförbud om han inte ryckt bort filmen.
2 ska ju åtgärdas innan man får bruka fordonet förutom till frång verkstad/bilprovningen. wink

Visserligen.. man får inte bruka fordonet mer än nödvändigt till och från verkstad och besiktning

Senast redigerat av gamlingen (26 juni 2011)

Seth
26 juni 2011 · 3 354 Inlägg

gamlingen skrev:

Seth skrev:

gamlingen skrev:
Körförbud låter lite väl drastiskt

På sätt och vis så kan jag tolka det som körförbud om han inte ryckt bort filmen.
2 ska ju åtgärdas innan man får bruka fordonet förutom till frång verkstad/bilprovningen. wink

Visserligen..

måste varit en strikt länsman som nämnde körförbud.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
26 juni 2011 · 219 Inlägg

Dom har ingen rätt till att gå igenom något annat än det Herr Länsman gett dig körförbud för, har själv åk ditt 2 gånger med min v70 o ett antal gånger med lastbilen och då har ja själv frågat dom! Bort med toningen o sen är de bara att visa den för besiktnings gubbarna o Köra på igen

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
eacan
26 juni 2011 · 595 Inlägg

Nej, när jag fick ombes av polisman kollade de bara på sakerna jag fått nerslag på. Tog 1 min smile Lycka till

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Seth
26 juni 2011 · 3 354 Inlägg

Bjork_Pagen skrev:
Dom har ingen rätt till att gå igenom något annat än det Herr Länsman gett dig körförbud för, har själv åk ditt 2 gånger med min v70 o ett antal gånger med lastbilen och då har ja själv frågat dom! Bort med toningen o sen är de bara att visa den för besiktnings gubbarna o Köra på igen

jodå de kan nog underkänna fordonet på nya punkter "om de skulle råka på några vid kontrollen".
annars skulle besiktningssystemets grundprincip fallera

Men i detta fall så tror jag de bara kollar på rutorna o ber dig åka

"Vid efterkontroll begränsas kontrollen främst till tidigare anmärkningar. Upptäcker besiktningsteknikern nya allvarliga fel eller följdfel från reparationen underkänns fordonet på nytt. Enklare fel som upptäcks meddelas muntligt. Sker efterkontrollen inom angiven tid är priset lägre, i annat fall utförs en ny fullständig besiktning till ordinarie pris."

Ifs så kan man tolka det tjockmarkerade att det bara går i den utsträckningen att det måste relateras till förra 2an eller att de kan ge ny 2a om de hittar nåt



http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … t&m=33

Senast redigerat av Seth (26 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
26 juni 2011 · 1 418 Inlägg

Bjork_Pagen skrev:
Dom har ingen rätt till att gå igenom något annat än det Herr Länsman gett dig körförbud för, har själv åk ditt 2 gånger med min v70 o ett antal gånger med lastbilen och då har ja själv frågat dom! Bort med toningen o sen är de bara att visa den för besiktnings gubbarna o Köra på igen

Jodå de kan dom visst de. en bes man har alltid rätt att göra en fullständig besiktning om han skulle vilja de.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2011 · 14 077 Inlägg

M5Hartge skrev:
Hej

Fick mig en flygande besiktning och anmärkning på tonade rutor fram, det var det enda dom gjorde anmärkning på. Fick körförbjud och ombesiktning. Tänkte om dom går igenom hela bilen eller kollar dom bara rutorna?

Tacksam för snabba svar, vill vara ute på vägarna redan nu smile

Jag har inte förstått detta med att tona framruta och framsidorutorna när man åker på flygande på detta. Vad jag har förstått så är det en hel del som torskar på detta och med all rätt tycker jag. Man får ingen ögonkontakt med dessa förare som så ofta behövs ute i trafiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
26 juni 2011 · 1 418 Inlägg

Vettemannen skrev:

M5Hartge skrev:
Hej

Fick mig en flygande besiktning och anmärkning på tonade rutor fram, det var det enda dom gjorde anmärkning på. Fick körförbjud och ombesiktning. Tänkte om dom går igenom hela bilen eller kollar dom bara rutorna?

Tacksam för snabba svar, vill vara ute på vägarna redan nu smile

Jag har inte förstått detta med att tona framruta och framsidorutorna när man åker på flygande på detta. Vad jag har förstått så är det en hel del som torskar på detta och med all rätt tycker jag. Man får ingen ögonkontakt med dessa förare som så ofta behövs ute i trafiken.

/Benny

Håller med dig, dock kan jag tycka att en lätt toning, typ 90-95% ljusgenomsläpp kan få vara godkänns på sidorutorna. Men framrutan, finns de verkligen folk som e så dumma att dom tonar den? :S

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2011 · 14 077 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

Vettemannen skrev:

M5Hartge skrev:
Hej

Fick mig en flygande besiktning och anmärkning på tonade rutor fram, det var det enda dom gjorde anmärkning på. Fick körförbjud och ombesiktning. Tänkte om dom går igenom hela bilen eller kollar dom bara rutorna?

Tacksam för snabba svar, vill vara ute på vägarna redan nu smile

Jag har inte förstått detta med att tona framruta och framsidorutorna när man åker på flygande på detta. Vad jag har förstått så är det en hel del som torskar på detta och med all rätt tycker jag. Man får ingen ögonkontakt med dessa förare som så ofta behövs ute i trafiken.

/Benny

Håller med dig, dock kan jag tycka att en lätt toning, typ 90-95% ljusgenomsläpp kan få vara godkänns på sidorutorna. Men framrutan, finns de verkligen folk som e så dumma att dom tonar den? :S

Ja, en del ska ha hela kupén svart. Helt idiotiskt......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
26 juni 2011 · 1 418 Inlägg

Hur dum får man bli? jag kan ibland vilja ha en riktigt ljus toning på dörrarna på camaron då de e så stora glasytor så man blir lite bländad när solen ligger från sidorna

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2011 · 14 077 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Hur dum får man bli? jag kan ibland vilja ha en riktigt ljus toning på dörrarna på camaron då de e så stora glasytor så man blir lite bländad när solen ligger från sidorna

Javisst, lite ljus toning så att medtrafikanterna kan få ögonkontakt med föraren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KHRacing
26 juni 2011 ·

Bjork_Pagen skrev:
Dom har ingen rätt till att gå igenom något annat än det Herr Länsman gett dig körförbud för, har själv åk ditt 2 gånger med min v70 o ett antal gånger med lastbilen och då har ja själv frågat dom! Bort med toningen o sen är de bara att visa den för besiktnings gubbarna o Köra på igen

Det har de visst det, varje ensklild besiktning kan utan tvekan omgöras till en fullständig besiktning, har blitt utsatt för det så jag vet med fakta.
Dock kostade min om bes fortfarande bara 200kr.

Samma sak gäller för ALLA besök på AB SBP.

EDIT_  det var visst redan påpekat.

Senast redigerat av KHRacing (26 juni 2011)

TobbeAndersson
3 juli 2011 · 15 Inlägg

fick du "bara" ombes eller fick du böter också? lite orolig över mina

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang