Marcussss skrev:
Hallå,
Skulle hem idag, tänkte jag. En stor vattensamling blockerade min väg men har tidigare kört igenom liknande med
gamla rostiga Volvos och Mercor, så varför skulle inte en Ford av nyare modell klara av det lika bra?
Lunkar på i 15 km/h, hör inte mig själv tänka när regnet piskar mot biltaket. Lite som i trans. Framhjulen rullar upp ur vattnet, trycker ner gasen försiktigt men får inget svar. Regnet smattrar mot taket, vindrutetorkarna hoppar runt som små barn med en stor studsmatta och en ännu större sockerkick. Inget händer. Vrider på nyckeln. Inget händer.
Tror mig höra startmotorn gå runt svagt. Antagligen inuti mitt huvud. Regnet smattrar.
Kliver ut ur bilen, genomdränkt av vatten och börjar knuffa den. En 06 Focus ska tydligen inte väga mer än en gammal 740. Det gör den. Jag putter, blir bara blötare och blötare. Vinden ändrar riktning och nu regnar det rakt in i bilen. Fortsätter knuffa. Någon form av fudgepacker åker förbi i sin Saab. Saktar ner lite, tittar lite. Jag vänder upp blicken. Han sänker sin och trycker på gasen...
Ställer bilen vid vägkanten, sliter ut barnvagnen. Den blir dränkt. Letar upp en gammal handduk och en filt som jag omsorgsfullt placerar i vagnen. Spänner loss dottern, i en snabb men kontrollerad rörelse lägger jag henne i vagnen. Hon var torr. Än så länge.
Springer. Springer som en jamaican på en löparbana. Med vagnen framför mig. Jag blir blötare. Och blötare. Och blötare...
Kommer hem. Byter om på dottern. Svär. På finska. På svenska. På tyska. Ger mig ut i regnet. Tillbaks till bilen. Lägger mig på marken. Vattnet forsar längs med asfalten. Men jag är redan blöt. Det åskar. Så lugnar sig regnet.
Sätter mig i mitt genomdränkta framsäte och vrider på nyckeln. Klick. Klick. Klick. Klick. Klick.
Säkringarna är hela, inget verkar ha lossnat. Försöker igen. Klick. Klick.
Idéer?
Edit: Finns ström i batteriet