3569
Sök

Skillnad på dieselturbo och bensinturbo?

12 086 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#1
Tänkte är de någon skillnad på en bennaturbo och en dieselturbo? Tänkte att en dieselturbo borde ju ha en ganska liten turbin men stor kompressor? Eftersom man vill ha laddet vid låga varv.

Tex en Holset HX60 lr en Garrett GT45.. skulle de funka på en 3 liters diesel?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
12 januari 2007
#2
"Suitable for engines of 14 to 16 litres the Holset HX60 has been designed for I6 and V8 engines of up to 600 hp output (up to 0.95 kg/s).

Well proven on some of the top power European and North American automotive applications, the Holset HX60 is the preferred choice for specialist power engines.

Available with wide map high pressure ratio compressors, the Holset HX60 can also be specified with the Holset heavy-duty boost control wastegate."

Källa: www.holset.co.uk


12 086 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#3
Ok.. de sa mig inte mkt. Men en Holset HX60 är för stor då lr vadå:P
Lastbilsturbos på personbilar har ju hänt förr iofs.. ^^

847 Inlägg
13 januari 2007
#4
På min RS e avgashuset ganska stort medans kompressordelen var fjuttig som fan. Tror att det e så på dom flesta diesel.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
13 januari 2007
#5
JapMax skrev:
Ok.. de sa mig inte mkt. Men en Holset HX60 är för stor då lr vadå:P
Lastbilsturbos på personbilar har ju hänt förr iofs.. ^^

Är inte speciellt insatt i dessa agg, sökte bara information lite snabbt om HX60.
Men om informationen stämmer, att agget passar bra till 14-16L dieselmotorer, så bör det ju vara "ganska" stort på en 3L dielsel.
Som du säger används ju lastbilsaggregat på personbilar, säkerligen då med ganska kass respons och laddtrycket kommer vid höga varv.
Nu vet jag inte vilken bil du hade tänkt montera det på, men vi kan förmoda att maxvarvet på en 3L dieselmotor i en personbil ligger på 5500rpm. Med HX60 kanske du får ladd vid 4000rpm (enbart spekulationer), då får du ett ganska kort register.

Detta är som sagt endast spekulationer från min sida så rätta mig gärna om jag har fel smile


12 086 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#6
Agget skulle sitta på en 2.7 liters rak 4a i en Nissan kingcab.
Jag vill väl igentligen att den ska börja ladda vid 1500-2000.. smile
Så mina turboexempel kanske va mindre lämpade..

169 Inlägg
14 januari 2007
#7
Tror inte det var ett enda rätt i din teori, dieselmotorer har högre verkningsgrad än otto motorer. Därav också lägre bränsleförbrukning. Förbrukning och verkningsgrad går liksom hand i hand.

Idag används generellt små aggregat för och få så snabb respons som möjligt. Är inte direkt optimalt och ha ett k26 aggregat på en motor med 165hk. Dock fanns det inte mycket och välja på på 80-talet. Man tager vad man haver.

turbo aggregaten i sig skilljer sig inte om dom kommer från en dieselbil eller bensinbil. sen är det klart att man anpassar aggregatet till motorn. men det har inte med bensin eller diesel och göra. 

Att diesel motorer skulle vara starkare än bensin motorer stämmer inte heller. Två snarlika motorer med samma laddtryck skulle bensinaren ha högre effekt.

1 268 Inlägg
14 januari 2007
#8
varför stämmer inte det att Dieselmotorer är starkare?? nåt måste det ju ligga i det hela eftersom jag aldrig någonsin sett en lastbil vars vikt är över 3.5 ton som går på bensin....

alla tyngre fordon går på diesel...... minimala fall där det används bensin.... vad jag vet.....

169 Inlägg
14 januari 2007
#9
Varför man använder dieselmotorer i lastbilar har väl inte med saken och göra. Dessutom skrev jag effekt (Watt). Vridmomentet (Nm) är mycket riktigt högre.

skulle funka mycket väl med en 18l V8 bensinare i en lastbil. Dock inte så ekonomiskt. Dieselmotorn passar också bättre för arbetsmaskiner då dieselmotorn har bäst verkningsgrad vid ca 85 % belastning.

537 Inlägg
15 januari 2007
#10
jag lånar tråden en sväng: avgassystemet på min turbodiesel passat gick av. fick plocka ner båda ljudamparna och körde hem. Vad som förvånade mig var att jag tappade effekt på bilen??!! Jag har plockat bort ljuddämpare på turbodiesel förut och då fått "mer" effekt. Nån som vet varför det nu blev åt andra hållet? Den är snålställd för att vara billig i drift. Jag tycker d e skumt iaf.

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

12 086 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#11
Mattias_M skrev:
Tror inte det var ett enda rätt i din teori, dieselmotorer har högre verkningsgrad än otto motorer. Därav också lägre bränsleförbrukning. Förbrukning och verkningsgrad går liksom hand i hand.

Idag används generellt små aggregat för och få så snabb respons som möjligt. Är inte direkt optimalt och ha ett k26 aggregat på en motor med 165hk. Dock fanns det inte mycket och välja på på 80-talet. Man tager vad man haver.

turbo aggregaten i sig skilljer sig inte om dom kommer från en dieselbil eller bensinbil. sen är det klart att man anpassar aggregatet till motorn. men det har inte med bensin eller diesel och göra. 

Att diesel motorer skulle vara starkare än bensin motorer stämmer inte heller. Två snarlika motorer med samma laddtryck skulle bensinaren ha högre effekt.

Nej asså, med "skillnad" menar jag storlektutförande.. inte vad en turbo består av.
Jag har nog inte fått mitt svar än av någon, får bara massa andra svar.

Om jag säger såhär då, vad ska jag ha för snurra i en 2.7L Dieselfyra så jag kan plocka ut runt 400Nm och få ladd redan under 2000rpm?

5 710 Inlägg
15 januari 2007
#12
Sådan spis i turboutförande har ett Garrett TB25 originalmonterat.
Borde täcka dina behov.

O nej dieslar inte samma aggregat som bensinare även om de kan vara av samma typ.
Skillnader i avgastemp=andra material på turbinsidan är en sak. Öppningstryck på WG är en annan.

Att det används stora monsteraggregat på bensinmotorer är en sak men lämpligheten är en annan.

MVH Jonas
..............

med lem
1 925 Inlägg
15 januari 2007
#13
fettokissen skrev:
jag lånar tråden en sväng: avgassystemet på min turbodiesel passat gick av. fick plocka ner båda ljudamparna och körde hem. Vad som förvånade mig var att jag tappade effekt på bilen??!! Jag har plockat bort ljuddämpare på turbodiesel förut och då fått "mer" effekt. Nån som vet varför det nu blev åt andra hållet? Den är snålställd för att vara billig i drift. Jag tycker d e skumt iaf.

vad jag vet är det för att röret är så kort ! sätter du dit ett rör som går ända bak så får du nog tillbaka din effekt  big_smile
så vad det iaf på min a-traktor (d24tic)

Rätta mig om jag har fel big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

537 Inlägg
15 januari 2007
#14
_fillan_ skrev:
fettokissen skrev:
jag lånar tråden en sväng: avgassystemet på min turbodiesel passat gick av. fick plocka ner båda ljudamparna och körde hem. Vad som förvånade mig var att jag tappade effekt på bilen??!! Jag har plockat bort ljuddämpare på turbodiesel förut och då fått "mer" effekt. Nån som vet varför det nu blev åt andra hållet? Den är snålställd för att vara billig i drift. Jag tycker d e skumt iaf.

vad jag vet är det för att röret är så kort ! sätter du dit ett rör som går ända bak så får du nog tillbaka din effekt  big_smile
så vad det iaf på min a-traktor (d24tic)

Rätta mig om jag har fel big_smile

Ok testar detta först tongue

mer som har något att säga i denna fråga???

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.


Sök