En motor som har skurit, vad göra med den?

Prestbacka
15 januari 2007 · 44 Inlägg

Jag har en nissan 200sx s13 motor som vevrams lagrerna har skurit.
Vad kan jag göra med den? tänkte mest i säljnings syfte då.
Är det ett dyrt och bökigt ingrepp och fixa eller ska jag försöka sälja den som den är?

gutta
15 januari 2007 · 82 Inlägg

det är relativt lätt att laga, lyft ur motorn och bort med sumpen så kommer du åt veven.. en omslipning med nya lager kostar 2500kr, det är vad jag gav iaf.

BMW M3 Turbo "m50 turbo" (1996)
RIGO-ROD
15 januari 2007 · 684 Inlägg

Prestbacka skrev:
Jag har en nissan 200sx s13 motor som vevrams lagrerna har skurit.
Vad kan jag göra med den? tänkte mest i säljnings syfte då.
Är det ett dyrt och bökigt ingrepp och fixa eller ska jag försöka sälja den som den är?

jag tycker du ska fixa upp den....det e inge svårt,,,, samtidigt kan du fixa upp motorn ordentligt!

SNap3 JapsRacer!
15 januari 2007 · 198 Inlägg

Om jag får fråga, hur fick du den att rasa?

Och jag håller med fixa den!

bumpe Lastbilsmekaniker
15 januari 2007 · 3 878 Inlägg

SNap3 skrev:
Om jag får fråga, hur fick du den att rasa?

Och jag håller med fixa den!

Tänkte säga nåt liknande, kolla varför den skar! Oilsludge i hela motorn, kass pump, läckage? Det är ju jävligt surt att göra om det bara för att man inte kollat igenpom motorn...

Sharky
15 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Man vet inte hur "enkelt" det är att fixa den förrän den är isärplockad. Om veven har fått sig repor på lagerytorna så är det jobbigt.
Jag har varit med att plocka ner motorer som "bara nypit lite" där det har varit toksopor av allt, kolvar, lopp, vev, nergångna kammar...name it.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
NmRi Drifttekniker
16 januari 2007 · 224 Inlägg

Ja det beror ju på lite..  hur dyrt det blir vet du inte föränn efteråt, men om det bara är lagrerna och veven så kommer du ju billigt undan.
Arbetet tycker jag att du ska försöka dig på själv.. Bra chans att lära sig mkt ! Och förhoppningsvis så tycker du att det är kul också. Men arbeta lugnt, fråga mkt, och tänk efter så det blir rätt.. är inte kul att riva två ggr.
Detta är ju inte direkt ngt ovanligt fel på s13..  så det finns mkt frågor, svar och verkstadshandbok på 200sx.nu
Mät upp allt noga (!) innan du skruvar ihop igen och sedan skaffar du dig en oljekyl smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang