240 16v turbo ingen gnista

Alex-s Bakhjulskrafs
19 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

tjena!

det gäller en 240 från 90 som det är isatt en 740 16v motor i och sedan turbo på det.
problemet är nu att vi inte får någon gnista..
ska försöka beskriva så gott jag kan:

info
16v från ca -88, vevaxelgivare, 240 glt elsystem, s40 t4 spridare nya stift och kablar, ny fördelare och rotor, allt som sitter på själva motorn är ifrån 740:in som motorn satt i.

med elsystem från en 240 -90 med b230f insprutare:
en gnista uppkommer när tändningen slås på, ingenting efteråt när man chirrar.
testat 3 st tändmoduler.
testat olika tändspolar
bytat vevaxelgivare  flera gånger varav en gång ifrån en fungerande 16v
testat 2 st tändboxar och 3 st databoxar
kollat alla säkringar
klickade inte i relät till bränslepumpen (det som sitter vid tändboxen)

då vi misstänkte att elsystemet var felkopplat köpte vi ett annat på skroten.

med elsystem från 240 gl -89 med b230f insprut:
klickar i alla relän
när man chirrar startmotorn och sedan slår ifrån tändningen uppkommer en gnista, inget mer.
bytte åter igen vevaxelgivare

allt detta utan andra resultat än just den ensamma gnistan.
håller på att bli galen, nån som kan hjälpa till? alla svar välkomnas smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
323micke
19 oktober 2010 · 262 Inlägg

Men varför inte ta härva och boxar ifrån en 16v?

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
Alex-s Bakhjulskrafs
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

323micke skrev:
Men varför inte ta härva och boxar ifrån en 16v?

för då funkar det inte med hastighetsmätaren som är vajer på 240

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Volvofarfar
20 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

mk2_power skrev:

323micke skrev:
Men varför inte ta härva och boxar ifrån en 16v?

för då funkar det inte med hastighetsmätaren som är vajer på 240

Från 1986 är det INTE wire på volvo 240... Vad har boxarna med hastighetsmätaren att göra för det första??
big_smile

Senast redigerat av Volvofarfar (20 oktober 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Alex-s Bakhjulskrafs
20 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Volvofarfar skrev:

mk2_power skrev:

323micke skrev:
Men varför inte ta härva och boxar ifrån en 16v?

för då funkar det inte med hastighetsmätaren som är vajer på 240

Från 1986 är det INTE wire på volvo 240... Vad har boxarna med hastighetsmätaren att göra för det första??
big_smile

sitter vajer i denna hmm
men när det gäller boxarna så sitter det 240 boxar i.
men det är till samma tändsystem som 740. jetronic med impulsgivare.
databoxen är samma på denna 240:in och 16v
tändboxen är ju annorlunda men det är ju till samma tändsystem? borde inte det funka?

och eftersom det är vajer till hastighetsmätaren så har man ju ingen hastighetsmätare om man sätter in 740 kabelhärva.

Senast redigerat av mk2_power (20 oktober 2010)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Jiimpa
21 oktober 2010 · 767 Inlägg

Tändkurvan ser ju helt annorlunda ut mellan 8v och 16v.
Prova med 16v boxar till att börja med.

Alex-s Bakhjulskrafs
21 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Jiimpa skrev:
Tändkurvan ser ju helt annorlunda ut mellan 8v och 16v.
Prova med 16v boxar till att börja med.

antar att det behövs 740 elsystem då.
tror inte 16v tändbox passar på 240härvan, men tack för tipset big_smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
323micke
26 oktober 2010 · 262 Inlägg

Men va? Ni har ju 240 kaross? 240 mätarhus? Då kvittar de ju vad ni har för el till motorn? :s Ta hela el skiten ifrån 16v inklusiv boxar och börja där så ska du se att de blir lättare smile skit i mätaren de går att fixa senare big_smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
323micke
26 oktober 2010 · 262 Inlägg

Sedan bör kabelhärvan vara delad någonstans smile annars får man dela den och meka ihop en egen big_smile jävla jobb men lyckas jag så lyckas ni smile om ni är brydda på mätare etc.

Senast redigerat av 323micke (26 oktober 2010)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
Alex-s Bakhjulskrafs
26 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

323micke skrev:
Sedan bör kabelhärvan vara delad någonstans smile annars får man dela den och meka ihop en egen big_smile jävla jobb men lyckas jag så lyckas ni smile om ni är brydda på mätare etc.

haha jag sa det till han men han var för lat för att riva ytterligare ett elsystem wink
nu upptäckte han att tändboxen från 16v inte passar så det blir elsystem ändå big_smile
men jag läste dessutom något om att jetronic 2.4 systemet kräver signal ifrån bakaxeln inte bara till mätaren utan till något annat som jag inte fattat än

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
volvo_grabb
28 juli 2011 · 1 028 Inlägg

hitta du felet? jag har en 740 16V som inte får gnista men uppkommer gnist när man vrider på tändning å stänger av då kan de hoppa en liten

Har inget å skriva ännu
Alex-s Bakhjulskrafs
28 juli 2011 · 1 479 Inlägg

felet var styrboxarna och elsystemet. vi fick byta hela systemet till ett från en 16v inkl boxarna. då fungerade det direkt smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang