Brådhis skrev:
Rquired skrev:
Men! Jag upplever att Volvo i alla fall inte håller bättre än BMW, men är märkbart dyrare i drift (Förbrukning och service). Eftersom jag samtidigt upplever BMW, Audi och Mercedes som mer kompletta produkter ser jag helt enkelt ingen anledning att köpa Volvo.
Inte för att det är en dålig bil på något vis, utan endast för att det finns bättre.

Det är intressant hur olika människor upplever olika bilar på olika sätt! Det här är ett bra exempel på det!
Min BMW jag hade förut (525:a -01:a) drog avsevärt mer soppa än min S80 2,4T -01 jag hade innan under samma sorts förhållanden! Dessutom rostade den och tydligen var det mer regel än undantag att venvhusventilationen frös på dom (se trådar på Autopower)! Därav ogillar jag BMW på grund av kvaliteten på kaross och på grund förbrukningen! I övrigt är det väldigt trevliga bilar att köra och försäkringen var faktiskt lägre än på min S80! Men det här är alltså MIN uppfattning utifrån bilar JAG ägt!
Men... Jag tvivlar inte en sekund på att dom som älskar BMW utan problem bortser från märkets små "brister" precis som dom som älskar Volvo gärna gör samma sak och höjer dom till skyarna!
Sanningen är dock att oavsett om man köper en t.ex. Volvo eller en BMW så finns det typfel, Volvo har/hade problem med gasspjällen t.ex., BMW rostar och får på vissa modeller strulande vevhusventilation på vintern, Mercedes rostar oxå (men har mycket generösa garantier) osv osv! Listan kan fyllas på med varenda såld bilmodell!
Inget konstigt alls med detta, det är helt enkelt verkligheten: Ingen bil är perfekt! Söker man en ofelbar bil kommer man aldrig bli nöjd!
Och oavsett om folk här har haft 5 st likadana bilar så är det fortfarande inte ett rimligt statistiskt säkerställt tvärsnitt för hur modellen i det stora hela fungerar ute på vägarna! Tyvärr!
Så till trådskaparen: Blir du lycklig i en BMW så ska du självfallet köpa en BMW! Varför ens fundera på en Volvo då egentligen? För saken är den att älskar du din bil och det val du gjort så kommer eventuella kommande fel inte alls kännas lika jobbiga som om dom hände i en bil som var andrahandsvalet och tiden mellan felen (för som sagt, alla bilar går sönder förr eller senare) kommer att vara en njutning helt enkelt!
//Brådhis
Visst är det intressant! I min lilla värld lutar jag dock mig tillbaka på detta:
-BMW är, och har länge varit, kända och prisade för låg förbrukning och låga utsläpp. Volvo har aldrig gjort samma prestation, inte ens DRIVe är egentligen så snåla. Visst de har en enormt låg förbrukning men de är också enormt trötta jämfört med konkurrenterna. Exempel V70 115hk 0.45L/mil och 520d 184hk 0.49L/mil, och gissa vilken som dricker minst i praktiken? Jodå, enligt min erfarenhet BMWn man slipper hålla plattan mot durken i hela tiden!
-Trådar om VHV på Autopower är väldigt varierade, en del klagar vilt på VHV trots att de kör långsträckor medan andra aldrig har några problem trots enbart korta körsträckor. Ovanstående två E46or hade t.ex aldrig en tillstymmelse av detta trots periodvis väldigt sporadisk användning. Fenomenet har helt klart en koppling till körstil, och tros även ha en koppling till oljan. Den Castrololja BMW rekommenderar har en förmåga att dra åt sig vatten vilken främjar för detta problem, en av Autopower´s gurus har föreslagit att man istället kör på motsvarande olja från Mobil1 om man har symptom vilket verkar fungera.
Och framför allt: Även Volvo har problem med VHV precis som BMW, det är ett modern fenomen kopplade till dagens lågfriktionsmotorer och inte specifika biltillverkare.
-Rost. Har jag aldrig begripit mig på, visst rostar BMW men om du synar X antal exemplar på en parkering så är Volvo rostfria då? E39 som av många anses vara BMW´s svarta får när det gäller rostskydd har den största andelen nöjda ägare som någonsin uppmätts i den typen av undersökningar, tror folk verkligen att kunderna av denna dyra kvalitétsbil verkligen varit så nöjda om deras bilar hade rostat i den omfattningen vissa påstår att dem gör?
Tyvärr är BMW mästare på att dra med sig exakt samma typ av problem på alla modeller från generation till generation vilket gör att man efter ett antal BMW´s känner igen sig bland felen (Ex. avskavda kablar till bakluckan på 5-serie Touring, ett fel som funnits från första generationen till moderna E61!). Det är nog det största irritationsmomentet jag ser med BMW, men jag känner mig ändå väldigt trygg med märket i det stora hela.