3416
Sök

Köpråd V70N! Köpa v70 prompt nej?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 juli 2011
hiawatha skrev:
Tack för alla snabba svar. Låter som att man kan köpa v70 med gott samvete ändå!

discokapten skrev:
Uppenbarligen rullar det en jävla massa v70´s på vägarna ifrån de årsmodeller du pratar om, så att det skulle vara en katastrof tror jag så mycket jag vill på.

Min polare plockade ut en ny v70n 2002, den har han kört i runda slängar 30000 mil utan något läck mellan motor och låda.

Annars så rekomenderar jag verkligen E39 Touring, MASSOR med utrymme, en helt tyst bil och en kvalitetskänsla som kanske inte slår de allra nyaste bilarna, men är garanterat ohotad mellan 96-2007

Jag själv gillar e39 väldigt mkt! Kärringen desto mindre av ngn anledning. Hur är dessa körmässigt mot v70? Har bara åkt e39 med m-chassie och det är ju som en annan värld men utan detta? Såg att du hade en 525, klarar man sig på den motorn och samma fråga gäller e46:an. klarar man sig på 320 (170) i den ?

Jag har m-chassit, vilket jag är sjukt nöjd med, när det börjar svänga så hänger min saab inte med, trots att den har 50hk och x antal kilo till sin fördel.

Jag gillar karaktären hos m54:an som fan, den drar sjukt bra på låga varv, har inte några problem att åka rondell på fyran, men man märker verkligen hur den öppna sig när man kliver över 4k varv, det är ingen sportbil, men som bruksbil är den fantastisk.
Snittar mellan 0.7-0.8 mellan hägersten och jordbro.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
29 juli 2011
Jag har m-chassit, vilket jag är sjukt nöjd med, när det börjar svänga så hänger min saab inte med, trots att den har 50hk och x antal kilo till sin fördel.

Jämför du en bil med sportchassi mot en helt original...?? lol jämför din BMW med kanske en 9-3 AERO då så får du se... Det är verkligen en bil som har gokart känsla på slingriga vägar om man våga pressa.

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Muttley
29 juli 2011
NiKeMaN skrev:
BOLIN_ skrev:
Tycker att några överdriver jäkligt mycket när det gäller V70 här faktiskt! mad Rasade automatlådor brukar väl vara runt 30K-sträcket men är väl mest vanligt på taxibilar och så vad jag vet. Sen handbromsbacks-prolemet har jag aldrig hört talats om innan! Nejdu, jag tycker du ska satsa på V70, hitta dock en som är servad enligt bok och som är välskött!

Lycka till med köpet!

Mvh Christoffer

Nej det är inte överdrivet. Jag har själv haft 5st D5or, varav den ena körde jag från 0 till 44 000 mil.
Automatlåde-raset kom redan vid 16000 mil på den. Vet TRE andra V70 Automatare som fått byta lådor innan 20 000 mil sträcket också.

Handbromsbacksproblemet (puuh långt ord) är fakta. När jag kontaktade skroten för att köpa delar och började berätta vad jag behövde så sa han "ahaa har bromsbacken släppt?" och jag har även varit i kontakt med flertalet volvo-mekar som hävdar att det är mycket vanligt. Så nej, det är inget påhittat skit.

Lägg sedan till alla problem med gasspjäll och på dieseln virvelspjäll.....
Att bilarna äter stag i framvagnen är en annan kul grej med V70.

Är de bara på modellerna fram till 03?  Min 06 har rullat 50 tusen och aldrig haft problem med handbromsen.
Men växellådan blev bytt vid 25, men de var garantin som tog det. Spjället har hoppat på min men har absolut inga problem med att köra den överhuvudtaget. Så länge jag låter bli kickdown så händer inget speciellt, visst den drar lite mycket men räknar man på kostnad att byta spjället jämfört med antal mil var de inte lönt.

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2011
discokapten skrev:
Jag gillar karaktären hos m54:an som fan, den drar sjukt bra på låga varv, har inte några problem att åka rondell på fyran, men man märker verkligen hur den öppna sig när man kliver över 4k varv, det är ingen sportbil, men som bruksbil är den fantastisk.
Snittar mellan 0.7-0.8 mellan hägersten och jordbro.

Själv har ju en gammal M52TUB25 i min 3:a Coupé som motsvarar M54B25 och
den är väldigt smidig att åka runt med (behöver inte växla så ofta), ungefär som herr discokapten skriver.
Kan dvs även rekommendera hiawatha de äldre (fram tom modellår 2001) 323/523-bilarna.

* Voff voff *
10 959 Inlägg
29 juli 2011
Jag har haft både BMW 525 E39 och V70N 2,4T och även om BMWn var sjukt mysig att köra så gillar jag Volvon klart mer av följande skäl:

Mindre rostbenägna, snålare och piggare...

Gasspjället är (var!!! Lär nog vara bytt på dom allra flesta nu...) ett problem på 00-01! Från 02 är det ett annat spjäll (Bosch istället för Magneti Marelli)!

Packboxen är inte ett vanligt problem på V70N utan det handlar om gamla V70 samt 850!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 juli 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 juli 2011
Growe skrev:
packbox problemet var betydligt mycket större på 850 än på dom nyare 5:orna
men är inget man behöver oroa sig för

knappast så att det är omöjligt att byta den och byter man den när kopplingen ger upp så kommer det aldrig bli ett problem

kopplingar slits oavsätt bilmodell

men volvon är inte helt oförstörsbar saker som ger sig är hjulager och styrleder
hjulagrena är ett problem på dessa men samma där alla modeller på marknaden har problem med hjulagrena något som inte fanns för 20år har helt plötsligen blivit ett problem

en väldigt posetiv grej är att kamremsbytet inte är dyrt på dessa
och VÄLDIGT lätt att göra själv oxå

Det där om att hjullager inte var ett problem förut låter intressant. Kan det bero på alla rondeller? Läste förövrigt att dagens bilar ofta får nedslag på leder vid första besiktningen, och att lederna skulle hålla sämre kvalité än förr, men sanningen lär väl vara dåliga vägar och farthinder.

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 juli 2011
tkd_rille skrev:
NiKeMaN skrev:
BOLIN_ skrev:
Tycker att några överdriver jäkligt mycket när det gäller V70 här faktiskt! mad Rasade automatlådor brukar väl vara runt 30K-sträcket men är väl mest vanligt på taxibilar och så vad jag vet. Sen handbromsbacks-prolemet har jag aldrig hört talats om innan! Nejdu, jag tycker du ska satsa på V70, hitta dock en som är servad enligt bok och som är välskött!

Lycka till med köpet!

Mvh Christoffer

Nej det är inte överdrivet. Jag har själv haft 5st D5or, varav den ena körde jag från 0 till 44 000 mil.
Automatlåde-raset kom redan vid 16000 mil på den. Vet TRE andra V70 Automatare som fått byta lådor innan 20 000 mil sträcket också.

Handbromsbacksproblemet (puuh långt ord) är fakta. När jag kontaktade skroten för att köpa delar och började berätta vad jag behövde så sa han "ahaa har bromsbacken släppt?" och jag har även varit i kontakt med flertalet volvo-mekar som hävdar att det är mycket vanligt. Så nej, det är inget påhittat skit.

Är de bara på modellerna fram till 03?  Min 06 har rullat 50 tusen och aldrig haft problem med handbromsen.
Men växellådan blev bytt vid 25, men de var garantin som tog det. Spjället har hoppat på min men har absolut inga problem med att köra den överhuvudtaget. Så länge jag låter bli kickdown så händer inget speciellt, visst den drar lite mycket men räknar man på kostnad att byta spjället jämfört med antal mil var de inte lönt.

Ärligt talat så vet jag inte hur det spänner sig med årsmodellerna. En av vännerna hade en 2002a, och min som rasade var den 6-växlade automaten som satt i bilarna tillverkade 2006. Angående spjället så kan felet arta sig på olika sätt, vanligtvis tänds "motorsystem service erfodras" och man får i värsta fall typ 50 hk ur sin motor. Det beror på var och hur spjället fastnar.

// Niklas Johansson

Muttley
29 juli 2011
NiKeMaN skrev:
tkd_rille skrev:
NiKeMaN skrev:

Ärligt talat så vet jag inte hur det spänner sig med årsmodellerna. En av vännerna hade en 2002a, och min som rasade var den 6-växlade automaten som satt i bilarna tillverkade 2006. Angående spjället så kan felet arta sig på olika sätt, vanligtvis tänds "motorsystem service erfodras" och man får i värsta fall typ 50 hk ur sin motor. Det beror på var och hur spjället fastnar.

Ja så betedde min sig först med spjället. Den orkade precis ta sig upp i 85-90 slöare än en sliten 740.  Men sen lämna dem in den till volvo för att de skulle sätta fast staget igen och nollställa, sen gick staget igen men felkoderna kom inte upp. Jag fick oftast problemet när man tryckte kickdown så de gör jag aldrig mer nu. De är sista året bilen går så får ju hoppas på att de håller.

Ja automatlådorna är inget att hurra alls för, har man en låda som gått över 30 tusen så har man riktigt stor tur med bilen. Därmed är ju manuell att föredra.

Seg bôvel
322 Inlägg
29 juli 2011
s0l0m0n skrev:
NiKeMaN skrev:
Bjork_Pagen skrev:
Varken Audi eller Bmw kan skryta med att deras skulle hålla bättre

Jo, faktiskt.

Har ju hört lika mycket skrönor om att BMW och Audi skulle vara skit, som man hört att volvo ska vara det.. Är nog hugget som stucket faktiskt.

Av egen erfarenhet så tycker jag V70n är helt OK. Sen om det varit tur eller inte skiter jag faktiskt i, för den funkar lika bra nu som för 26,000mil sedan.

Av ditt inlägg att döma verkar kvalitén på dessa bilar vara väldigt varierande. Många måndagsexemplar kanske?
En polare har en V70N -02 (170 hk) som gått 18000, och den bilen verkar vara besatt av djävulen själv.
För bara något halvår sedan hade han inne bilen på reparation för något fel som kostade 5000:- att laga, och nu har han fått något jävla elfel som skulle kosta astronomiska summor att laga.

Vad som dock talar för en nyare Volvo är rostskyddet. Har aldrig sett någon rostig V70, S80, S70 eller S60. Eller jo, såg en bedrövligt rostig V70 -97 i våras, bilen står nu hos en bilfirma i Eksjö, rostlagad. Annars inget.
Även 850 är väl relativt rostbeständiga, är väl bara de senaste åren som vissa exemplar börjat rosta på framskärmar, dörrar och baklucka.
Senast redigerat av DuelBall (29 juli 2011)

6 689 Inlägg
29 juli 2011
DuelBall skrev:
Vad som dock talar för en nyare Volvo är rostskyddet. Har aldrig sett någon rostig V70, S80, S70 eller S60. Eller jo, såg en bedrövligt rostig V70 -97 i våras, bilen står nu hos en bilfirma i Eksjö, rostlagad. Annars inget.
Även 850 är väl relativt rostbeständiga, är väl bara de senaste åren som vissa exemplar börjat rosta på framskärmar, dörrar och baklucka.

Våran V70 har börjat få nederkanten av skärmana rostiga..innifrån och ut.
Även sett S60s vid glasbyte att de rostar innanför rutlimmet

Men ja, bortsett från de finns det inte mycket som kan rosta på nya Volvos..nästan allt e ju plast

De/Dem

820 Inlägg
29 juli 2011
Polaren har en 330 -01 med m-paket, det är en riktigt go bil, körglädje, relativt bra lastutrymme,  komfort.
Det enda minuset med den är väl bränsleförbrukningen som ligger strax över litern, men det kan man betala med tanke på att det är en så go bil.

Vad beträffar V70 så är det bra bilar i min mening, men hade jag varit du så hade jag nog kollat från -06 och uppåt det är först då V70 börjar bli riktigt goa, päronens V70 -07 2.5T auto är helt gudomlig att köra, har nog aldrig kört en bil som är så fruktansvärt bekväm, säkerheten i dessa bilar är riktigt riktigt bra också, vet av egen erfarenhet.

Första generationen V70 är också fina, kan vara ett budgetalternativ, enligt mig lever dom inte riktigt upp till komforten i nyare V70 men det vägs upp med lite roligare köregenskaper enligt mig då den är mer besläktad med 850 som i min mening är en betydligt roligare bil än V70N/S60 när det svänger.

Om man säger

100 Inlägg
29 juli 2011
Min sambos V70N -01:a har rullat 30 000 mil, har nu bytt spindelled, k-stag, stötdämpare/fjädrar och bromsar runt om-
Koppling med packbox är ej bytt, om det inte gjordes innan 12 000 mil och utan kvitton osv..
Den tvättas i bästa fall 4 ggr om året( dvs när jag ledsnat på att bli smutsig om jag måste köra den) och har inte strulat en dugg på nästan 18 000 mil.

Jo en sak... Grabben råkade spilla ut sitt glas med vatten i högertalaren så den fick spader och det började ryka om den något, en handlingensman som man är slet jag ut hela skiten, högtalare och galler å nu har vi ett fint hål där wink

Iaf... jag och familj, släkt och vänner som äger olika V70N.. (XC, diesel, 2,4T, T5, R osv) har haft väldigt få och enkla problem med våra bilar, men har åxå hört om en del problem som några har berättat om här.

Att dom kostar nästan ingenting beg. idag gör väl inte ont för dom som ska köpa heller wink

// B
Senast redigerat av WOLDERTH (29 juli 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2011
hiawatha skrev:
Kul att ni skriver på! Även om jag inte blir något smartare.  Har idag varit och provkört en e46 320 touring och ja, det va som att komma hem igen! Har saknat känslan från e30:n men inte trott att en nyare touring skulle kunna ge samma sköna feeling som den ändå på något sett gjorde.. Visst 320 va väl lite väl tamt för min smak men ändå den roligaste hittils av mina val. Inte ens den 9-5 aero -05 som jag körde igår kunde mäta sig med denna tyvärr.. 325/28 eller rent av en 330 får det bli!

edit. Har ännu inte provat ngn a4 bör nämnas. Tvivlar dock på att den kommer ändra min syn ang, detta. Helsåld just nu!

Kan rekommendera det valet, min far körde totalt 60.000mil fördelat på två olika E46 och hade faktiskt endast ett fel och det var en bensinpump som gav upp på den senare vilket BMW tog på garanti. Den första var en 325i och den andra var en 330i, den senare hade helt klart en annan respons från maskinen men drog inte mer bränsle än 25an så det är den motor jag valt helt klart. En av de trevligaste moderna motorer jag kört!

Bägge dessa bilar drog 0.9L/mil eller runt omkring vid blandad körning, och då med en förare som gärna gasar men inte har vett att köra ekonomiskt utan t.ex gärna kan växla ner och ligga på en lägre växel tills han får tillfälle att köra om istället för att växla ner när tillfället kommer och så vidare.

Volvo V70 är dock absolut ingen dålig bil, bekväm och typiskt Volvo-trygg, även om ovanstående mil delvis var tänkta att köras i den V70 2.4t min far köpte som tillbringade 2/3 av året på verkstaden (Bl.a spjället ett flertal gånger) och byttes mot ovanstående 325i. En dålig erfarenhet kan förstås inte sänka en hel modell och det finns helt klart måndagsexemplar utav BMW.

Men! Jag upplever att Volvo i alla fall inte håller bättre än BMW, men är märkbart dyrare i drift (Förbrukning och service). Eftersom jag samtidigt upplever BMW, Audi och Mercedes som mer kompletta produkter ser jag helt enkelt ingen anledning att köpa Volvo.

Inte för att det är en dålig bil på något vis, utan endast för att det finns bättre. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Voff voff *
10 959 Inlägg
30 juli 2011
Rquired skrev:
Men! Jag upplever att Volvo i alla fall inte håller bättre än BMW, men är märkbart dyrare i drift (Förbrukning och service). Eftersom jag samtidigt upplever BMW, Audi och Mercedes som mer kompletta produkter ser jag helt enkelt ingen anledning att köpa Volvo.

Inte för att det är en dålig bil på något vis, utan endast för att det finns bättre. smile

Det är intressant hur olika människor upplever olika bilar på olika sätt! Det här är ett bra exempel på det!

Min BMW jag hade förut (525:a -01:a) drog avsevärt mer soppa än min S80 2,4T -01 jag hade innan under samma sorts förhållanden! Dessutom rostade den och tydligen var det mer regel än undantag att venvhusventilationen frös på dom (se trådar på Autopower)! Därav ogillar jag BMW på grund av kvaliteten på kaross och på grund förbrukningen! I övrigt är det väldigt trevliga bilar att köra och försäkringen var faktiskt lägre än på min S80! Men det här är alltså MIN uppfattning utifrån bilar JAG ägt!

Men... Jag tvivlar inte en sekund på att dom som älskar BMW utan problem bortser från märkets små "brister" precis som dom som älskar Volvo gärna gör samma sak och höjer dom till skyarna!

Sanningen är dock att oavsett om man köper en t.ex. Volvo eller en BMW så finns det typfel, Volvo har/hade problem med gasspjällen t.ex., BMW rostar och får på vissa modeller strulande vevhusventilation på vintern, Mercedes rostar oxå (men har mycket generösa garantier) osv osv! Listan kan fyllas på med varenda såld bilmodell!

Inget konstigt alls med detta, det är helt enkelt verkligheten: Ingen bil är perfekt! Söker man en ofelbar bil kommer man aldrig bli nöjd!

Och oavsett om folk här har haft 5 st likadana bilar så är det fortfarande inte ett rimligt statistiskt säkerställt tvärsnitt för hur modellen i det stora hela fungerar ute på vägarna! Tyvärr!

Så till trådskaparen: Blir du lycklig i en BMW så ska du självfallet köpa en BMW! Varför ens fundera på en Volvo då egentligen? För saken är den att älskar du din bil och det val du gjort så kommer eventuella kommande fel inte alls kännas lika jobbiga som om dom hände i en bil som var andrahandsvalet och tiden mellan felen (för som sagt, alla bilar går sönder förr eller senare) kommer att vara en njutning helt enkelt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2011
Brådhis skrev:
Rquired skrev:

Det är intressant hur olika människor upplever olika bilar på olika sätt! Det här är ett bra exempel på det!

Min BMW jag hade förut (525:a -01:a) drog avsevärt mer soppa än min S80 2,4T -01 jag hade innan under samma sorts förhållanden! Dessutom rostade den och tydligen var det mer regel än undantag att venvhusventilationen frös på dom (se trådar på Autopower)! Därav ogillar jag BMW på grund av kvaliteten på kaross och på grund förbrukningen! I övrigt är det väldigt trevliga bilar att köra och försäkringen var faktiskt lägre än på min S80! Men det här är alltså MIN uppfattning utifrån bilar JAG ägt!

Men... Jag tvivlar inte en sekund på att dom som älskar BMW utan problem bortser från märkets små "brister" precis som dom som älskar Volvo gärna gör samma sak och höjer dom till skyarna!

Sanningen är dock att oavsett om man köper en t.ex. Volvo eller en BMW så finns det typfel, Volvo har/hade problem med gasspjällen t.ex., BMW rostar och får på vissa modeller strulande vevhusventilation på vintern, Mercedes rostar oxå (men har mycket generösa garantier) osv osv! Listan kan fyllas på med varenda såld bilmodell!

Inget konstigt alls med detta, det är helt enkelt verkligheten: Ingen bil är perfekt! Söker man en ofelbar bil kommer man aldrig bli nöjd!

Och oavsett om folk här har haft 5 st likadana bilar så är det fortfarande inte ett rimligt statistiskt säkerställt tvärsnitt för hur modellen i det stora hela fungerar ute på vägarna! Tyvärr!

Så till trådskaparen: Blir du lycklig i en BMW så ska du självfallet köpa en BMW! Varför ens fundera på en Volvo då egentligen? För saken är den att älskar du din bil och det val du gjort så kommer eventuella kommande fel inte alls kännas lika jobbiga som om dom hände i en bil som var andrahandsvalet och tiden mellan felen (för som sagt, alla bilar går sönder förr eller senare) kommer att vara en njutning helt enkelt!

//Brådhis

Visst är det intressant! I min lilla värld lutar jag dock mig tillbaka på detta:

-BMW är, och har länge varit, kända och prisade för låg förbrukning och låga utsläpp. Volvo har aldrig gjort samma prestation, inte ens DRIVe är egentligen så snåla. Visst de har en enormt låg förbrukning men de är också enormt trötta jämfört med konkurrenterna. Exempel V70 115hk 0.45L/mil och 520d 184hk 0.49L/mil, och gissa vilken som dricker minst i praktiken? Jodå, enligt min erfarenhet BMWn man slipper hålla plattan mot durken i hela tiden!

-Trådar om VHV på Autopower är väldigt varierade, en del klagar vilt på VHV trots att de kör långsträckor medan andra aldrig har några problem trots enbart korta körsträckor. Ovanstående två E46or hade t.ex aldrig en tillstymmelse av detta trots periodvis väldigt sporadisk användning. Fenomenet har helt klart en koppling till körstil, och tros även ha en koppling till oljan. Den Castrololja BMW rekommenderar har en förmåga att dra åt sig vatten vilken främjar för detta problem, en av Autopower´s gurus har föreslagit att man istället kör på motsvarande olja från Mobil1 om man har symptom vilket verkar fungera.
Och framför allt: Även Volvo har problem med VHV precis som BMW, det är ett modern fenomen kopplade till dagens lågfriktionsmotorer och inte specifika biltillverkare.

-Rost. Har jag aldrig begripit mig på, visst rostar BMW men om du synar X antal exemplar på en parkering så är Volvo rostfria då? E39 som av många anses vara BMW´s svarta får när det gäller rostskydd har den största andelen nöjda ägare som någonsin uppmätts i den typen av undersökningar, tror folk verkligen att kunderna av denna dyra kvalitétsbil verkligen varit så nöjda om deras bilar hade rostat i den omfattningen vissa påstår att dem gör?

Tyvärr är BMW mästare på att dra med sig exakt samma typ av problem på alla modeller från generation till generation vilket gör att man efter ett antal BMW´s känner igen sig bland felen (Ex. avskavda kablar till bakluckan på 5-serie Touring, ett fel som funnits från första generationen till moderna E61!). Det är nog det största irritationsmomentet jag ser med BMW, men jag känner mig ändå väldigt trygg med märket i det stora hela. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök