audi rs6 som drar ur batteriet

Nilhob
10 augusti 2011 · 35 Inlägg

tjenna jag har nyss införskaffat en audi rs6 2003 och har märkt att den drar ur batteriet.
var ner till en vag verkstad och prata med dom och dom sa att de kunde vara att de var för klent batteri i den (har 88ah) dom rekomenderade att jag skulle sätta i ett batteri på minst 105ah men dom kostar ju lite så jag tänkte kolla om någon har haft samma fel?

Senast redigerat av Nilhob (10 augusti 2011)

Drönirettab
10 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

Se till att batteriet är uppladdat, gör sedan en "tjuvströmsmätning". Kolla också att laddspänningen på batteripolerna är bra, bör ligga runt 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång. smile

Kör du mycket kortkörningar?
Har du mycket "lull lull" som behöver ström med motorn avslagen?

Nilhob
10 augusti 2011 · 35 Inlägg

har ju en volt mätare i bilen som visar att den ligger på runt 14v. aa de blir rätt mkt kort körningar och så är den full utröstad men de ska väl inte dra nå när motorn är avslagen men han på vag sa att all elektronik är på ca 3min efter man har slagit av bilen så de var därför han sa att jag skulle ha ett batteri på mist 105ah

Drönirettab
11 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

Gör ändå en tjuvströmsmätning för säkerhets skull, skadar inte. Jag håller med om att en bil med mycket extrautrustning bör ha den rekommenderade batterikapaciteten för att inte bli alltför djupt urladdad, men om man kör många kortkörningar och kanske har lite tjuvström så kommer även "det rätta" batteriet att så småningom bli urladdat (men det tar lite längre tid).

Därför bör man undersöka saker som kan orsaka att batteriet inte håller sin laddning och sedan försöka eliminera orsaken, tex fixa till eventuell tjuvström och undvika korta körningar. Kan man exempelvis inte undvika korta körningar så får man istället lindra symptomet genom att göra underhållsladdning emellanåt, då mår batteriet bra. smile

kilowatt Titel
17 augusti 2011 · 15 Inlägg

Försäkra dig först om att batteriet är laddat och friskt. Slå av tändningen med framdörrarna öppna men med låskistorna stängda så att ljuset inte står på (så du kommer in i bilen sen). Låt bilen stå nu i en timme utan nyckeln i, det kan ta upp till 45 minuter innan alla styrdon sover, en timme e du på säkra sidan. Lossa sedan minuspolen med en multimeter inställd på 10A läget mellan minuspolen och jordkabeln utan att bryta kretsen, eller på annat sätt beroende på hur det ser ut på rs6. Huvudsaken är att du vill att all ström skall gå via multimetern. Om du råkar bryta kretsen måste du vänta en timme till då styrdonen kommer att vakna. Antagligen kan du inte börja med multimetern inkopplad innan bilen somnat då multimeterns säkring antagligen kommer att bränna pga den höga strömmen i början.
Ännu lättare är om du har tillgång till en strömtång till multimetern, så slipper du ju föregående steg. I alla fall, efter en timme borde viloströmmen ligga nånstans runt 100mA ( 0.01A), ligger det betydligt högre än så, kanske 1A, har du ett fel.

Lossa nu säkring efter säkring och kolla när värdet sjunker drastiskt. Notera innan vilken säkring som satt var och sätt inte tillbaka någon förrän du har fått värdet att sjunka då du kommer väcka nåt styrdon. När du fått värdet att sjunka så vet du vilken säkring som fick det att sjunka och därmed kan du kolla vad den går till. Oftast brukar felet ligga i eftermonterade radioapparater eller stöldskyddslarm enligt min erfarenhet. Om säkringen går till en krets med flera komponenter så kan du sätta tillbaka alla säkringar, vänta en timme och sen dra ur komponenterna en efter en och kolla när värdet sjunker.

Nissan 300zx "Twinturbo" (1990)
Tomaz73
17 augusti 2011 · 38 Inlägg

jag har en RS6+ med "extra allt", kör den oftast på helgerna-inga problem med batteriet för d.

kolla hur gammalt batteri e och kör en belastning på d mha en verkstad i första hand

kolla upp allt som e eftermonterad i andra hand

lycka till och återkom gärna med info

ha d!

BMW 335 CAB (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang