Frågor om Saab 9000 turbo projekt

johankallsgard
16 augusti 2011 · 54 Inlägg

Har en Saab 9000 cs -93 som jag håller på att byta motor på. Ska lägga i en 2.3t -93 motor. Är inte så fullt kunnig med turbomotorer, men håller på att lära mig medans jag skruvar. Har en fråga om någon kan svara på den:P Intercoolern? Ersätter den den vanliga kylaren som sitter original i CS:en? Eller ska man ha kvar den gamla kylaren i också, samt en intercooler? För jag har nämligen ingen intercooler till turbomotorn utan ska köpa en när jag kommit så långt, om det behövs. Är det något annat man bör tänka på? Har motorn på stativ just nu och håller på med packningsbyten. Vore tacksam för seriöst svar och inte massa gnäll på att man är amatörmekaniker, för det vet jag redan.
Sedan har jag en fråga om kabelhärvan? Räcker det att byta motorhärvan? Eller måste jag byta alltihop? Databox till turbomotorn har jag.

Tack på förhand!!

// Johan

Senast redigerat av JohanHalmstad (16 augusti 2011)

*Mycket vill ha mer*
saab_sonett Handledare
16 augusti 2011 · 1 481 Inlägg

Intercoolern kyler insugningsluften och kylaren kyler kylvattnet så ja, du måste ha kvar den vanliga kylaren.
Kommer inte ihåg på rak arm, är några år sedan jag ritade ledningsnäten på saab. Men jag tror inte att huvudnäten är lika på¨sugmotor och turbo. Har helt olika styrboxar. Min gissning är att du får komplettera/byta huvudnätet.

johankallsgard
17 augusti 2011 · 54 Inlägg

Okejokej:) har ju AC med i den så det blir ju 3 kylare då?tongue AC kylen och den vatten, och intercoolern? Styrboxen har jag till turbomotorn:) Huvudnätet är det motorhärvan??

Tack för svaret:)
MVH Johan

*Mycket vill ha mer*
thePaavo Proffa
17 augusti 2011 · 282 Inlägg

Näe..4st wink oljekylaren åxå smile

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
saab_sonett Handledare
17 augusti 2011 · 1 481 Inlägg

Nej. Huvudnätet är ledningsnätet som ligger i hela bilen...... Gaaaaanska mycket jobb att byta. + alla komponter som skiljer, Instrumentpanelen bl.a.
Du kan förstås göra ett eget nät som adapter mellan turbons motornät och bilens huvudnät samt koppla in styrboxen med ny kontakt. Du måste också komplettera med alla kablar som saknas till turbons styrbox. Men då måste du ha kopplingsschema för båda bilarna och gedigen kunskap hur man bygger ledningsnät.

johankallsgard
18 augusti 2011 · 54 Inlägg

okej... fyfan:P tittade nu.. borde inte denna duga? http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx … gnr=PPT310

*Mycket vill ha mer*
saab_sonett Handledare
18 augusti 2011 · 1 481 Inlägg

Det är väl en sån du redan har i din bil. Det står ju B234I.
Vet du hur mycket du får riva för att byta ledningsnät?? Det var bland det första som monterades i bilen tillsammans med panelen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang