5227
Sök

Ålder på bildäck

bojboj
10 januari 2007
Trådstartare
Hallu!

Stämmer det att man kan läsa på ett däck när det är tillverkat?

Det e så här att jag beställde två stycken däck Nokian - WR Friktion från en känd däck hemsida. När jag idag monterade på däcken så frågade däckmontören som jag känner vad jag fick ge för däcken. ca 1300:-

Bra pris tyckte han. Men när han tittade närmare på däcken så sa han att den inte va så konstig att dom va billiga. dom har ju legat i 5 år.  Han visade mig att det står tillverkningsdatum på däcken. På mina stog det [3002] var på han menade att dom är gjorde vecka 30 år 2002.

Stämmer detta? Kontaktar då genast däck firman som lovar att dom har "färska däck" 5år är inte färsk för mig iaf. Vill ha kompensation i och med att däcken redan sitter på fälgarna kan inte kräva hela summan tillbaka. Vill dom inte det så kommer jag gå ut med företagsnamn så att alla vet vilken firma det e som driver med sina kunder....

Snälla hjälp mig nu.
Senast redigerat av bojboj (10 januari 2007)

Servicerådgivare
715 Inlägg
10 januari 2007
ja de stämmer att man kan läsa av ålder och om det har stått [3002] så är det som han säger vecka 30 år 2002... //chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Smålänning
7 887 Inlägg
10 januari 2007
Svar: Ja, datumet stämmer. MEN - I och med att du fick däcken till ett så bra pris, så är det inte värt att ta upp det. Du kan ringa till dom och tala om det, men har bara däcken legar hyfsat svalt och mörkt så märks det inte om dom är nya eller inte i uppträdandet. Eftersom du ändå är den första användaren så har dom ju inte vart ute på vägen, så jag ser inget hinder att dom här däcken inte skulle vara bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

bojboj
10 januari 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Svar: Ja, datumet stämmer. MEN - I och med att du fick däcken till ett så bra pris, så är det inte värt att ta upp det. Du kan ringa till dom och tala om det, men har bara däcken legar hyfsat svalt och mörkt så märks det inte om dom är nya eller inte i uppträdandet. Eftersom du ändå är den första användaren så har dom ju inte vart ute på vägen, så jag ser inget hinder att dom här däcken inte skulle vara bra.

Jo det kan va sant det du säger. Jag är ju första användaren på dom men dom utlovar ju att däcken ska  vara 1månad - 3år  5 år är ju lite väl mycket. Hade ingen sagt det till mig om att man kan läsa av åldern så hade jag nog inte brytt mig, men nu när han nämnde det så stör det mig. Däcken kostar lika mycket för alla så det va liksom inget specialpris jag fick. Jag kontaktar firman imorgon så får vi se vad vi kommer fram till. Tack ska ni ha

12 086 Inlägg
10 januari 2007
Inom tre år räknas ett däck som nytt, och den gränsen lovar bl a dackonline att hålla.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 januari 2007
hm 5 år är däcken en anning torra så skulle jag antingen kräva allt tebax ellr snacka med konsumentverket för då löser ju dom det köpte ett par däck på en firma i tranås och dom sa att däcken skulle vara mindre än 4 månader gammal jag kollade datumet när jag hade dom hemma och då var dom ca 6 år gammla jag ringde upp dom och sa att jag SKA ha pengarna tebax och jag fick hälften tillbacka och fick behålla däcken big_smile
gav max 900 för 4 st nokian 245er big_smile

Sök