Ena bakjhulet låst, volvo 850 - 96

virullar
21 januari 2007 · 6 Inlägg

Hejsan

Jag var ute o sladdade lite i den nya snön med min volvo 850 2.5l glt och gjorde ett par handbromssladdar.
Efter ett tag så märker jag att det ena bakhjulet har låst sig. Jag har inte en aning om vad som kan vara felet då detta aldrig har hänt mig förut.

Tacksam om någon kanske vet vad det kan vara och har lust att hjälpa mig!

Senast redigerat av virullar (21 januari 2007)

John87 Stolt Volvoägare
21 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Handbromsen kan inte låst sig då?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
virullar
21 januari 2007 · 6 Inlägg

jo visst men handbromsen bromsar väl på bägge hjulen ?

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 januari 2007 · 4 737 Inlägg

Bromsbackarna ligger på. Ta väck hjulet där de är låst, och slå lite på lätt på bromskivan. Då brukar dom gå tebax igen. De funkade för oss när de hände på vår 740. Eller så får du helt enkelt ta väck helt bromskivan och trycka backarna försiktigt tebax(om de går att ta väck skivan vill säga)

Lycka till/Nicklas

Senast redigerat av THEBADGUY (21 januari 2007)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
virullar
21 januari 2007 · 6 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Bromsbackarna ligger på. Ta väck hjulet där de är låst, och slå lite på lätt på bromskivan. Då brukar dom gå tebax igen. De funkade för oss när de hände på vår 740. Eller så får du helt enkelt ta väck helt bromskivan och trycka backarna försiktigt tebax(om de går att ta väck skivan vill säga)

Lycka till/Nicklas

Tack! ska pröva det imorn, snackade precis med en kompis och han sa att handbromsvajern kan ha gått av. Kan det vara så?

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 januari 2007 · 4 737 Inlägg

virullar skrev:

THEBADGUY skrev:
Bromsbackarna ligger på. Ta väck hjulet där de är låst, och slå lite på lätt på bromskivan. Då brukar dom gå tebax igen. De funkade för oss när de hände på vår 740. Eller så får du helt enkelt ta väck helt bromskivan och trycka backarna försiktigt tebax(om de går att ta väck skivan vill säga)

Lycka till/Nicklas

Tack! ska pröva det imorn, snackade precis med en kompis och han sa att handbromsvajern kan ha gått av. Kan det vara så?

Ja de kan de också vara. Men då tycker jag att de borde vara låst på båda hjulen. Men de är ju bara att kolla imorgon om den är av.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
virullar
21 januari 2007 · 6 Inlägg

Tack ska du ha
återkommer imorgon om vad det var för fel.

Christian S
22 januari 2007 · 4 816 Inlägg

virullar skrev:
Tack! ska pröva det imorn, snackade precis med en kompis och han sa att handbromsvajern kan ha gått av. Kan det vara så?

Nej för då hade den inte tagit alls eller mycket dåligt, det mest troliga är att själva bromsbandet på bromsbacken har släppt och hamnat i ett sånt läge att den låser sig själv.
Det är inte så ovanligt att dom separerar men då brukar handbromsen bara ta dåligt så mitt tips är att plocka ner bronsarna bak och kolla vad som hänt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
virullar
22 januari 2007 · 6 Inlägg

Hejsan, har nu kollat alla tips jag har fått och det har fortfarande inte släppt.
Jag såg dock att det var sjukt mycket is och snö runt handbromsvajern, kan det möjligen ha frusit fast så snabbt medans jag höll på att drifta?
Om det nu har frusit fast hur ska jag gå tillväga? Varmluftspistol ett bra tag och rycka o dra i vajern som fan?

tackar för svaren!

Drönirettab
22 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Åtminstone bör du försöka att få bort isen, det är nog möjligt att vajern har frusit fast.

virullar
22 januari 2007 · 6 Inlägg

Jag vill tacka för alla tips
Problemet har nu löst sig genom att jag tog en varmluftspistol och drog som fan i
handbromsvajern tills det släppte, vajern hade alltså frusit fast vilket jag helt uteslöt från början eftersom att jag intensivt använde den till att drifta just när den frös.

Men men, ännu en läxa lärd!

John87 Stolt Volvoägare
22 januari 2007 · 4 913 Inlägg

virullar skrev:
Jag vill tacka för alla tips
Problemet har nu löst sig genom att jag tog en varmluftspistol och drog som fan i
handbromsvajern tills det släppte, vajern hade alltså frusit fast vilket jag helt uteslöt från början eftersom att jag intensivt använde den till att drifta just när den frös.

Men men, ännu en läxa lärd!

Och läxan var att skaffa bakhjulsdrift till nästa bil? tongue

Skönt att det löste sig iaf!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang