2009
Sök

Motorstrul och läckage

2 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Hej jag har ett problem, tänkte höra om någon klokare förstår bättre...

Jag har en saab 99 -71 automat. Har precis köpt den. Den 75-åriga gubben jag köpte den av sa att alt fungerar finemang.
Så på min första tur börjar oljelampan lysa och det visar sig att det är nästan helt tomt med olja, så jag fyller på och efter en stund är det tomt igen.

Dessutom så när jag kör i över 100 km/tim så smäller det i avgasröret och bilen går ryckit, och svarar inte riktigt på gasen.

Har legat och krypit under bilen och där är ju lite olja, men det inget på marken när den har stått. Kan inte riktigt förstå varifrån det läcker.

Äre någon som vet vad det kan handla om?

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
23 januari 2007
troligtvis försvinner då oljan in i cylindrarna å ut i avgaserna.. därav kan bilen dra olja och gå ryckigt.. för att kotrollera detta kan du skruva bort ett tändstift och se va det har för färg.. har stiftet en grå, vit eller beige färg är det normalt dvs rätt bränsleblandning och ingen olja som läcker in. är stiftet däremot väldigt svarta och kanske lite kladdiga av olja är problemet självklart - dåliga kolvringar/oljering eller läckande toppackning..

testa å se! lycka till;)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Kettunen
23 januari 2007
Bränslet blandas me olja. troligtvis därför den går ryckit & smäller

2 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Hej!
Tack så mycket för tipsen.

Nu har jag kollat tändstiften och de är lite oljiga och skitiga, och värst va tändstiftet på 2:ans cylinder. Helt igensotat och inte ens någon glipa mellan stiftet och metallgrejen.

Vad betyder det här då? Att kolvringen är trasig i tvåans cylinder?
Vad kan det kosta att reparera det på en verkstad tro? Flera tusen?

Sök