2040
Sök

Trimma 520i -89

157 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Hej!
Jag ska ge mig på och trimma en BMW. Dock är jag ny när det gäller att köpa in saker och ting, mecka kan jag.

Jag tänkte fråga om någon här (som har erfarneheter) kanske kunde tipsa om vad du/ni skulle ha gjort för att få så bra prestanda som möjligt för under 15.000:-
Vet att det inte kommer bli något mycke, men jag är nöjd för minsta lilla förbättring.

Dock fick jag höra att 15.000 kunde göra relativt mycket om man lade ut dem rätt. Avgassystem, kamaxel osv. Men som sagt, jag kan bara mecka och köra ännu, men det ska det bli ändring på.

Så, vad skulle ni/du ha köpt?
MvH

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
23 januari 2007
Vill du fortfarande ha den besikningsduglig utan borttagning av vissa delar?
Annars vore ju Turbo eller kompressor konvertering det du får mest utav, men detta är dock en svår konst och tar en del tid.

För turbo:
Turbogrenrör
Turbo
Tryckrör
Mappning av ECU/ eftermarknadssprut
IC
Dragning av olja till Turbon
Fixa "Down pipe"
Avlastningsventil
+massa småpyssel

Kompressor:
Remdragning
Kompressor
Tryckrör
IC
Eftermarknadssprut/ mappning av ECU
Oljedragning till kompressorn
+massa småpyssel

Kompressorn är lättast att ta av då du inte behöver ta bort grenröret.

Finns en FAQ längre upp där det står om att överladda E30, läs den.
Senast redigerat av Owzer (23 januari 2007)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
23 januari 2007
Om man nu inte känner för att turbo konvertera kan man få toppen portad och planad och som du säger köpa vassare kammar och ett avgassystem. Bör du få för runt 15.000:- men sen vad det ger i effekt gentemot en turbo kan man ju disskutera då överladd ger väldigt mycket även om man kör på ett lågt laddtryck ungefär 0.3-0.5 bar som de flesta kolvar brukar klara av.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

.......
2 655 Inlägg
23 januari 2007
då min motor är klar kommer den bestå av

* värre kam
* hårdare ventilfjädrar
* nya vipparmar
* 528 spjällhus
* 528 lmm
* 528 spridare
* uppborrat insug
* race tändstift
* cometition racing spark plug kit.
* chip
* 2½" avgassystem
* extraktor
* alla packningar nya
* planad topp

och de priser ja fått har inte överstiga 12000kr men då hade ja redan spridare men allt annat håller jag på att köpa nu och enligt vad företagen säger at varje trimdel ska ge på ett ca med övriga orginal på en kry motor så blir de ihopräknat runt 200hk så tillsammans återstår väl att se hur de blir:D... men sök på blocket och nåra andra annonssidor så hittar du säkert en del billigt så som spridare, extraktor och andra saker.   sen kan ja rekomendera motornord i sundsvall, dom har ja fått väldigt bra pris hos. och h2m-racing är oxo grymma. dom kan beställa hem vilka delar du vill, bara säga va du vill ha...

http://www.h2mracing.se/webbutik/

www.motornord.se
Senast redigerat av beemern (23 januari 2007)

3 132 Inlägg
24 januari 2007
Varför inte köpa en M5 istället och slippa kladdet med besiktningen? Ligger väl runt 40k för de billigare E34:orna...

.......
2 655 Inlägg
24 januari 2007
viccoA skrev:
Varför inte köpa en M5 istället och slippa kladdet med besiktningen? Ligger väl runt 40k för de billigare E34:orna...

öö jo men tjena. farsan funderade på att köpa en m5 e34 men efter att ha ringt runt på olika fö-bolag och hört så sket han i de för me full bonus och alltihop så skulle den helförsäkrad gå på ca 18000kr om år. de är de inte värt. då trimmar man ju hällre en vanlig 535 eller nått. men har man lite vikt så duger även 320/520;) jag är snart nere på ca 1050-1100kg me min och me de + 200 hästar så blir den ju väldigt pigg...

157 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Inköpspris max: 12000:-
Har redan hittat en 520 för 10000:- Den är skaplig, ingen rost, inget motorfel, strax över 30000 mil, fin inredning och ny lack sedan 2 år tillbaka. Duger fint åt mig. + att den har ett par maffiga 18" alu fälgar på s-däcken. Nice som fan säger jag bara smile

130hk original.
Hoppas kunna få ut minst 70hk till för de 15.000 jag har kvar och ska lägga ut på den.

Inredning bli om några löner till.
Men tack för länkarna beemern. BtW - tror vi snackat om BMW's tidigare smile
Funderar starkt på att köpa lite utav de prylarna du ska stoppa i.

Hittade en kamaxel på ENEM's hemsida som kostade 3845:- Dock stog det att den var för "steg 5"? Vad menas med det?

MvH

M5'orna från 89 är svåra att fåtag på. Har för mig att det inte såldes allt för många ex utav dem. Och en M5'a får du nog inte under iaf 60000:- + Som tidigare sagt - Försäkringen på M5'an kommer blir hur dyr som helst. Fan, 520 som jag ska köpa kommer ligga på 16723:- då jag inte haft körkort tidigare. Sen skatt på det också, som ligger på runt 3000 för en 520? Iaf något i den stilen
Senast redigerat av Figgy (24 januari 2007)

236 Inlägg
24 januari 2007
Så allt som allt får de max gå loss på 27k me trim?
Då e ju de smartaste att antingen köpa en 535 me 211hk original..ELLER! Att köpa en 520 o slänga ur motorn o köpa en 535 motor eller m5 motor o samtidigt fortfarande ha samma försäkringskostnader som en vanlig 520.
Hade iaf jag gjort! wink

2 652 Inlägg
24 januari 2007
några 70hk kan du knappt räkna med ,, kanske 15hk på sin höjd . ska du sugtrimma så för du räkna med 1000\hk .

157 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
beda skrev:
Så allt som allt får de max gå loss på 27k me trim?
Då e ju de smartaste att antingen köpa en 535 me 211hk original..ELLER! Att köpa en 520 o slänga ur motorn o köpa en 535 motor eller m5 motor o samtidigt fortfarande ha samma försäkringskostnader som en vanlig 520.
Hade iaf jag gjort! wink

535 är ett alternativ ja. För att vara ärlig var det en 535 jag ville ha från början.
Men tyckte de fortfarande var lite dyra för en förstabil. Men som sagt så kommer jag kosta på min bil massa lappar efter inköp så 535 bli nog billigare i slutändan.
Ska luska lite på dem med igen. Dock tror jag inte det ser ljust ut då de verkar ha tagit slut på blocket sad

Fanns en i Örebro, men lite för taskig engagering utav säljaren tycker jag för att vara något som jag vill köpa. Och inte kan han stava heller. "ingen rost går såm en klocka"...

.......
2 655 Inlägg
24 januari 2007
Figgy skrev:
Inköpspris max: 12000:-
Har redan hittat en 520 för 10000:- Den är skaplig, ingen rost, inget motorfel, strax över 30000 mil, fin inredning och ny lack sedan 2 år tillbaka. Duger fint åt mig. + att den har ett par maffiga 18" alu fälgar på s-däcken. Nice som fan säger jag bara smile

130hk original.
Hoppas kunna få ut minst 70hk till för de 15.000 jag har kvar och ska lägga ut på den.

Inredning bli om några löner till.
Men tack för länkarna beemern. BtW - tror vi snackat om BMW's tidigare smile
Funderar starkt på att köpa lite utav de prylarna du ska stoppa i.

Hittade en kamaxel på ENEM's hemsida som kostade 3845:- Dock stog det att den var för "steg 5"? Vad menas med det?

MvH

M5'orna från 89 är svåra att fåtag på. Har för mig att det inte såldes allt för många ex utav dem. Och en M5'a får du nog inte under iaf 60000:- + Som tidigare sagt - Försäkringen på M5'an kommer blir hur dyr som helst. Fan, 520 som jag ska köpa kommer ligga på 16723:- då jag inte haft körkort tidigare. Sen skatt på det också, som ligger på runt 3000 för en 520? Iaf något i den stilen

jo just de va vi som snackade förut.

vet inte va dom menar me steg 5. men den kamaxeln jag beställer från motornord kostar 3200kr och skulle enligt dom ge 15-18hästar beroände på motorns övriga skick.

men du kan göra som jag gjorde tidigare. skicka ett mail till motornord och förklara vad du har för bil/motor och säg va din budget ligger på och säg de att du vill ha lite värre grejer och fråga vilket dom kan rekomendera till just din. dom är jävligt hjälpsamma och trevliga...

157 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Har mailat dem nu!
Hoppas kunna få ett svar innan kvällen smile

Schise, nog för att jag trodde att kamaxlar skulle ge iaf 10hk men 15 - 18 tongue Detta blir ju bara bättre och bättre.

MvH

.......
2 655 Inlägg
24 januari 2007
okej. ja brukar att få svar samma dag om ja mailar på förmiddan åså.

jo ja trodde inte den skulle ge så mycke ja heller men den kammen ja kommer sätta dit nu e ju från dom och är en 270graders tror ja de va och ja frågade ca va antalet häst ökning kunde va och då svarade han nånstans runt 15-18 beroände på motorns skick...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 januari 2007
köp en 525i om du vill ha LITE knuff..går ganska hyffsat, 520in är en obotlig slöhink..

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
24 januari 2007
turbotompa skrev:
köp en 525i om du vill ha LITE knuff..går ganska hyffsat, 520in är en obotlig slöhink..

Nja rätt pigg över 4000rpm big_smile

.......
2 655 Inlägg
24 januari 2007
Owzer skrev:
turbotompa skrev:

Nja rätt pigg över 4000rpm big_smile

beror ju på att dom väger en hel del också. 320 är ju (orginal vs orginal) mycke piggare men de e väl mest pga vikten...

Sök