2018
Sök

bilen laddar inte (mitsubishi eclipse -93)

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
fan vad skumt. var utte och körde sim vanligt igår kommer hem stänger av den då är voltmätaren på 12 volt och generatorn laddade 16 volt när jag kör. bilen är en mitsubishi eclipse 1993. sen på morgonen när jag skall till skolan startar den som vanligt. klockan tolv slutar jag åker till jobbet. allt är som vanligt då med. slutar fyra å tänker fy fan vad gott att komma hem. näääää då startar inte bilen och bateriet är dött. hämtar start hjälp bilen går i gång. lämnar start hjälpen och går tillbax till bilen då är den DÖD och inget bateri. hämtar start hjälop igen sitter i vilen en stund sen efter typ tre min tar jag av start hjälpen då laddar bilen 16 volt som vanligt. går och lämnar hjälpen igen. kommer tillbax. köriväg sätter på ljuset då dör bilen bara tvärt. jaha tänkte jag det var det nu kommer jagh inte hem. men som tur var så hade jag farten uppe då så rullade igång den.  men den går dåligt som fan laddar inte alls typ mer än 10 volt kollar rämmen rill geniratorn den e hel och är spänd som den ska. kollar späningen på generatorn om den inte laddar allt är i sin årdning GÖTTTTTT tänkte jag. åker vidare. då lägger den av att ladda igen. men den går nu med ljuset iallafall men sterion stänger av dig och litte så. jaja tänkte jag bara jag kommer hem så e d lungt. men den laddade inte mer än 10 -12 volt på vägen hem. kom hem ialla fall skall in i garaget så öppnar porten då dör bilen FAN tänkte jag detta är fan inte bra alls. får in bilen o kiollar allt igen men det är som det ska vara.  DÅ till frågan vad fasen kan det vara????? tacksam för svar//// martin
Senast redigerat av chrizz (19 januari 2007)

The Mödd

1 997 Inlägg
19 januari 2007
har du kollat om "kontakterna"
till batteriet har ärjat eller nåt?
kanske e slut vatten i batteriet?

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
har kolalt litte på det. plus polen var litte lös så skruvade ått den. men blev inte bättre:(

The Mödd

1 997 Inlägg
19 januari 2007
kolen i generatorn kanske e slut?
eller så e remmen slapp eller slirar?

21 761 Inlägg
19 januari 2007
16V är för hög laddspänning, kolla syranivå i batteriet som Galad8 skrev. Om laddspänningen är för hög så försvinner batterivattnet fortare och till slut sticker cellplattorna upp över nivån vilket gör att plattorna förstörs.

Kolla detta först, om nivån är för låg så måste du fylla på destillerat vatten och sedan sätta batteriet på laddning. Men om en sån här sak händer så är risken ganska stor att batteriet går sönder efter ett tag.

Naturligtvis bör du kolla generatorn också men innan man gör det så måste man vara säker på att batteriet är friskt och fulladdat, annars kan man få felaktiga mätningar.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2007)

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
skall springa utt o kolla det nu tänkte jag. glömde ich för sig att säga att jag har två bateri ett frasm o ett bak plus en komding enfarad. men skall kolla över det. men förstår ändå inte hur det bara kan bli så på fyra timmar när det var helt ok inan

The Mödd

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
baterierna e underhpåls fria hehe hade glömt det:( men pricken som visar om det är ok står på grönt så det är ok. generar rämmen är spänd och den slirar inte. pollerna tog jag los och polerade med stålborste. sen till bax nu står den på laddning litte ändå så får se senare sen om det blitt nått bättre. kan intee vara ett hjord fel eller nått sånt ?

The Mödd

21 761 Inlägg
19 januari 2007
Ok, se till att båda batterierna blir uppladdade. Det där titthålet på batteriet(kallas bla för Magic eye)är iof ett bra hjälpmedel för att hålla koll på batteriets status men man kan inte alltid lita på att den talar sanning, det kan ändå vara så att ett av batterierna har fått tex kortslutning eller liknande.

Jordkabeln från batteriet kan förstås vara dålig men eftersom du har två batterier så måste båda jordkablarna ha dålig kontakt och risken att det ska hända är ju knappast så stor, dock skadar det väl aldrig att titta lite extra på dessa kablar för säkerhets skull.

När batterierna är fulladdade, eller rättare sagt när laddaren tycker att de är fulladdade, så bör de först stå orörda i minst 8-10 timmar. Sedan mäter du hur hög spänningen är på batteripolerna, spänningen bör vara över 12,6V om det ska vara räknas som fulladdat.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2007)

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
okaj skall kolla allt meer än fem gånger tror jag hehe. men får bli imon nu blir det öl så det skriker om det hehe. tack för alla svar hittils men fortsätt gärna med förslag tacksam för alla knep o ideer / martin

The Mödd

2 655 Inlägg
19 januari 2007
Problemet sitter vid generatorn.
Lyser laddningslampan något?

Att den laddar upp mot 16V tyder på 2st ganska vanliga fel hos "japs" bilarna.
Nr 1: Diodbryggan är trasig, oftast pga. spänningsfall. Generatorn har gått och laddat ihjäl sej. Då brukar generatorn dra ca 4A, dvs. drar ur batteriet.
Nr 2: Fel på laddningsreläet. Har det gått sönder så är det ganska vanligt att generatorn laddar upp till 18-19V eller inget alls.

Kolla om du har något som drar krypström. Men framförallt så bör su se över generatorn hos någon som har en provbänk.

the greatest
121 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
laddningslampan lyser inte. mätte generatorn på jobbet o allt var normalt då men sen sen blev det värre så det kankse har blivit så som du men skalll kolla nu när jag startar upp bilen o se om den beter sig lika dant då

The Mödd

1 997 Inlägg
23 januari 2007
har du startat?
isåfall hur gick det, går den som den ska igen? smile

the greatest
121 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
det är glapp i generatorn sa dom när jag ringde till en bil firma som bara sysslar med el fel på bilar o sånt skoj. i alla fall vad det var han kunde få det till efter min beskrivning per telfånen. med tanke på att bilen startar ibland o att bilen dör när man startar ljuset o ibland inte. så skall lämna in geratorn imorgon så fixar dom den:) tack för alla svar och ideèrmartin

The Mödd

Sök