Kille tvärnitar med flit för att få han bakom att smälla i han, vems fel?

henke_99 Offroad Racing
12 september 2011 · 3 122 Inlägg

it_mutt skrev:

discokapten skrev:
Fanns det ingen anledning för snubben att bromsa så åker han på det, självklart ska du hålla avstånd, men när någon stannar med flit på vägen så får man se det ur ett rimlighetsperspektiv.

Fanns det viltstängsel? Var det upplyst (vägbelysning) beskriv gärna platsen.

Är ju bara att hävda, till "myndighet", att han bromsat för en grävling, vildsvin, and so on.

Tycker väl personligen det är lite väl hårt att FAKTISKT tvärnita, dutta på bromspedalen så bormsljusena tänds är väl kanske en mer normal reaktion när någon ligger för nära eller för att visa sitt missnöje över något.

Det är ju därför det är en fördel att dom är två som hört honom säga att han bromsade "för deras skull". Godkänner dom då vittnesmålet så är det ju ingen idé att han sen försöker hävda nåt annat.

Jag hade inte heller bromsat så. dels är jag inte så sugen på att få min egna bil krockad och dels kan man ju bli skadad, typ whiplash och så.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
zovix Maskinbefäl
12 september 2011 · 1 038 Inlägg

Till att börja med så tycker jag att den bilen TS körde på faktiskt förtjänade att köras på... Det där med inga skador nja... Jag har lyft av stötfångarna på ett otal olika bilar i mina dagar och det finns en del exempel på tillsynes hela bakstötfångare och balkar innanför som nästan gjort bilen lite ramsne så... jag rekommenderar alla som blir påkörda bakifrån att lämna in bilen för kontroll hos en verkstad.

Jag rekommenderar alla som är inblandade i en olycka att vägra flytta bilen och invänta polis. Detta för att få ett opartiskt dokumenterande av olyckan samt torrt på fötterna när försäkringsbolagen börjar käfta sedan.

Dessutom i TS fall. Hade det inte varit smutt att kunna säga. "Vi har ringt polisen - du är inblandad i en olycka och får därför inte avvika från platsen". Härligt eftersom polisen inte har speciellt brottom om ni ite står ivägen för andra bilar d.v.s. hindrar trafik.

Dessutom är det olagligt att med flit skapa en olycka. detta kallas för "framkallande av fara för annan" vilket är ett grovt brott som jag tror polisen ser allvarligare på än att inte kunna stanna.

Jag skulle inte ge mig utan råder TS att polisanmäla händelsen om inte det redan är gjort samt ta hjälp av en kunnig trafikjurist för att reda ut skuldfrågan.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
granadadr
12 september 2011 · 7 294 Inlägg

jag hade anmält det direkt,, som en del sa så skulle man vilja tvärnita ibland,, men gör det inte för man har lite i skallen wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Bompeman
12 september 2011 · 679 Inlägg

Det är ni som åker på det, du/ni har helt enkelt inte hållit tillräckligt avstånd

discokapten Kapten på disco!
13 september 2011 · 1 729 Inlägg

it_mutt skrev:

discokapten skrev:
Fanns det ingen anledning för snubben att bromsa så åker han på det, självklart ska du hålla avstånd, men när någon stannar med flit på vägen så får man se det ur ett rimlighetsperspektiv.

Fanns det viltstängsel? Var det upplyst (vägbelysning) beskriv gärna platsen.

Är ju bara att hävda, till "myndighet", att han bromsat för en grävling, vildsvin, and so on.

Fast det är inte bara det, kan säga att det skulle vara VÄLDIGT svårt att skylla på en grävling/rådjur osv vid globen rondellen.

Tycker väl personligen det är lite väl hårt att FAKTISKT tvärnita, dutta på bromspedalen så bormsljusena tänds är väl kanske en mer normal reaktion när någon ligger för nära eller för att visa sitt missnöje över något.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
13 september 2011 · 1 729 Inlägg

zovix skrev:
Till att börja med så tycker jag att den bilen TS körde på faktiskt förtjänade att köras på... Det där med inga skador nja... Jag har lyft av stötfångarna på ett otal olika bilar i mina dagar och det finns en del exempel på tillsynes hela bakstötfångare och balkar innanför som nästan gjort bilen lite ramsne så... jag rekommenderar alla som blir påkörda bakifrån att lämna in bilen för kontroll hos en verkstad.

Jag rekommenderar alla som är inblandade i en olycka att vägra flytta bilen och invänta polis. Detta för att få ett opartiskt dokumenterande av olyckan samt torrt på fötterna när försäkringsbolagen börjar käfta sedan.

Dessutom i TS fall. Hade det inte varit smutt att kunna säga. "Vi har ringt polisen - du är inblandad i en olycka och får därför inte avvika från platsen". Härligt eftersom polisen inte har speciellt brottom om ni ite står ivägen för andra bilar d.v.s. hindrar trafik.

Dessutom är det olagligt att med flit skapa en olycka. detta kallas för "framkallande av fara för annan" vilket är ett grovt brott som jag tror polisen ser allvarligare på än att inte kunna stanna.

Jag skulle inte ge mig utan råder TS att polisanmäla händelsen om inte det redan är gjort samt ta hjälp av en kunnig trafikjurist för att reda ut skuldfrågan.

Mvh Magnus

Vet inte hur det är uppe i nortan, men här i stockholm så åker inte polisen ut om det inte är personskador, vilket jag vet eftersom jag har försökt få ut dem vid flera olyckor med bland annat påtända människor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
PoulZen
13 september 2011 · 772 Inlägg

Vilken tur att du ställer frågan just här på Garaget.
För här finns det nämligen bara folk som jobbar inom polis och försäkrings byråer. Vi vet här med andra ord precis vems felet är, och vad du ska göra.
NOT

Ring polisen, ring försäkrings bolaget. Berätta din "historia", sen avgör dem vem som är vållande och vem som inte är det. Punkt. wink

Senast redigerat av PoulZen (13 september 2011)

The_Rebel Gréve
13 september 2011 · 497 Inlägg

som de verkar så låg han som var framför alltså typ 100 meter framför??  din polare lär ju ha reaktionsförmåga som en gammal fiskpinne om han inte hinner se att den framför bromsar tycker man ju?

IceEyes Varningar: För många..
13 september 2011 · 2 552 Inlägg

Naturligtvis skulle ni med facit i hand har sänkt föraren med ett par resoluta käftsmällar, förutsatt att din story är korrekt.

Åtal för misshandel? Oroa dig inte, vi lever i en banal nation där bestialiska knivmord, smärtfyllda våldtäkter och dylikt vanligtvis bara resulterar i samhällstjänst, böter eller på sin höjd en månad bakom galler.

Om vi dock håller oss inom PK-ramarna vore ett samtal till ordningsmakten det mest optimala smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
sverkera
13 september 2011 · 564 Inlägg

Har han identifierat sig och lämnat sina kontaktuppgifter till den andre föraren? Om inte så kan ni anmäla honom för smitning, utöver det som redan diskuterats..

Micksey
13 september 2011 · 24 Inlägg

Åtal för misshandel? Det såg Ni väl alla tre att det var "grävling, vildsvin, and so on" som han tvärnitat för som överföll honom och orsakade personskadorna? wink

Nä men seriöst. Tvärnitar man för att orsaka en olycka så har man nåt väldigt fel uppe i hjärnan oavsett vad som hänt innan.

Germax
13 september 2011 · 12 086 Inlägg

Om killen nitar med flit är det ju hans fel tongue

Men om han håller tyst om det så borde bakomvarande va vållande då han ej håller lämpligt avstånd för att kunna stanna. Det finns säkert en del omständigheter att ta hänsyn till vid utredning. Men generellt är det ju så.

Nick666 Baron
14 september 2011 · 184 Inlägg

tkd_rille skrev:
Alltså han har ju erkänt. Din kompis har dig som vittne.  Sätt dit den jäkeln, för detta är solklart fall att han gjorde bara för att jävlas.

Lol, han säger ju bara då att det kom ett rådjur över vägen.

Kompisen som vittne :p
Helt plötsligt då så hade den andra killen tre polare med sig i bilen som vittnar i hans fördel, två av dom verkar fått nack problem för alltid.......

Nä, bara bita i sura äpplet, skulle även vilja höra den andra killens historia oxå :p
Alltid vinklat när man bara hör en sida

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Snajdarn Lights out.
14 september 2011 · 124 Inlägg

Men skippa allt bullshit. Kör du på någon bakifrån som antingen står stilla eller åker FRAMÅT på en väg är det alltid den som kör på som är vållande. Man ska hålla avstånd så man kan stanna, det finns inga förmildrande omständigheter.

Visst är det lite konstiga regler men såna är dom.

myran Foto/Bilnörd
14 september 2011 · 1 541 Inlägg

Sjukt svårt senario då ni båda brytit mot lagen egentligen.

Du är enligt lag skyldig att hålla sådant avstånd till bilen framför att du säkert kan bromsa fall något händer.

Samtidigt har han gjort fel genom att utsätta andra för fara.


Om du inte får igenom en polisanmälan om att han gjort det med flit kommer nog försäkringsbolaget gå på att du låg för nära.

Prata med polisen snarast.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
kolvas
14 september 2011 · 4 001 Inlägg

Sådana här fall är svåra, min personliga åsikt efter att bara hört en sida av storyn så är det han som bromsade som gjort fel, stämmer dessutom händelseförloppet på det viset så gör troligtvis polisen samma bedömning, däremot har försäkringsbolag ingen som helst anledning till att följa det polisen kommer fram till och i 9 fall av 10 så bedömer dom den som kör på någon bakifrån som skyldig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jimbon
14 september 2011 · 711 Inlägg

Snajdarn skrev:
Men skippa allt bullshit. Kör du på någon bakifrån som antingen står stilla eller åker FRAMÅT på en väg är det alltid den som kör på som är vållande. Man ska hålla avstånd så man kan stanna, det finns inga förmildrande omständigheter.

Visst är det lite konstiga regler men såna är dom.

Undrar hur det skulle vara om TS hade haft en "bilkamera" kommer inte på det rätta namnet för kameran
som är vanligt i många andra länder.För att påvisa sin ev oskuld i olycka etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang