Subaru Impreza WRX -06. Oljebyte.

RobinBjolin
1 maj 2010 · 356 Inlägg

Hej.
Jag tänkte göra en liten snabb/simpel guide om hur ett oljebyte går till på en Subaru Impreza WRX -06:a.
Detta är alltså 2.5L motorn jag ska pyssla lite med.

Steg 1.
(Ett väldigt enkelt steg som underlättar mycket)
Var förberedd, se till att du har alla verktyg och intruktioner till hands, visserligen krävs inte särskilt många verktyg, men iallfall..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918053_oe0ljl.jpg
Intruktionsbok, olja och filter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918054_o4ksyh.jpg
Lite verktyg.



Steg 2.
Värm upp moton, låt den stå på tomgång i ungefär 10 min.
Stäng sedan av motorn och lossa på oljepåfyllningslocket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918062_wb6dtn.jpg
Lossa oljepåfyllningslocket.



Steg 3.
Dags och rulla in under bilen, börja med att demontera panelen på skydssplåten för att komma åt avtappningsplugg och oljefilter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918068_mwa9l7.jpg
Panelen sitter väldigt lättåtkomlig. montera bort dom sex clips som håller fast den.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918071_lmp7ga.jpg
Så här ser panelen ut om du mot förmodan inte skulle se den rakt av.



Steg 4.
Nu kan du se avlastningspluggen, även när du monterat bort panelen från skyddsplåten kan du tydlig se vart oljefiltret sitter.  Jag använde mig av ett mellanstort spärrskaft och storlek 17 sexkantshylsa för att få bort pluggen, lätt som en plätt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918074_ewc8vm.jpg
Där har ni pluggen, kunde tyvärr inte få med filtret på bild, men de ligger strax dit pilen pekar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918078_p58caz.jpg
Bort med pluggen och montera ny tätningsring...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918079_nypfcg.jpg
Och ut med den gamla oljan.



Steg 5.
Bort med de gamla oljefiltret och dit med de nya.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918082_rba2b4.jpg
Här ser ni hur filtret sitter.



Steg 6.
Sen är de bara i med ny, fräsch olja.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11731/918084_roy7ul.jpg
Bara de bästa är gott nog.


Starta motorn o kolla så de inte läcker olja.
Kör upp motorn i arbetstemperatur, stäng sedan av motorn o vänta några minuter så oljan hinner rinna tillbaka till oljetråget. Kontrollera oljenivån och fyll på om de behövs.


Sådär, självklart kunde guiden vart mycket mer detaljrik och sånt, men jag upplevde bytet så pass simpelt att de inte behöver göras krångligt med tonvis av bilder och massa onödigt skrivande.

MvH Robin.

volvoentusiasten
1 maj 2010 · 4 005 Inlägg

hehe, jag tänkte att det skulle vara lite annorlunda på impreza men nope. smile

Hur som haver, trevlig och enkel guide.

Varför använder du 15W40 förresten och inte ngn med mindre korn? typ 5W40 åtminstonde, eller varför inte 0w40? Kör boxermotorer på 15w40? Någon tanke om det?

RobinBjolin
1 maj 2010 · 356 Inlägg

linuslinje skrev:
hehe, jag tänkte att det skulle vara lite annorlunda på impreza men nope. smile

Hur som haver, trevlig och enkel guide.

Varför använder du 15W40 förresten och inte ngn med mindre korn? typ 5W40 åtminstonde, eller varför inte 0w40? Kör boxermotorer på 15w40? Någon tanke om det?

15W50 är de jag använder.
Jag har hört att de ska vara en helt suverän olja för att få ut optimal prestanda ur sin motor.
Har läst mycket om den på olika impreza forum där den fått Väldigt bra kritik.
Även i Subarus intruktionsböcker rekomenderas liknande viskoditetsvärden.
Sen till sist efter att ha diskuterat samma ämne med JRM Racing så föll mitt val på just 15W50.

MvH Robin

Galnt
15 september 2011 · 353 Inlägg

Jag har också en fråga, hur mycket olja behöver den? jag har en -07a

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang