2682
Sök

Vad menas med komp prover

607 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Hej, en kompis har gjort komp prover på sin bil ! Vad menas med detta, fast man har gjort den och det har vart bra kan nån cylinder slutat fungera ?

Brynäs tigers

410 Inlägg
25 januari 2007
Det innebär att du tar ut tändstiften ett i taget å sätter i en tryckmätare som ritar på en liten lapp hur mycket komperition *stavning* det är i den cylindern så gör du så på alla cylindrar så får du reda på ifall nån ventil är otät eller nån packning är trasig eller att nån kolv har kassa kolvringar.

Copyright @ Rybbs Production

12 086 Inlägg
25 januari 2007
Hum.. menar du att han har trycktestat cylindrarna? Kollat kompression?
De gör man oftast för att se att kolvringar/ventiler inte ska läcka. Köper man en begagnad motor är de guld värt att ha den komptestad, annars kan man ju köpa vilken skit som hällst.

410 Inlägg
25 januari 2007
JapMax skrev:
De gör man oftast för att se att kolvringar/ventiler inte ska läcka. Köper man en begagnad motor är de guld värt att ha den komptestad, annars kan man ju köpa vilken skit som hällst.

va väll ungefär det jag skrev då tongue fast me andra ord

Copyright @ Rybbs Production

178 Inlägg
25 januari 2007
YööA skrev:
Hej, en kompis har gjort komp prover på sin bil ! Vad menas med detta, fast man har gjort den och det har vart bra kan nån cylinder slutat fungera ?

en cylinder kan ju ändå sluta fungera ja, men man har uteslutit många dyra problem om kompet är okej. då kan man tex rikta in sig på tändsystem och bränslsystem.

12 086 Inlägg
25 januari 2007
hanomag skrev:
JapMax skrev:

va väll ungefär det jag skrev då tongue fast me andra ord

Du skrev snabbare.. tog emot att ta bort mitt efteråt! smile

Sök