Så här ser min nedre kylarslang ut. En hel del människor har tipsat om att den kan stoppa flödet av kylarvatten vilket bidrar till värmeprolem om den är "veckad". Är denna slang för snävt vinklad så att flödet stoppas för mycket?
Som det ser ut just där borde det väl fungera, även om det inte ser allt för bra ut. Å andra sidan vet man inte hur det ser ut när motorn är varm och man har tryck & flöde i systemet, plus att motorn säkert rör sig en del... Ser ut som att du kan räta ut slangen ganska enkelt genom att korta den lite i ena änden, eller möjligen båda om det går få på den längre på pumpen än den sitter nu. Det är såpass lätt gjort att det nästan är dumt att låta bli om man har kylproblem.
Innan du kortar den kan du testa å snurra på den delen av kylarslangen som sitter vid vattenpumpen, tills den blir rundare. Kan funka dä å så slipper du drenera all kylarvatten ur motorn
Annars brukar vulko-flex slangar med stålspiral klara det mesta, nackdelen är att dessa är veckade och därmed har något sämre flöde ändå. Jag kör med en sådan typ av slang nere på min och en riktig formgjuten upptill.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kanske även kan kolla på DO88.se om deras flex slangar med slät insida. har ej testa dem sj. Men har testat deras andra silikonslangar å de funkar utmärkt. Och de har även formgjutna slangar.