2668
Sök

Konat luftfilter eller dubbelkonat?

371 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
Tjena!
Vad är det för skillnad på ett konat och dubbel konat luftfilter?
Är det för bilar med mer effekt eller det släpper in mindre "skit" i motor/turbon?

Har ett konat filter, är nyfiken vad skillnaden är!
/Henke

Life is a bitch, then u die

Drifttekniker
224 Inlägg
26 januari 2007
Skillnaden är bara att filterytan blir större. Och då klarar det ju med effekt också.. Men hur mkt beror väl på hur stort filtret är smile

1 231 Inlägg
26 januari 2007
så man ska ha dubbelkonat helst då eller ?

Drifttekniker
224 Inlägg
26 januari 2007
Alltså det viktiga är ju att det inte kommer in en massa skit i motorn oavsett bilmodell. Annars kan man ju lika gärna köra utan filter och få massa effekt smile
Om man köper ett filter från en känd tillverkare och ser till att hålla det rent hela tiden så kommer inte motorn inte att ta skada av det.
Det finns inget filter som passar bäst till just en bilmodell..  utan alla dessa är ju universalfilter med olika monteringstillbehör. Man köper filter efter behov.. bilar med massa effekt brukar ju köra med dubbla filter osv.
Jag tror att tillverkarna brukar ange hur mkt effekt deras olika filter är lämpliga till.

Med dubbelkonat så menas det att det suger in luft både från insidan och utsidan av filtret, det är ingen skillnad på själva filtreringsmaterialet.

Mvh
Senast redigerat av NmRi (26 januari 2007)

1 893 Inlägg
26 januari 2007
Om du tänker dig ett konat filter att det i genomskärning har formen av bokstaven "V". Luft sugs in från utsidan av V-ett.
Ett dubbelkonat filter ser då ut som bokstaven "W" alltså luft kan även sugas in i mitt delen.
Den enda skilnaden igenligen är att man tagit ett "dubbelt" så stort konat filter och tryckt in spetsen, så den inte skall ta så stor plats.

Hoppas min liknelse hjälper..?

371 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
okei..tackar för svar smile Förstår bättre nu smile

Life is a bitch, then u die

Sök