2841
Sök

ca hur lång tid tar det att byta en kabelstam i en äldre insprutare?..lambdasond fel reglerar inte vid tomgång ?

200 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
lite dum fråga men hur lång tid tar det att byta en kabelstam i en äldre insprutare? gäller en 200sx.
och hur svårt är det ?
Senast redigerat av m3l1n (22 januari 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 januari 2007
Hej, räkna på hur lång tid det tar att demontera HELA inredningen plus massa saker i motorn, inget man gör på en kafferast direkt. Men varför byta hela kabelstammen? Har du haft sån kortis så hela systemet är brännt så kan många fler saker tait stryk...

200 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
jo det är så att jag har hållt på i en skoltermin nu med bilen (går på fordonslinjen)
jag har för höga avgasvärden ett co på 4.0 % och ett hc på ca 5-600ppm..vi har kommit fram till att den går för fett och att anledningen är att lambdan som ska reglera hela tiden, inte gör det utan bara på förhöjt varvtal så fort man släpper gasen slutar den.(har mätt med obd dator)..vi vet inte varför eller var felet sitter men en teori är att den höga insprutningen av soppa gör så att avgaserna blir för kalla och då kan inte lambdasonden komma up i sin arbetstemperatur..(jag har bytt lamda kostade mig 1800kr och var väldigt rädd om den så den inte fick några stötar)
och eftersom jag inte kommer så mkt längre för vi har kollat nästan allt på bilen såsom lmm,bensinpump,spridare,toppventiler,mätt resistansen på massa kablar till lambdan mm mm  så funderar jag därför på att byta motor
men eftersom jag inte vet var felet sitter så kanske jag måste byta kabelstammen (om det inte skulle funka om jag bytt motorn) därför undrar jag hur lång tid kan det ta att byta en kabelstamm ?
och en ny fråga:nån som har förslag på vad felet kan göra ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 januari 2007
Hej, har du kollat triggergivare, styrbox, MAP sensor om det finns en sån, har du kollat så att förvärmningen funkar?

2 122 Inlägg
24 januari 2007
en kabelstam river du nog ut ganska for specielt om den ha 2 stammar en för soppa och tändning å allt och en för resten...
Senast redigerat av Kirre (24 januari 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

200 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
behövs inte längre bytas löste felet tongue

Sök