22 januari 2007
Trådstartare
jo det är så att jag har hållt på i en skoltermin nu med bilen (går på fordonslinjen)
jag har för höga avgasvärden ett co på 4.0 % och ett hc på ca 5-600ppm..vi har kommit fram till att den går för fett och att anledningen är att lambdan som ska reglera hela tiden, inte gör det utan bara på förhöjt varvtal så fort man släpper gasen slutar den.(har mätt med obd dator)..vi vet inte varför eller var felet sitter men en teori är att den höga insprutningen av soppa gör så att avgaserna blir för kalla och då kan inte lambdasonden komma up i sin arbetstemperatur..(jag har bytt lamda kostade mig 1800kr och var väldigt rädd om den så den inte fick några stötar)
och eftersom jag inte kommer så mkt längre för vi har kollat nästan allt på bilen såsom lmm,bensinpump,spridare,toppventiler,mätt resistansen på massa kablar till lambdan mm mm så funderar jag därför på att byta motor
men eftersom jag inte vet var felet sitter så kanske jag måste byta kabelstammen (om det inte skulle funka om jag bytt motorn) därför undrar jag hur lång tid kan det ta att byta en kabelstamm ?
och en ny fråga:nån som har förslag på vad felet kan göra ?