Är "invändig motortvätt" möjlig o hur isåfall???

klakke
18 oktober 2011 · 116 Inlägg

Tänkte kolla om man kan rengöra motorn invändigt när man gör ett oljebyte. Det är en Volvo s-40 t5-04. Tänkte att man kanske kunde få bort lite avlagringar o sånt om man körde runt nån vätska i motorn vid ett oljebyte. PS. Har kört lite länge på samma olja o den ser ganska bränd ut.

xzit
18 oktober 2011 · 448 Inlägg

jepp
finns att köpa på mekonomen som du häller i vid oljebytet sen kör motorn ett tag.
rekommenderar Omega 907

Xzit
klakke
18 oktober 2011 · 116 Inlägg

Ok. Ingen risk att motorn tar stryk eller? Är det typ nån tunn olja då ?

daajvid Elektriker
18 oktober 2011 · 1 138 Inlägg

jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
klakke
18 oktober 2011 · 116 Inlägg

daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Låter inte som en bra ide va?

daajvid Elektriker
18 oktober 2011 · 1 138 Inlägg

klakke skrev:

daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Låter inte som en bra ide va?

om motorn står på stativ så är det ju lugnt... men hade aldrig gjort det när motorn är på sin plats.. dock vet jag folk som gjort det..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Darkie dARKiE
18 oktober 2011 · 5 031 Inlägg

XzitXR3I skrev:
jepp
finns att köpa på mekonomen som du häller i vid oljebytet sen kör motorn ett tag.
rekommenderar Omega 907

Använde detta, man skulle stå på Tomgång ca 10minuter.
Sen byta till NY olja igen efter denna procedur. Eftersom gamla avlagringar osv ska rinna med den gamla oljan ut. Så du inte missar detta.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
tias82
18 oktober 2011 · 7 Inlägg

eller kan man göra en engine flush...

http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx

Marlboroman
18 oktober 2011 · 8 234 Inlägg

Se till att avända bra olja och sköta oljebytena bara. Det räcker långt. Vill man göra ren motorn invändigt riktigt och riskfritt så lär den ur och isär för rengöring. Omega 907 har jg provat själv och det kan väl kanske vara något, men engineflush är bara att glömma. Det är baar ett sätt för verkstäder att tjäna pengar och tillför inte mycket positivt för motorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
uman
18 oktober 2011 · 25 Inlägg

Du kan ju alltid köra med disel med

Aero T16
18 oktober 2011 · 1 327 Inlägg

Börja med att byta olja, kör ett tag och byt olja igen om det behövs. Jag skulle aldrig hälla i annat än olja i motorn.

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
18 oktober 2011 · 434 Inlägg

Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

peegee Forummoderator
18 oktober 2011 · 2 924 Inlägg

hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Rake
18 oktober 2011 · 164 Inlägg

peegee skrev:

hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

För att det bästa, enklaste och billigaste sätet att rensa motorn på skit är att bara varva ur motorn. Om du inte har tankat bensin från 70-talet då, för på den tiden var det massa skit i bensinen som fassnade i motorn, så är det inte med dagens bensin!

Senast redigerat av Rake (18 oktober 2011)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
peegee Forummoderator
19 oktober 2011 · 2 924 Inlägg

Rake skrev:

peegee skrev:

hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

För att det bästa, enklaste och billigaste sätet att rensa motorn på skit är att bara varva ur motorn. Om du inte har tankat bensin från 70-talet då, för på den tiden var det massa skit i bensinen som fassnade i motorn, så är det inte med dagens bensin!

Jag kan hålla med dig till viss del MEN det är inte tillämpbart här då det som avses här är rengöring av motorns smörjmedel-system (oljan) och inte bränsle-systemet som du avser... Bör inte förväxlas wink

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Alexarn
19 oktober 2011 · 73 Inlägg

daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Ja varför inte, sånt gjorde man ju bland annat på gammla igentäppta mopperör när man va i den åldern tongue
Kanske bäst när motorn är ur bilen dock.. annars kan man få en fin brasa smile

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
Cupra_
19 oktober 2011 ·

Den enda farhågan jag skulle ha med att göra typ "engine flush" är väl att om motorn är sliten och gammal (eller packningarna egentligen) så kan det säkert börja läcka och ha sig när skiten släpper. Sj kör jag ibland med STP´s Complete system cleaner, men den tar ju bara bränslesystemet som sagt ovan.

Jag skulle nog inte vilja göra så mkt mer på en bil som gått 20-30k mil om jag ändå inte avser att ta isär den, men då gör man ju rent i samband med det i vilket fall. Möjligtvis på en bil som gått 5-10k mil som jag ska trimma lite, då skulle det kunna vara ett alternativ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang