Är det någon som vet vad det är för AUDI motor som är lika som Porchemotorn i 924:an av 1979 års modell. Porchemotorn har typ: 047.8/047.9 på 92 kw..." Det skulle bli så mycket billigare med reservdelar om man tar från AUDI motorn. Min motor har stått ute i 20 år sedan den sist startade.
Är det någon som vet vad det är för AUDI motor som är lika som Porchemotorn i 924:an av 1979 års modell. Porchemotorn har typ: 047.8/047.9 på 92 kw..." Det skulle bli så mycket billigare med reservdelar om man tar från AUDI motorn. Min motor har stått ute i 20 år sedan den sist startade.
Det borde vara samma motor som satt i Audi 100LS, -78. Den var dock bara på 115 HP, men det kan ju skilja på topp/kam/avgas.
Tack för svaret. Funderade på att få fram renoveringsdelar till ett lägre pris än original porche. Motorn har stått i 20 år och jag tror att den har beckat ihop, nu när jag ska få fart på den. Har för övrigt byggt om den en del i fronten och hållernu på med instrumentbrädan.
Ska kolla om det är samma mått på kanringar och lager på LT 31an. Jag har en LT31 a men det sitter en volvo B23 i den och originalmotorn hamnade på bilskroten för en del år sedan.
Den motorn som är närmast från Audi är Audi 100 GLS 2,0 med motorbetäckning WA år mod 76-78. delar från Vw 2.0 med motorbetäckningen CH 75-83 Satt i Vw LT Det är samma skrot i dessa motorer :-) I alla fall slit delar som lager ventiler packboxar toppackning. Stått ute i 20 år !!! Gå och fyll diesel i cylindrarna så du inte får använda sprängdeg för att få loss kolvarna :-)
Har kollat, det finns delar på Meca till betydligt billigare än original. Ska kolla om jag kan dra runt motorn, för jag har plockat ur den. Annars blir det att fylla cylindrarna. Har även fått tips om att sätta i en volvo motor som ska passa mot kåpan till växellådan. Vi får se vad det blir.Ska göra klart med plåtjobbet först. Inge rost men ska bygga om en hel del från ritningen i mitt huvud.