6008
Sök

Bilförsäkring Glas: 35% av skada, lägst 1000:- ???

658 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Nån här som kan ge lite tips angående bilförsäkring, har kollat runt överallt på olika bolag och detta är en helt stor djungel men man kan tjäna tusenlappar ser jag på vissa bolag. Sen det jag mest är nyfiken på då det är stor skaderisk på mitt område där jag bor o sönderslagna bilrutor är vanligt.

Vissa bolag har glassjälvrisk 35% av skada, lägst 500-1000:- finns det
Och vissa har typ fast självrisk på 1700:-

Men vilken självrisk är det bästa att sattsa på då?  Jag har ju en 1990 års modell och om alla rutorna skulle bli sönderslagna vad är det bästa o ha då som ett exempel?

Sen finns ju en tilläggsförsäkring som heter Bilextra för 25:- månaden, kan den kombineras med vilket bolag som hellst eller är det bara ihop med Folksam?

Hoppas nån kan hjälpa mig här med tips och råd.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
13 november 2011
Om det är stor skaderisk med sönderslagna rutor så är det inte glasförsäkringen du ska titta på.

Du får titta på skadegörelse då och vissa bolag har tilläggsförsäkringar som du skrev.

Smoke Tires Not Drugs.

658 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
hmm jaha men glas står det ju krossade rutor i upps¨t att förstöra av annan person ofta på glas. Finns väl inget va jag kan hitta som heter skadegörelse

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
13 november 2011
Glas är i stort sett vindrutan vid stenskott eller spricka.

Det andra går på vagnskada där olika tillägg finns tex vid skadegörelse eller inbrott.

Smoke Tires Not Drugs.

658 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
oki men finns det inga mer tips o så om just detta , va man bör tänka på .o.s.v.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
422 Inlägg
13 november 2011
jag har fått för mig att glasförsäkringen gäller bilens samtliga rutor men är det skada på någon annan ruta än framrutan krävs polisanmälan om skadegörelse/inbrott i bilen för att få ut någon ersättning, självklart lämnar man ju in en polisanmälan om någon slår sönder framrutan med men vid byta av ruta pga stenskott/spricka behövs inte polisanmälan då detta inte har särskilt mycket med brott/skadegörelse att göra.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

658 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Men åter till det jag frågade om typ, fick kanske inte riktigt svar om just det utan det jag skrev som  Vissa bolag har glassjälvrisk 35% av skada, lägst 500-1000:- finns det
Och vissa har typ fast självrisk på 1700:-

Hur räknar dom då per skadetillfälle eller per ruta eller?

757 Inlägg
14 november 2011
per skadetillfälle. försäkringsbolgen brukar ta det på glasskada förutsatt att inget annat är trasigt då man sällan kommer upp i självrisken för nästa nivå när dom slagit sönder en ruta. har jobbat på ryds fram till för 2 månader sen tongue

658 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
robzter skrev:
per skadetillfälle. försäkringsbolgen brukar ta det på glasskada förutsatt att inget annat är trasigt då man sällan kommer upp i självrisken för nästa nivå när dom slagit sönder en ruta. har jobbat på ryds fram till för 2 månader sen tongue

Hur räknar dom på det där exemplet, menar om jag skulle få flertal rutor krossade i småbitar, vilket är det bästa att ha då 35% av skada eller fast på t.ex 1700:- ?  Lite sånt jag undrar. Flertal har fått sina rutor krossade på detta område senare tid. Bäst o se över detta nu så man inte står där med långnäsa

667 Inlägg
14 november 2011
Flickvännen fick sido rutan krossad på en 940, gjorde polisanmälan och brydde mig inte om att dra in försäringsbolaget, då bara stereon var borta kostad ca 1500, då självrisken skulle komma upp i samma summa köpte en ny stereo som var bättre än den gammla för ca 995kr bytte rutan själv kostade 300kr detta var rutan på passagerar sidan, men tycker inte man ska stirra sig blind på siffror. Försöker ta emot tips från kompisar vilket bolag som är bäst och efter mycket tips och olika förslag. valde jag Länsförsäkringar helförsäkring på skodan för ett år skulle gå på strax under 9000kr jämfört med Trygghansa skiljer det ca 4000kr om året.

658 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
volvo_245_racing skrev:
Flickvännen fick sido rutan krossad på en 940, gjorde polisanmälan och brydde mig inte om att dra in försäringsbolaget, då bara stereon var borta kostad ca 1500, då självrisken skulle komma upp i samma summa köpte en ny stereo som var bättre än den gammla för ca 995kr bytte rutan själv kostade 300kr detta var rutan på passagerar sidan, men tycker inte man ska stirra sig blind på siffror. Försöker ta emot tips från kompisar vilket bolag som är bäst och efter mycket tips och olika förslag. valde jag Länsförsäkringar helförsäkring på skodan för ett år skulle gå på strax under 9000kr jämfört med Trygghansa skiljer det ca 4000kr om året.

Okej ja för mig verkar det vara billigaste på Aktsam, dom skulle jag få betala 2340:- för helförsäkring, då har dom glassjälvrisken 35% av skadan, lägst 500:-  är det bra liksom och hur räknar dom ut detta. Säg att flera rutor sönderslagna och räknar man summan på jobb+rutor hos glasmästarn och betalar 35% av den summan som kosstar? Blir det inte billigare då med en bolag med fast kostnad på ca 1700:- ?

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
14 november 2011
Slår dom in sidorutan så blir det nästan alltid skador på lacken efter glassplitter.

Har du en gammal bil tar man det billiga och byter rutan på glasförsäkringen.

Vill man även lacka dörren får man ta det på vagnskada.

Smoke Tires Not Drugs.

757 Inlägg
14 november 2011
kostnaden är väldigt olika från bil till bil och ruta till ruta. men om det är jättevanligt att dom slår in mer än 1 ruta hade jag nog tagit den fasta självrisken

Sök