4862
Sök

EGR Ventil ??

4 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Min opel vectra böjade at gå dåligt eller inte alls på tomgång. Har gjort så en gång tidigare ,då var det tomgångsmotorn som krånglade .bytte den ,och allt blev bra. Nu har problemet kommit tillbaka igen och jag har provat med en ny tomgångsmotor igen utan framgång. Böt luftmassemätaren också men det blev inte mycket bättre, ja nägot kanske.
Fick i dag höra att det också kan bero på EGR ventilen. Är det någo som vet något om detta.Går den att göra ren ,och vad kostar en ny ?

12 086 Inlägg
29 januari 2007
EGR är en grej som låter viss del avgaser gå in i insuget igen för att få ner temperaturen på insugsluften, vad jag förstår efter att ha läst 10 sidor på internet! smile Genom någon slags kemisk förening så händer detta iaf, så de verkar ju va en ganska nyttig grej. Den går att rengöra, iaf på Maxima. Ventilen är troligtvis mekanskt styrd så de borde inte va några avancerade finesser.

162 Inlägg
29 januari 2007
En mindre del av motorns avgaser tillförs motorns inloppsrör. Dessa avgaser innehåller inget syre därför sänks förbränningstemperaturen i cylindrarna, vilket minskar bildningen av kväveoxider

4 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tack för era svar. Men det är nog inget fel på egr ventilen . Nu går bilen inte att starta alls , jo det går att knuffa igång den. När jag nu slår på tandningen så klickar det bara        någon stanns. och startmotorn orkar inte gå runt och alla lampor slocknar.  Jag tror inte det är något fel på batteriet för jag satte det på laddning,men mätaren visade att det var fulladdat.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 januari 2007
prova rengöra anslutningarna till batteriet, samt prova ett annat batteri.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 februari 2007
konny_nilsson skrev:
Tack för era svar. Men det är nog inget fel på egr ventilen . Nu går bilen inte att starta alls , jo det går att knuffa igång den. När jag nu slår på tandningen så klickar det bara        någon stanns. och startmotorn orkar inte gå runt och alla lampor slocknar.  Jag tror inte det är något fel på batteriet för jag satte det på laddning,men mätaren visade att det var fulladdat.

Mät hur många volt batteriet ligger på. Är ett batteri dåligt tar det inte emot laddning och då tror laddaren att batteriet är laddat.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

905 Inlägg
1 februari 2007
kolla jordpunkterna då du ändå håller på.

4 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Bytte batteri igår, och nu så startar bilen väldigt lätt. Men felet med att den stannar ibland på tomgång är kvar. Det verkar som att något är glappt , för det händer inte alltid att bilen stannar . När det händer tänds motorstörningslampan och bilen går skit dåligt, men efter en stund så släcks lampan och bilen går bra igen. Ska ta bort och försöka göra rent luftmassemätaren får vi se om det kan vara det ändå. Hade det felet på min passat och fick köpa en ny. På den så gick bilen okey när jag tog bort kontakten , men på opeln så stannar den när jag gör samma sak.

Sök