Illaluktande jobbarkompis, vad gör man åt sånt?

Muttley
22 oktober 2011 ·

Tipsa han om absolut torr på apoteket ca 60-70 kr och ska hålla i 7 dar visst.

Arbetskläder tvättar man minst en gång i veckan beroende på hur man svettas på jobb. Annars har man ju mer i ombyte, när jag var inom industrin hade jag 5 par byxor och bytta gärna tröjja under dagen om jag svetsade och så.

Och be din kollega att ta en dusch varje dag. Hade jag haft en som osa skit bredvid mig hela dagarna hade jag blivit rätt irriterad.  Hade en arbetskompis som åt vidrig ost på ett ställe men de fick han sluta med.
De är inte lätt att säga till någon om det.  Men chefen kan ta det. 

Hade en kund som lukta fruktansvärt när de var som varmast i sommras. Jag drog ner alla rutorna och han frågar mig varför.  Ja de luktar ju rejält och jag kan inte sitta här ..  Enkelt svar smile

Nossystem
25 oktober 2011 · 71 Inlägg

Freddeponken, heter denna person Per ? Haha

Freddeponken
25 oktober 2011 · 663 Inlägg

Nossystem skrev:
Freddeponken, heter denna person Per ? Haha

hehe nej det gör han inte=)

Nossystem
25 oktober 2011 · 71 Inlägg

Haha okej, då e de inte samma snubbe smile

Navkapsel
28 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Freddeponken skrev:
Sen har jag en mytoman också men det kan vi ta sen=)

Skönt med bara en! Själv har vi flera stycken som faktiskt garanterat skulle kunna få den diagnosen. Jobbigt som fan...

Freddeponken
28 oktober 2011 · 663 Inlägg

Navkapsel skrev:

Freddeponken skrev:
Sen har jag en mytoman också men det kan vi ta sen=)

Skönt med bara en! Själv har vi flera stycken som faktiskt garanterat skulle kunna få den diagnosen. Jobbigt som fan...

haha jorå det finns flera här med...det är lite drygt=) men jag har börjat hitta på saker och försöker bräcka dom, men då skarvar dom ännu mera..haha

Elot
28 oktober 2011 · 493 Inlägg

haha, rolig tråd! verkar som många har samma problem, var av jag själv är en av dom tongue ovi började helt enkelt smyga oss mer och mer in på området om dagarna och nu har vi kommit till den nivån att vi säget till honom om han luktar skit helt enkelt... en enken fråga kan ju vara om han e rädd för vatten.. om han fortfarande lever på medeltiden... om han bara duschar till midsommar och jul? skriv en instruktionsbok med fina bilder till om hur duschen funkar. fråga honom om han hört talas om nyheten tongue finnns massa

Googlemaster
RonnieH Ford är min grej!
28 oktober 2011 · 582 Inlägg

Säg det rakt ut, låt han bli sur, det är inte bara han som jobbar där. Jag har gjort det o skulle inte tveka igen, man gör dom en tjänst. Sen så är det så att, som jag skruvar med bilar, blir skitig o svettig då och då. jag byter arbetströja varje dag, arbetsbyxor varannan och ser till att använda deo (inge starkt) och duschar direkt efter jobet o bastar så fort jag får tillfälle. För att man måste tänka på att man jobbar inom ett service yrke där du ska kuna åka en sväng med en kund utan att dom får kväljningar... likaså för din jobbarkompis som delar TRUCK med er, man vill ju inte sitta o gno in hans svett i sina egna kläder.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
tjompa
29 oktober 2011 · 340 Inlägg

Jag jobbar på ett stort företag likt freddeponkens, vi målade om här på avdelningen för ett antal år sedan, målarens lukt kunde man känna så fort han gick in på avdelningen, han var så illaluktande så att det var som att köra ner sin näsa rätt ner i kattpiss, det stank ammoniak om honom. Han lär ej ha tvättat sin målarstass på flera år.

Men det här med illaluktande kollegor är chefens ansvar faktiskt. Har dock varit tvungen att be en tant på jobbet att coola ner på en viss parfym hon använde sig av och det gick bra, men det är också ett problem, att halva avdelningen luktar taxfreeshop på förmiddagarna, sen luktar det bara cigarettrök om de samma...

Så till trådskaparen så är det ett seriöst samtal med chefen som gäller, chefen har ändå inte mycket till vänner på avdelningen så de kan gott få ta sånna här dispyter, funkar inte det så är det facket som gäller!

Muttley
29 oktober 2011 ·

De där med rökning. De är nått sjukt olika, vissa kan lukta räligt något jävulskt medans vissa känner man bara lite av. Vilket är märkligt.
Parfymer kan vara sjukt jobbigt om de har duschat i det. Sådana människor måste ju lukta för jävligt utan annars ser jag ingen mening att ta så mycket.

Peter_5565
30 oktober 2011 · 326 Inlägg

RonnieH skrev:
Säg det rakt ut, låt han bli sur, det är inte bara han som jobbar där. Jag har gjort det o skulle inte tveka igen, man gör dom en tjänst.

Exakt. Att blanda in chefen det första man gör är helt fel väg, om man ska tro snubben som höll kurs med oss angående sånt här nyligen.
Man ska göra som du gjorde, men få det till nån positivt för killen man säger till. Man ska ge honom feedback som det så fint hette. När man har "skällt" klart ska killen tycka att man gjort honom en tjänst och han är tacksam att man sa till honom. Enkelt va?
Så att man gör dom en tjänst som du säger, det var exakt det det handlade om. Man ger dom en gåva, uttryckte han sig.
Man skulle tala om vad han gör fel (luktar illa), sen berätta hur det påverkar en själv (mår illa), och till sist ge förslag på vad killen ska göra för att rätta till felet (duscha). Flummigt, men det fungerar nog bättre än att skvallra för chefen i alla fall.

Så blanda för tusan inte in chefen i första läget. Då kommer bara killen tycka att man är en feg stackare som skvallrar. Sen är det samarbetet förstört. Bättre att göra som RonnieH.

tjompa
31 oktober 2011 · 340 Inlägg

Men en ordentlig chef avslöjar inte källan. "skvallra för chefen" är ju inte vad det handlar om, det här kräver en enorm finkänslighet att säga till den det berör, många människor är verkligen inte kapabla till att ta en person på det sättet och det kan bli väldigt tufft för den det berör också kan jag tillägga. Där kan jag tycka att chefen borde vara den person som ska göra dessa saker på ett korrekt sätt. Det är trots allt en arbetsmiljöfråga.

Men visst annars går vi alla en "charmkurs" som Peter här ovan har gjort så är det inga som helst problem!

yamazuki
9 november 2011 · 248 Inlägg

Smörj in dig med härsken skunkolja för att testa reaktionen på den stinkande kollegan.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Freddeponken
9 november 2011 · 663 Inlägg

yamazuki skrev:
Smörj in dig med härsken skunkolja för att testa reaktionen på den stinkande kollegan.

mmm låter ju fräscht=))

Jemtland
29 november 2011 · 1 Inlägg

Att påtala problemet för vederbörande är ju ganska enkelt, det svåra är ju att få personen att ta till sig av va som sägs. En kompis till mig har en kollega som luktade skunk. Bla så byttes aldrig underkläder efter duschningen när arbetsdagen va slut. Kollegan hade sk RIK ( rost i kalsong ) En flaska 5-56 ( smörj/rostlösning ) ställdes in i duschen innan kollegan skulle gå in. :-) Dagen efter så hade kollegan faktiskt bytt kalsonger...... Det grövsta jag själv varit med om är nog chaufförskollegan som ALDRIG städade sin lastbil, det växte bla mossa på växelspaksdamasken..... Mitt tips till Freddeponken är att fråga kollegan om han inte har kännt att det luktar skunk i trucken, samt en fråga om kollegan har någon teori ang VAD det kan bero på! Glöm inte att problemet också kan ha en medicinsk förklaring. (sjukdom)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang