4908
Sök

tomgång kass,kan det vara toppackning? A112

406 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Rätta mig om jag har fel men kan inte en toppapackning gå sönder mellan cylinder och oljekanal som gör att tomgången blir kass eftersom det blir nått slags övertryck i vevhusventilationen som som i sin tur går till luftfiltret? För det  luktar avgaser/olja i slangen+ att bilen går klockrent när jag drar av slangen. Detta är ett problem som har uppstått på senare tid så nått måste ju ha hänt, komptest visade        12,5-11,5-11,5-12,5. Finns det någon som har en vettig teori.....
Senast redigerat av skorpionen (4 februari 2007)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Bacon
162 Inlägg
4 februari 2007
men topp paknigrn brukar gå melan vetten och kommp inte melan  kompp och olja men det är npg inte det

Ha de Bacon

362 Inlägg
4 februari 2007
Slut motor??  inte då! Har haft två A112:or å dom motorerna höll för min körning big_smile

De kan vara så att en ventil e lite bränd...  hade samma fenomen på en gammal opel en gång, kompressionen smet igenom vevhusventen ibland...
De skulle ju kunna vara toppackningen oxå, men hur som helst läre du ju nästan riva av toppen för å kolla hur de egentligen står till å då läre du ju byta toppackningen iaf...
Sen e ju frågan va som e billigast laga/renovera eller en fräsch topp på skroten...

Lycka till!

Administratör
11 968 Inlägg
4 februari 2007
TPCBacon skrev:
men topp paknigrn brukar gå melan vetten och kommp inte melan  kompp och olja men det är npg inte det

Sluta skriv flera korta inlägg efter varandra. Skriv vad du har att säga i ETT inlägg. Det här är ett forum, och inte en chatt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

406 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
Ser man direkt om en ventil e bränd? har bara renoverat en topp tidigare(gjutjärnstopp, gammal fiesta)  så jag är väl inte direkt jättevan på hur det ska se ut

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Sök