2623
Sök

Sänka förbrukning på golf 3 1.8

466 Inlägg
21 september 2009
du min vr6a drar 086 landsväg. då kör jag snålt som fan allså med sleten olja och tändstift

928 Inlägg
21 september 2009
Thunderstruck skrev:
Hej!

Körde från sundsvall till gävle och tillbaka, visade sig att den hade dragit i snitt 0,64 l/mil, finns det något sätt att minska denna förbrukning ytterligare rent motormässigt, eller bör man nöja sig med 0,64?

Det enklaste och billigaste sättet att sänka förbrukning är att köpa LowEnergi däck, så smala som möjligt. Ska man ändå byta däcken så väljer man rätt däck. Sådana däck håller oftast längre också vilken också lönar sig i längden.
Finns dom som säger att Engergidäck är livsfarliga. Har man 5 meter större marginal när man kör, så har du kompenserat för det med god marignal i alla fall.

Orginal luftintag är absolut bäst om man ska ha låg bränsleförbrukning. Finns det luftförvärmning, se till att den fungerar. Finns det inte, gör en sådan! Frächa spridare! Bra tändstift! Rätt lufttryck i däcken +2 till 3 hg från rekomenderat tryck

Mats

180 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Finns det typ 17" lågprofil som är "LowEnergi" eller är man tvungen att hålla sig till 13-14", dom som sitter på nu är 13" och heter fuelsave tror jag

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

180 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Lyngmo skrev:
du min vr6a drar 086 landsväg. då kör jag snålt som fan allså med sleten olja och tändstift

Samtidigt så har du en liter större motor, så vet inte vad jag ska dra för slutsats av ditt inlägg smile

Got N/A?
358 Inlägg
21 september 2009
Har haft 2st Golf 3 med 1.8 liters motorn.

Golf 3 no1 (Modell GT):
Blandad körning: 0,70
Långkörning: 0,61

Golf 3 no2 (Modell GL):
Blandad körning: 0,65
Långkörning: 0,54

Hur detta kommer sig vette fan egentligen. no2 har en motor som är hårt körd och drar en del olja till skillnad från no1. Växellådan var dock något frächare i no2 samt att däcken var 10 smalare (185 vs 195) på den.

Vad man kan göra för att enkelt sänka förbrukningen är de uppenbara grejorna:
Inte låta motorn ödsla effekt på att dra in eller släppa ut luft/avgaser (i med ett mer lättandat luftfilter och bort med katten och trögandade dämpare).
Så lågt rullmotstånd som möjligt (Smala däck och högt lufttryck).

180 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Verkar råda delade meningar om luftfilter smile

262 Inlägg
6 oktober 2010
tändstift sänker också förbrukningen wink

TBC (Team Bmw Cruzer)
115 Inlägg
2 december 2011
Hur mycket drar då en vw golf 3 1.8 GT? blandad körning - landsväg? smile