Ska en gammal bil verkligen behöva kännas gammal?

OpelP1
11 december 2011 · 1 412 Inlägg

Stennert skrev:
Jag åker volvo och sköter dom på ett logiskt sätt.

http://images.copart.com/website/data/pix/20110705/20068071_3X.JPG

Eller? wink

Bjornn
13 december 2011 · 749 Inlägg

Emilius skrev:

Mattman skrev:
Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen..

Så sant som det är sagt.

När jag köpte min 745 var allting under huven i samma färg, brunt.
Såg ut som ingen hade öppnat huven på 10 år ungefär och jag förfarar att det även var så,
då kamremmen hade gått av, den hade bara gått 24 tusen mil för den var bytt senast 94,
det kändes som den var gjord i plast lol
Styrservooljan var grå och detta gjorde att det kändes som bilen inte hade servo ens.
Motoroljan var väl normal, lite mörk, iofs slamrar den mer än polarens 740 med samma motor.
Kylarvattnet var brunt.
Naturligtvis läckage vid oljelocket som vanligt "Va, sitter det en packning där?"

Efter ett byte av alla vätskor och kamrem osv och en noggrann motortvätt känns den dock helt kanon,
och ser väldigt fin ut under huven.

Att den inte är skruvad med är ju en fördel på vissa sätt i det fallet då allting satt där det ska sitta,
och under lagret av skit var allt snyggt.

Men det finns ju betydligt värre fall. Och såhär ser gamla bilar alltför ofta ut.

Det folk verkar missa är att det är dem äldre bilarna som behöver intensivare vård.

Bra skrivet. Håller med totalt.
Nya bilar ska ju tåla att plågas hårdare än en gammal, och varför sköta en bil pedantiskt i 10-15 år för att den sedan ska börja misskötas?

Många skrotar ju helt rostfria fina bilar för att ex stötdämpare och bromsdelar är sönder. Helt vanliga servicedelar som har bäst före datum.

Kylarvatten ska bytas vart 2a år om man inte kör longlife. Efter 2 år eller mer så är ju frostskyddet fortfarande ok, men kylarvattnet har fler viktiga egenskaper som att smörja och korrissions-skydda motorn.
Efter 2 år försvinner de 2 sistnämda och minst lika viktiga egenskaperna.
Motorer med aluminiumblock är särskilt känsliga för dåligt korrisions-skydd i kylsystemet och börjar frätas sönder inneifrån  då man ej sköter detta. Samt brukar kylaren börja täppas med rester av aluminiumbortfallet och kyler sämre.

bromsvätskan ska också bytas varranat år, inte bara eftersom det finns risk för överhettning och bromsbortfall då vätskan kan börja koka med för hög fukthalt, utan också för att fukten i vätskan orsakar att komponenterna i bromsystemet kan rosta ifrån insidan.

Senast redigerat av Bjornn (13 december 2011)

Rquired Allmänt envis
13 december 2011 · 12 512 Inlägg

Bjornn skrev:

Emilius skrev:

Mattman skrev:
Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen..

Så sant som det är sagt.

När jag köpte min 745 var allting under huven i samma färg, brunt.
Såg ut som ingen hade öppnat huven på 10 år ungefär och jag förfarar att det även var så,
då kamremmen hade gått av, den hade bara gått 24 tusen mil för den var bytt senast 94,
det kändes som den var gjord i plast lol
Styrservooljan var grå och detta gjorde att det kändes som bilen inte hade servo ens.
Motoroljan var väl normal, lite mörk, iofs slamrar den mer än polarens 740 med samma motor.
Kylarvattnet var brunt.
Naturligtvis läckage vid oljelocket som vanligt "Va, sitter det en packning där?"

Efter ett byte av alla vätskor och kamrem osv och en noggrann motortvätt känns den dock helt kanon,
och ser väldigt fin ut under huven.

Att den inte är skruvad med är ju en fördel på vissa sätt i det fallet då allting satt där det ska sitta,
och under lagret av skit var allt snyggt.

Men det finns ju betydligt värre fall. Och såhär ser gamla bilar alltför ofta ut.

Det folk verkar missa är att det är dem äldre bilarna som behöver intensivare vård.

Bra skrivet. Håller med totalt.
Nya bilar ska ju tåla att plågas hårdare än en gammal, och varför sköta en bil pedantiskt i 10-15 år för att den sedan ska börja misskötas?

Många skrotar ju helt rostfria fina bilar för att ex stötdämpare och bromsdelar är sönder. Helt vanliga servicedelar som har bäst före datum.

Kylarvatten ska bytas vart 2a år om man inte kör longlife. Efter 2 år eller mer så är ju frostskyddet fortfarande ok, men kylarvattnet har fler viktiga egenskaper som att smörja och korrissions-skydda motorn.
Efter 2 år försvinner de 2 sistnämda och minst lika viktiga egenskaperna.
Motorer med aluminiumblock är särskilt känsliga för dåligt korrisions-skydd i kylsystemet och börjar frätas sönder inneifrån  då man ej sköter detta. Samt brukar kylaren börja täppas med rester av aluminiumbortfallet och kyler sämre.

bromsvätskan ska också bytas varranat år, inte bara eftersom det finns risk för överhettning och bromsbortfall då vätskan kan börja koka med för hög fukthalt, utan också för att fukten i vätskan orsakar att komponenterna i bromsystemet kan rosta ifrån insidan.

Håller även jag med helt, men jag tror det beror på eller har ett samband med antalet ägare; Det är nog inga problem att hitta en 0-3år gammal bil där detta skötts till 100% och det är nog relativt enkelt att hitta en 10år gammal bil med en ägare där detta skötts ordentligt. Men när en bil når 10års ålder med kanske 4 ägare bakom sig börjar det ofta slarvas...

Kan det vara som så att första ägaren som betalar dyrt för sin bil låter verkstaden sköta bilen och/eller ser till att ta reda på exakt vad som skall göras, medan ägare till äldre bilar ofta inte begriper vilka konsekvenser slarv kan få och inte tar reda på det eftersom "Att lägga pengar på sådant pedanteri är jag inte intresserad av"?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OpelP1
13 december 2011 · 1 412 Inlägg

Det beror nog även på hur man ser på bilen.

Jag hade en Focus i ca 8 månader i år, det var en -06 i superfint skick och som jag var andra ägaren på.
Eftersom jag tycker att nyare bilar är kassa så skötte jag den inte något vidare, bytte bromsklossar och skivor när det hade varit metall mot metall i 200 mil. tongue
Jag bytte väl olja och lite sånt men jag tvättade den inte förrän den skulle ut på blocket.
Jag misshandlade den helt enkelt och visst den sjönk i värde men det kvittar.


Mina gamla bilar som har närmare 20 ägare är jag dock mycket noga med.  smile

Mattman Gammal och grinig
13 december 2011 · 362 Inlägg

Vissa gillar äldre bilar, vissa gillar nya, jag lutar nog åt det hållet som tycker att alla bilar ska brukas lika. Det skär i hjärtat på mig när jag ser folk förstöra en bil, om det så är någon som voltar en ny CLS eller om det är nån som hoppar med en gammal rostig PV... I mitt hjärta har bilen i sig en stor plats, strunt samma vad det är för märke eller modell, att inte ta hand om sin bil är för mig som att inte ta hand om sitt ena barn för att det är en tjej, och man bara diggar pojkar.

Folk som köper en bil och inte tänker ta hand om den borde inte få köpa bilen, ungefär som att man inte får adoptera om man inte tänker ta hand om det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang