3941
Sök

Tomgång m.m. opel vectra 98

2 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Vectra kombi 98 1,8
11600mil

Har ett konstigt fenomen på min vectra, kanske inte konstigt för er. När bilen blir varm går tomgången upp och ner, allt ifrån 500 - 2000 varv. Har läst lite runt här och där, rengöring av diverse ventiler, kontroll av slangar verkar bra tips. Även när jag kör bilen på ca 2000 varv, släpper gasen, då stiger den till ca 2200 innan den går ner igen, ska kika på det i helgen så jag undrar nu om någon kanske haft samma problem eller liknande?

4 Inlägg
6 februari 2007
Det låter som att det är tomgångsmotorn som kärvar. Jag har haft samma sak  på min vectra. Köp en ny och prova. Man kan också prova att montera bort den och göra rent den från sot, men felet brukar komma tillbaka efter ett tag igen. Jag har också provat att köpa från skroten men det tycks inte fungera när dom får ligga på hyllan en tid. Jag håller nu på med min som inte vill gå på tomgång , men där lutar det åt luftmängdmätaren istället. Har även där handlat på skroten. en ny tomgångsmotor hos Biva kostar ca 1500 kr men kan vara värd att prova. Fungerar det int så kan du säkert lämna tillbaka den.

Sök