2807
Sök

Passar bmw 540 e34 motor i bmw 540 E39

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som rubriken säger, ( Passar Bmw 540 e34 Motor 1994, i en Bmw 540 e39 1998) ?

Har en Bmw 540 E34 -94 . Som gått 22000 Mil. Växellåda problem... Och sedan har jag en Bmw 540 E39 -98 som gått 19,500mil. Motorhaveri.

Både bilarna är utrustad med: Automat, Asc, Abs, Ac, Farthållare o mm.
Motorn är på (E39- 286hk /440 Nm. 4.4L)(E34 285hk/400/410Nm. 4.0L)

Nu till frågan:

Passar motorn från E34 till E39 Rakt av? eller måste jag få byta ut allt vad elsystem heter till E34 motorn?

Och hur blir det med 540i E39 v-lådan, passar den på 540i E34 motoren eller? måste man göra nya fästen eller är bara att glömma det hela hmm?

Tack på förhand.

866 Inlägg
4 december 2011
#2
Motorerna är väldigt lika då du inte har vanos 4,4 lit . Du kan använda 4,4 lit styrbox till 4,0 liters motorn så slipper du start spärrbekymmer.  Växel lådan? Det är mer vad för låda du har !  ZF  5 HP 24 eller ZF 5HP 30 Sitter skylt på vänster sida på lådan vilket det är Har för mig att Borg werner lådor oxå används.  Är osäker på om 24 och 30 har samma elektronik ? BW funkar inte att ersätta en ZF !

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#3
Tackar och bockar för detta svar :-).

Skönt o höra att motorerna är något lik :-). o går att starta sen efter motor bytet. För jag hatar start spärbekymmer.

Jag har inte kollat upp va det är för låda som jag har på min 540i E39.
Men jag vet att jag har ZF 5 HP 30 på min 540i E34 Iaf...

hur blir det med om man tar växellådan från e39 o sätter på e34an då? om det nu är samma kod? då bör det passa på e34an utan några bekymmer eller?

Mvh

866 Inlägg
4 december 2011
#4
Är det samma betäckning så funkar det och flytta lådan :-) PS Jag tror att du har samma vevaxel givare på båda motorerna men kolla för säkerhets skull ! Går att flytta över!!

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#5
Okey ska kolla innan :-).

Men om beteckningen på en 540i E39 auto-lådan är 5HP30ZF ? då går det att flytta över den till e34an utan några bekymmer eller?

Kollade nyss med en kompis som har en auto-låda från en 540i e39 -96 o beteckningen är  5HP30ZF . den bör passa på min 540i E34 ? för jag har också ZF 5HP30 på E34an.

då måste dom ha samma elektronik? 

Har E39 540 också bekymmer med platskulorna inne i lådan eller?

866 Inlägg
4 december 2011
#6
Är det samma betäckning så passar det.  Det kan vara olika bosch eller simens nummer men funkar mot lådan.

866 Inlägg
4 december 2011
#7
ööö :-/ det är styrboxen jag menar med nummren!!

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#8
Tack för alla dina svar. Du har redan hjälpt mig massor :-).

Men har inte alla 5PH30 lådor, problem med plastkulor i växellådan (5HP30) som nötts ner efter 15/20 000 mil?

Enligt mekartipset som finns på AP (www.Autopower.se) så gäller i prencip alla 5PH30 låda.
Berörda modeller med 5HP30 från ZF:
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002

Hittar inget om 540i E39 ?
Har E39 lyckats med att komma undan detta problem eller?

866 Inlägg
4 december 2011
#9
Nej problemet är i prinsip det samma men utbytes ventilhus har en annan typ av plast kuler (dom är svarta original är vita) Vad det är för betydelse vet jag inte:-.) Så det går att byta men jävligt kladdigt !!!Man luktar ATF olja i flera dagar!! Sen Är det ett jävla sätt från BMW att säga att oljan aldrig ska bytas !! Vi byter var 10,000 mil då går lådorna 30-35.000 mil och då är det lamelerna som är slut i dom.  inte fan är det kulorna.
Men nyare lådor är bättre ZF rättar till små felen efter hand.

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#10
Haha okeey. Det gör inget om jag luktar ATF Olja i flera dagar, så länge V-lådan kommer att fungera :-).

Så du menar att man ska även byta dessa plastkulor på 540i E39 autolådan med hmm?

866 Inlägg
4 december 2011
#11
Javist E39 är samma skit :-) Det är ju samma typ av låda..?  Man byter ventilhuset går att köpa som reservdel på bmw! Så du behöver inte ha kul med att byta kulorna. .-)

39 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#12
Denna lådan som ja nu har hittat har gått endast 13800 Mil. då bilen är Sv-såld , har sett alla besiktningsprotokoller.
Behöver jag ändå byta ventilhuset?

O vad kostar Ventilhuset tror du?
Finns det inget ventilhus som reservdel till E34an istället?

Mvh

866 Inlägg
4 december 2011
#13
Så länge lådan växlar som den ska så är det bara oljan som ska bytas.  Och man vet inte om ventilhuset är bytad någom gång i lådan ?  Och ja Det är fortfarande Samma typ av låda så det går alldeles utmärkt.

39 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#14
OKei.

Då testar jag först med att sätta dit lådan o fylla på med rätt olja o rätt mängd.
Sedan test kör jag. växlar den mjukt o fint.. Då är det underbart. annars ner med den o byta ventilhuset, som ja nu kan få tag som reservdel hos Bmw :-).

Testar med den :-).
Åter kommer med resultat o även ngn video med gamla lådan o nya lådan som ska på :-).


Tackar dig tekniknissen1 för all kunskap som jag nu lärt mig av dig:-).

39 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#15
VENTILHUSET hos BMW  kostar 26000:- .... O det är rätt så mycket :-). Hela bilen är inte värd 20 Lapp tongue

866 Inlägg
28 december 2011
#16
Va fan  yikes  Jag fick för mig att det var typ 3500kr Kan vara att vi tog det någon annan stans ?  Ska kolla.
'Var så god  smile

39 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#17
Ja det måste ni ha gjort :-).

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 januari 2012
#18
ZF 5HP30 transmission
1992-1995 BMW E34 540i M60/B40
1995-1997 BMW E39 540i M60/B40
Båda 1992 - 1997 har samma motor och växellåda.

ZF 5HP24 transmission 5HP24 är en 5-växlad automat
1997-2003 BMW E39 540i M60/B40

Kolla det här.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4687.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

39 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#19
Tack för länken ALAIN :-)


Sök