3015
Sök

3 bars btr, ger över 4k bar tryck, Antänder avgaser.

418 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Köpte mig precis en evo med 3bars btr, Hur fungerar det egentligen med ställbar btr. Bilen ger ungefär 2-2,5 bars tryck vid väldigt lugn gas, Men gasar man på å närmar sig 5-6k rpm så är trycket 4 bar!

Runt 5-6k rpm så smäller det till och det kommer lite flammor ur avgaset, antar att detta beror på överskott av bränsle som antänds i avgassystemet?

Bör inte bränsletrycket ligga på 3 bar stabilt?

Bör jag ställa ner trycket på btrn? Mvh Anton N

8 280 Inlägg
17 februari 2012
Bränsletrycket styrs ju av trycket i insuget. Har man btr isntälld på 3 bar så får man 4 bars bränsletryck vid en bars laddtryck och om man har till exempel -0,5 bar på tomgång så hamnar trycker på 2,5 bar. Har btr är inställd på 3 bar innebär at bränsletrycket alltid är 3 bar högre än trycket i insuget så länge man har en linjär btr.

Sierrafreaket
56 Inlägg
17 februari 2012
vad äre för btr du har? för sådanna produkter bör man vara noga med kvaliteten! väldigt många "kopior" som ger med sig efter ett tag, händer ju även att klockorna ger med sig, men du kanske provade trycket med en extern tryck klocka?

driving my sierra sideways like its supposed to!

Med.lem
3 759 Inlägg
17 februari 2012
Vad har du för lambda värde?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

418 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Har ej mätt med extern klocka, Det är en malpassi btr. Men tänkte att det kanske kunde vara soppa trycket då den antänder oförbränd soppa i avgas systemet runt 5-6k rmp Samt att den sotar lite när man drar ur den precis innan det smäller till.

373 Inlägg
18 februari 2012
Misständningar kan även innebära brist på soppa.
Jag skulle kolla upp den med en bredbandslamda innan jag satte igång och höja eller sänka bränsletrycket.
Behövs inte mycket innan du kör ras..

2 763 Inlägg
18 februari 2012
Kan inte förbränning i avgasystemet uppstå vid försent ställd tändning? yikes

Volvo - For Life

418 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Löste problemet! Det var så att ägaren innan hade pillat lite på pysventilen så den laddade lite för högt, Så det var förmodligen boostcut eller något liknande som gick in. Skruvade ner ladder väldigt lite och nu fungerar det klockrent

Sök