Byte av topplock?

3rotorn
17 februari 2012 · 1 Inlägg

Hej har en fråga. är det någon här som har bytt orginaltopp på en volvoturbo och ersatt den med en 16 ventiltopp, och lyckat få det godkänt i besiktning. I sånna fall vad behöver man göra för ändringar? tacksam för svar.Det är en 745 tic

Senast redigerat av 3rotorn (17 februari 2012)

tekniknissen1
17 februari 2012 · 866 Inlägg

I Princip nej ! Då motorn inte finns original. Läs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245.
Sen har jag för mig att det finns en 16v med turbo på 2 lit som gick till Italien.  Men rent fysiskt så kan du lägga på en 16v på 2,3 motorn om man fixar till ventil uttag på kolv topparna!? är nog något med remhjulen oxså.
Men det är nog någon som vet mer om det en jag då Volvo har jag undvikit i dom senaste 20 åren ;-)

strande Automationselektriker och Svetsare
22 februari 2012 · 111 Inlägg

Stämmer bra att det fanns en b204 turbo som såldes i italien, 205hk original.
Man behöver remhjul från 16v motorn till aggregataxeln och vevaxeln då dessa är bredare, en kamremsspännare till golf, kamrem från golf diesel på 146-147 kugg beroende på om man har en eller två remspännare.
Ska bygga en sådan motor under våren, så har läst lite om det och pratat med bekanta som byggt liknande.

Det kan gå att gå igenom besiktningen, det beror ju på hur insatt besiktningsmannen är i just den motorn.
Annars kan du ju ha bänkningspapper på bilen, det är godkänt med 20% effekthöjning och 10% vridmomentökning tror jag, men karossen är godkänd till 238 hk 328 (310 med lägre krav) nm med diverse krav på stötdämpare och sådant, all info kan nog volvo tillhandahålla.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang