10415
Sök

Hur bra räcker ~100 HK i en VW Golf Variant 1,6?

Supraman
2 300 Inlägg
26 februari 2012
Kan stark rekomendera Toyota avensis.
Billig i drift, bra andrahandsvärde, krånglar extremt sällan.
Är nog perfekt för den ekonomiska familjen i mitt tycke.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

9 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
tycker du kollar allt för mycket på miltal ... en väl omhändetagen bil rullar lätt 50 000 mil och fortsätter tuffa på efter det ! Hade jag varit dig hade jag kollat efter en passat diesel, då passaten är lite större än golfarna sen går dieselen billigt

Du har nog rätt .... jag fick följande tips från kompisar:

Kolla en bil som är max 5 år gammal eller gått bara 7000 mil. Då kan du vara säker att den är i bra kondition. Sedan har jag också kollat på bilar som säljs på kvd.se. Oftast de bilar som har gått över 20000 mil har ett eller annat problem i motorn enligt kvd utvärdering. Så allt det gjorde att jag stirrar blind på miltal. Så då har jag sökt efter det också. Har dock bara fokuserat på VW, Volvo, Skoda och Toyota.

Dock det du säger är ju säkert rätt också. Som jag då förstår handlar det om att lita på att bilhandlaren inte säljer en bil i dålig kondition. Jag ska nu söka på Toyota Avensis och VW passat i diesel som kostar under 130000 sek trots miltal. Tack för goda råd.

Forummoderator
18 502 Inlägg
26 februari 2012
galloper skrev:
CHEEVA skrev:
tycker du kollar allt för mycket på miltal ... en väl omhändetagen bil rullar lätt 50 000 mil och fortsätter tuffa på efter det ! Hade jag varit dig hade jag kollat efter en passat diesel, då passaten är lite större än golfarna sen går dieselen billigt

Du har nog rätt .... jag fick följande tips från kompisar:

Kolla en bil som är max 5 år gammal eller gått bara 7000 mil. Då kan du vara säker att den är i bra kondition. Sedan har jag också kollat på bilar som säljs på kvd.se. Oftast de bilar som har gått över 20000 mil har ett eller annat problem i motorn enligt kvd utvärdering. Så allt det gjorde att jag stirrar blind på miltal. Så då har jag sökt efter det också. Har dock bara fokuserat på VW, Volvo, Skoda och Toyota.

Dock det du säger är ju säkert rätt också. Som jag då förstår handlar det om att lita på att bilhandlaren inte säljer en bil i dålig kondition. Jag ska nu söka på Toyota Avensis och VW passat i diesel som kostar under 130000 sek trots miltal. Tack för goda råd.

Köper du en bil på KVD så är bilen firmaägd eller återtagen av Fogden. Är den återtagen så har nog inte ägaren skött bilen så bra heller och den kan vara skrot om den gått 7000 mil utan service. Ingen bra måttstock. Ska du ha en bekymmersfri bil är väl Toyota rätt självskrivet. Dessutom brukar de flesta bilar kräva kamremsbyte vid 6-7 år eller 12000 mil. Dyrt. Köp en diesel. Kolla skatten. Kan ibland vara mindre eller samma som likvärdig bensinare och en diesel är mycket driftsäker.

6 558 Inlägg
26 februari 2012
ett tips från mig smile köper du en 4hjulsdriven bil kommer du aldrig vilja ha nå annat än det nå mer tongue  diesel e jue bra .. motorerna går lååångt ... nackdelen e jue att man måste åka massor med mil för att det ska vara lönt ... såvida man inte har ett tankkort me bra rabatt på tongue   vw  e bra bilar  ja har jue en golf variant som stereobil  å den har gått 26000mil å är en bensinare  å går kanon smile  men dom flesta bilar av lite nyare årsmodell går långt idag  ... beroende på hur välskötta dom är av sina tidigare ägare ... så ska  ni få bäbis nu snart . så skulle ja lätt kolla på passat  ..a4a ...a6... ja själv kommer att ta över a4an snart .. så ska frun få en a6a quattro  tongue  fast ja tycker d ska fara runt på några firmor å provköra lite olika modeller ... för de e jue rätt möjje cash du ska lägga ut .. å då äre jue viktigt att ni trivs me bilen å smile sen att barnstolar  å vagnar å packning får plats  e jue ingen nackdel iheller tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Forummoderator
18 502 Inlägg
26 februari 2012
racer-putte skrev:
ett tips från mig smile köper du en 4hjulsdriven bil kommer du aldrig vilja ha nå annat än det nå mer tongue  diesel e jue bra .. motorerna går lååångt ... nackdelen e jue att man måste åka massor med mil för att det ska vara lönt ... såvida man inte har ett tankkort me bra rabatt på tongue   vw  e bra bilar  ja har jue en golf variant som stereobil  å den har gått 26000mil å är en bensinare  å går kanon smile  men dom flesta bilar av lite nyare årsmodell går långt idag  ... beroende på hur välskötta dom är av sina tidigare ägare ... så ska  ni få bäbis nu snart . så skulle ja lätt kolla på passat  ..a4a ...a6... ja själv kommer att ta över a4an snart .. så ska frun få en a6a quattro  tongue  fast ja tycker d ska fara runt på några firmor å provköra lite olika modeller ... för de e jue rätt möjje cash du ska lägga ut .. å då äre jue viktigt att ni trivs me bilen å smile sen att barnstolar  å vagnar å packning får plats  e jue ingen nackdel iheller tongue

En Diesel från sent 00-tal med en mindre maskin kostar under 2000:- per år i skatt. Dessutom är de för det mesta oslagbara i både soppaförbrukning och effekt. Jag har åsikter om Audi men delar inte med mig av dessa.

6 558 Inlägg
26 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
racer-putte skrev:

En Diesel från sent 00-tal med en mindre maskin kostar under 2000:- per år i skatt. Dessutom är de för det mesta oslagbara i både soppaförbrukning och effekt. Jag har åsikter om Audi men delar inte med mig av dessa.

ahh  svärföräldrarna ha en xc 70 d5a går snorbilligt å billig skatt bara ca 4k per år men den kosta en slant å den smile  klart du ha åsikter .. de har alla .. å tur e väl det ... för hur kul skulle det vara om alla åkte volvo lr saab tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

1 893 Inlägg
26 februari 2012
Körde runt i en Golf variant MK3 i tre år. 1,6l precis som i annonsen.
Nyare lär knappast vara sämre.
Mina intryck av Golfen med lilla 1,6an:
Gick som vilken två litare som helst, upp till ungefär 3500rpm. Där en större motor börjar leverera kraften, la 1,6an av, fanns inte mer...
Det sitter en väldigt snäll kamaxel i 1,6an, det gjorde att så länge man inte ville rejsa, gick den hur bra som helst, inga problem att följa stressade Gbg trafik tempot.

Jag upplevde den rent utav som väldigt pigg på låg-mellan varv...
När jag tänker efter, hade jag nog inga 100 hästar i min. Troligtvis har den nyare variabla kam tider, vanligt idag.
Så där min kom till korta (Höga varv) kommer nog den nya putra på bra... (Gissar jag!)
Jag tror det är en bra bil. Bra ekonomi, bra med plats.

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
26 februari 2012
kan tillägga att vår bmw 525 tds här hemma har rullat strax över 48 000 mil smile och den rullar på fint ännu !

toyota är bra bilar det också smile

Forummoderator
18 502 Inlägg
26 februari 2012
CHEEVA skrev:
kan tillägga att vår bmw 525 tds här hemma har rullat strax över 48 000 mil smile och den rullar på fint ännu !

Det är mycket bra för en gammal TDS även om det inte har med tråden att göra...

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
26 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:

Det är mycket bra för en gammal TDS även om det inte har med tråden att göra...

jo håller man grejjerna i skick så rullar det på !

Sök