4338
Sök

Fixa negativ camber enklast på bmw e36

OUTLAW1
14 mars 2012
Trådstartare
hej har kikat nu under dagen på olika lösningar för att skaffa negativ camber på min e36:a.
har redan coils på bilen så låg kommer den bli men vill ha lite negativ camber så man kan sänka det där sista också*ler*
Läste lite att på denna bilden som länken visar ska man byta ut bult nummer 5 för mer camber framtill.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=10
det låter lätt men till vad ska man byta??Hur mycket mer camber ger detta??

Sedan om man tittar på nästa länk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219147så skall man bara skruva på bult nummer 10??
På vilket sätt hjälper detta och hur mycket kan man få ut av detta knep?

Är det verkligen så här enkelt att få ett "stance"stuk på e36 modellen???

Är inte helt tappad när det kommer till bilar men just detta med hjulupphängning mm kan jag inte så bra..så förklara gärna så att en "normal begåvad" förstår..
Senast redigerat av OUTLAW1 (14 mars 2012)

474 Inlägg
14 mars 2012
Om jag minns rätt så går det inte att justera camber fram på e36, på "riktigt" sätt. Står det att dom sätter i en mindre bult än original? Det skulle aldrig jag göra iaf.. Skaffa justerbara topplagringar eller flytta dom du har, om du vill göra det riktigt.
Bak går det att justera, du lossar på muttern på skruven dom pratar om, sedan vrider du på skruven tills du får den cambern du vill ha. Som sagt brukar dom kunna rosta och gå av, dock skulle jag inte sätta i en mindre bult där heller, köp en ny originalbult så kan du justera.

Hjulupphängning ska man inte "tattarmecka" med, så enkelt är de.. smile

//Alex

829 Inlägg
14 mars 2012
Bult nummer 5 kan jag svära på att det inte blir mer camber om man byter. Isåfall hade det varit om man modifierade fästet på dämparen,eller på själva styrhubben.

Kan nämna på en gång att jag har en e36 coupé som jag inte laddat upp på garaget.org,och när jag bytte dämpare så såg jag detta jag nämnt ovan.

Det enda jag kan tänka mig som dom menar är att man byter ut bulten mot en med Mindre diameter,så man kan skjuta styrhubben fram och tillbaka,men där snackar vi livsfarligt skulle jag vilja påstå om den skulle lossna efter ett par gupp. smile
Senast redigerat av Scoore (14 mars 2012)

OUTLAW1
14 mars 2012
Trådstartare
http://www.bimmersport.co.nz/forums/lof … 32586.html
Här pratas det om att byta ut bultarna till längre och ha brickor imellan..har någon provat detta??

Hittade en länk till där en driftare har ett bultkit på sin..fattar dock inte om just m12x30 med 6 brickor på gör hela 7,5mm..
http://www.bimmersport.co.nz/forums/lof … 32586.html

om någon har någon bättre lösning så ropa gärna??
hur gör ni andra som kör stance mm..

829 Inlägg
14 mars 2012
Okay den bult som dom menar på att byta ut är en helt annan än den som du hade läst om från början.

Bult nummer 3 går det ju absolut att göra som du visade på senare länken. Det borde fungera med längre bultar och med brickor emellan så man får mer camber. I alla fall som jag ser det smile

OUTLAW1
14 mars 2012
Trådstartare
Scoore skrev:
Okay den bult som dom menar på att byta ut är en helt annan än den som du hade läst om från början.

Bult nummer 3 går det ju absolut att göra som du visade på senare länken. Det borde fungera med längre bultar och med brickor emellan så man får mer camber. I alla fall som jag ser det smile

ja att det funkar tror jag helt säkert...har kollat lite o det rekkomenderas att man använder 12.9 bultar alltså bland dom starkaste på marknaden...
vad tror ni(du) är lagomt fram o bak i grader...
klarar man sig på att skruva bulten baktill och lägga brickor o bultar fram för att få en snygg stance som ska funka daily så att säga då detta är min daily driver?

Kommer köra med 205/40/17 på 9" fälgar..

OUTLAW1
15 mars 2012
Trådstartare
om man u justerat ut cambern så man blir glad o nöjd så måste man u ändå ställa in fram/bakvagn i avseende på toe väl??
Finns det någon vänlig som vill göra detta i göteborgsområdet om man har ändrat cambern?

Sök