Bränslerör koppar+e85?

Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

Tjena!

Undrar hur koppar påverkas av e85? Och om kromade kopparrör är bättre?

Tacksam för svar!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
JOAC
19 mars 2012 · 7 Inlägg

Denniz_ skrev:
Tjena!

Undrar hur koppar påverkas av e85? Och om kromade kopparrör är bättre?

Tacksam för svar!

menar du invändigt förkromade rör i koppar..varför inte använda stålrör istället som det sitter på alla e85 bilar..

shogun
19 mars 2012 · 2 117 Inlägg

Kör inte med kopparrör.
Materialet påverkas av etanolen.

http://www.baff.info/rapporter/S%C3%A4k … -%20sv.pdf

Mycket matnyttigt om att använda E85 som drivmedel.
Speciellt kapitel 8

8 MATERIALKOMPABILITET

För alla flytande drivmedel är det viktigt att hanteringen av bränslet sker på ett med de materialsystem, som bränslet kommer i kontakt med, kompatibelt (förenligt) sätt för att förhindra att föroreningar kommer in i bränslesystemen.

Om material, som exponeras för bränslet, påverkas negativt (”korroderar”), kan också läckage inträffa ledande till att utläckande bränsle i motorn orsakar brand genom t ex antändning mot heta ytor. Olämpligt val av metalliska konstruktionsmaterial för en motor kan också leda till motorskador och nedsatta prestanda även om inte motorhaveri skulle inträffa.

Vissa material som vanligtvis kan användas med bensin kan vara oförenliga med alkoholbränslen med höga halter alkohol. Metaller som Zink, Mässing (legeringar mellan Koppar och Zink), Bly och Aluminium är känsliga för E85. En legering mellan Bly och Tenn (”Terne”), som kan användas för ytbeläggning av stål i bensintankar, är oförenlig med E85.

Däremot har opläterat stål, rostfritt stål, vanligt svartjärn, och Brons (legering mellan Koppar och – vanligen – Tenn) acceptabel resistens mot etanolkorrosion.

Icke-metalliska material, som försämras i kontakt med bränsleetanol (t ex E85), inkluderar naturgummi, polyuretan, korkpackningar, läder, polyvinylklorid (PVC), polyamider, och plaster av metylmetakrylat.

Däremot kan glasfiberförstärkt, värmebeständigt plastmaterial användas i utrustning för att lagra och rörtransportera bränsleetanol.

Andra material, som också är förenliga med E85, är Buna-N, Neoprengummi, polypropylen, nitril, Viton, och Teflon.

Senast redigerat av shogun (19 mars 2012)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

JOAC skrev:

Denniz_ skrev:
Tjena!

Undrar hur koppar påverkas av e85? Och om kromade kopparrör är bättre?

Tacksam för svar!

menar du invändigt förkromade rör i koppar..varför inte använda stålrör istället som det sitter på alla e85 bilar..

Dom är helkromade. Alltså även invändigt.

Tänkte att jag inte ville ha slang anslutningar överrallt då stål inte är de roligaste att bocka. Då stålomspunna slangar är hiskeligt dyra.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

Shogun: Enkelt svarat, vad borde jag använda istället som är enkelt och "billigt"? smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
shogun
19 mars 2012 · 2 117 Inlägg

Denniz_ skrev:
Shogun: Enkelt svarat, vad borde jag använda istället som är enkelt och "billigt"? smile

Raka stålrör och nitrilslang på de platser där du måste ha böjar eller flex.
Tänk på trycket. En vanlig slangklämma kan ge problem.

Jag kör själv med stålomspunnen teflonslang och AN8-kopplingar överallt.
Inte direkt billigt men mycket prisvärt i förhållande till resten av motorn wink

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

Är det bara jag som läser illa, eller tas inte koppar upp i texten?

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
shogun
19 mars 2012 · 2 117 Inlägg

MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skriver följande om tankmaterial:

Generella material- och korrosionsskyddsrekommendationer finns ännu inte för E85. Forskningen brukar nämna bland annat aluminium-, zink-, koppar- och blyhaltiga material samt mässing som olämpliga i kombination med etanolbaserade bränslen.

Svenska Petrolium Institutets rekommendationer har en mycket bra tabell på sidan 14.

http://spbi.se/wordpress/wp-content/upl … r-2009.pdf

Senast redigerat av shogun (19 mars 2012)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

Okej, tack iaf för infon! smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
19 mars 2012 · 440 Inlägg

Men inget finns dokumenterat hur snabbt de blir korrision?
Jag tänker som så att om de börjar bli korrision om t.ex 5-10år så spelar de ju ingen roll då de kommer bytas innan dess.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Mercedesturbodiesel Sothora <3
20 mars 2012 · 1 201 Inlägg

varför inte åka till din lokale slangverkstad och knacka till hydraul rör? smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
shogun
20 mars 2012 · 2 117 Inlägg

Det finns rekommenderade material. Jag tycker du ska använda dig av dem.
Just koppar finns det 100-tals delade meningar om, vissa har inte märkt några problem medan andra drabbats av igenärgade rör och ingensatta spridare. Bilar som fått totalstopp efter knappa halvåret.
Det nämns också ofta de elektrokemiska egenskaperna.

Du väljer naturligtvis själv. Välj förnuftigt.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Denniz_ Turbo?
20 mars 2012 · 440 Inlägg

Har nu letat i timmar om vad som står om koppar och vad den tål.

http://www.nordicbrass.se/LinkClick.asp … uage=sv-SE

Här har outo kumpu skrivit om koppar och dess korrisonbestängheter mot en massa olika sorters material.

Och vad som står är att koppar har A i korrisonsbestänghet mot bensin, och A mot etylalkohol (Etanol) samt resten av alla alkoholer i listan....
Ett A innebär på fint språk "Metallen är lämplig under de flesta förhållanden", vilket på svenska kan skrivas att den har bra korrisonsbeständighet. Då dom skriver på B att materialet har god korissonsbeständighet.

De är iaf vad outo kumpu skriver.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang