4993
Sök

Saab 9000 - Avgassystemet slår i något i bilen.

6 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Hejsan!

Mitt första inlägg på detta forum hoppas det hamna rätt och så. smile

Min bror köpte en Saab 9000 CSE A50 för cirka 2 år sen och avgassystemet slog i där bak och var hål i det.
Köpte bilen av honom för några veckor sen så jag bestämde mig för att byta avgassystem.
Det var 3" innan men "downpipe" var 2.5" så jag bestämde att köpa så hela skulle bli 3" från speedparts.

När jag hade kopplat på det och börja köra så det samma fel igen... Det slår i där bak...

Tänkte ett steg längre och undrar om bilen är sänk för mycket så den slår i bakaxeln eller något annat där bak.

Det slår "nästan" bara när jag kör över pott hål eller gupp med vänster sida... Om jag kör över med höger sida låter det inget bara ibland.

Sen så skrapar avgassystemet i ibland när jag var ute och körde. Använde biltemas upphängnings "kuddar". Avgassystemet ligger väldigt långt ner tycker jag... Jag har kopplat på det rätt och allt sånt men kanske måste byta budget "kuddarna" till riktiga kuddar.

Listar upp mina frågor tongue

1: Är bilen sänk för mycket?
2: Ska jag köpa "original" höjd fjädrar eller köpa riktiga sänk fjädrar? (Förmodar att dom bara är kapade)
3: Finns det någon annan lösning? tongue
4: Om jag skulle byta fjädrar hur gör jag det på bästa sättet?
5: Finns det något vettigt verktyg för att byta fjädrar?

Säker glömt något viktigt men hojta bara till så svara jag så fort jag kan.
Senast redigerat av Sck90 (23 mars 2012)

rangerare
115 Inlägg
23 mars 2012
är nästan helt 100 på att det är kröken som går över bakaxeln som skrammlar när du kör över gupp, hårdare upphängninger och eventuellt nån gummibit att lägga där de slår i på axeln så slipper du ljudet iallafall men beror ju på hur seriös du vill vara

6 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Vill vara helt seriös tongue
Så köpa ny upphängningar så blir livet underbart igen? big_smile

Vart köper jag sånna? ;P
Senast redigerat av Sck90 (23 mars 2012)

rangerare
115 Inlägg
23 mars 2012
förmodligen! men fundera på en bit kraftig siliconslang på översidan av bakaxeln ändå vet inte hur de är med 3 tum men när gummina blir slitna på org system så kan de slå emot vid gupp då också, så marginalerna bör ju bli mindre med 3 tums

rangerare
115 Inlägg
23 mars 2012
var som hellst utom biltema=)

329 Inlägg
23 mars 2012
Kan det inte vara samma problem som jag hade på min 900 då??? avgaskröken över bakaxeln slog i karossen

6 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Får testa båda mig fram och hoppas det går vägen! big_smile

rangerare
115 Inlägg
23 mars 2012
bör räcka med upphängningarna annars fins de lite andra fulknep men avgaskröken på bakaxeln är standard att den skramlar,

Sök