B230ft med 16v topp. Vad behövs göras?

Rattmuff91
4 januari 2012 · 43 Inlägg

Tja tänkte bygga ihop en motor med b230ft block och 16v topp. Tänkte stoppa i h-profil alf men måsta man köra några andra kolvar eller räcker det med att svarva av ft kolvarna? Tänkte kör E85 och tänkte landa på lite över 400 kusar några bra tipps för att hålla ner budgeten lite?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2012 · 13 757 Inlägg

man behöver göra utag i kolvarna för ventilerna annars går det att köra orginal kolvar

ska den bara rulla på e85 så är det läge att försöka få upp kompet blir trevligare då

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rattmuff91
4 januari 2012 · 43 Inlägg

Går det inte att köra f-kolvar då?

Webrex
5 januari 2012 · 379 Inlägg

Svarvade F kolvar funkar fint. Dock blir kompet lågt! Kompensera med mera laddtryck! smile

Opel combo diesel kamrem och golf 2 spännrulle. Kl-racing.se ståldrev rekommenderas starkt.

http://www.garaget.org/?car=221259&image=2090595 kika här på våran drifter.

sawander
14 mars 2012 · 214 Inlägg

men turbo ha ju lägre komp, räcker det ändå inte?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Webrex
14 mars 2012 · 379 Inlägg

sawander skrev:
men turbo ha ju lägre komp, räcker det ändå inte?

Är inte för kompet man svarvar. De är för ventilerna.

3CSi
25 mars 2012 · 77 Inlägg

Jag hade försökt behålla högt komp om du kör med etanol eftersom du får mycket trevligare lågvarvsegenskaper innan laddtrycket. Det är alltid bättre att sänka tändningen vid max vrid och höja den sen igen än att ha så lågt komp att man inte behöver ändra den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang